میتوان به این دسته افزود. روایات بسیاری نیز در دیگر جوامع تفسیر روایی ـ مانند جامع البیان طبری و البرهان بحرانی ـ نقل شده که تعداد قابل اعتنایی از آنها غیر از روایاتی است که سیوطی گرد آورده است.
بسیاری از روایات تفسیری پیامبر صلی الله علیه و اله نیز به دست ما نرسیده؛ چنانکه در حدیثی از امام باقر علیه السلام به این موضوع اشاره شده است. راوی از آن حضرت میپرسد: «آیا رسول خدا صلی الله علیه و اله قرآن را تفسیر نکرد؟». امام میفرماید:
۰.بَلی قَد فَسَّرَه لِرجلٍ واحدٍ، و فَسَّرَ للأُمّةِ شأنَ ذلکَ الرَّجلِ و هُو علیُّ بنُ أبی طالبٍ[علیه السلام].۱
۰.چرا، آن را برای یک مرد تفسیر کرد و منزلت آن مرد را که علی بن ابی طالب علیه السلام باشد، برای امّت تبیین نمود [تا برای اخذ تفسیر، به او رجوع کنند].
بر پایه گزارش سُلیم بن قیس، حضرت علی علیه السلام خود به این امر تصریح کرده است. سلیم میگوید:
۰.سَمعتُ أمیرَ المؤمنینَ علیه السلام یقول: «ما نَزَلَت آیةٌ عَلَی رسولِ اللّهِ صلی الله علیه و اله إلّا أقرَأنیها و أملاها عَلَیَّ، وَکَتَبتُها بِخَطّی، و عَلَّمَنی تأویلَها و تفسیرَها، و ناسِخَها و منسوخَها، و مُحکمَها و مُتشابهَها، و دَعا اللّهَ لی أن یُعلِّمَنی فَهمَها و حِفظَها، فما نَسیتُ آیةً مِن کتابِ اللّهِ، و لا عِلماً أملاهُ عَلَیَّ فَکَتَبتُه مُنذُ دعا لی ما دعا، و ما ترکَ شیئاً عَلَّمَهُ اللّهُ تَعالی مِن حلالٍ و لا حرامٍ و لا أمرٍ و لا نَهیٍ کانَ أو یکونُ مِن طاعةٍ أو مَعصیةٍ إلّا عَلَّمَنیهِ و حَفِظتُه فَلَم أنسَ مِنهُ حرَفاً واحِداً، ثُمَّ وَضَع یدَه عَلَی صَدری و دَعا اللّهَ أن یَملأَ قَلبی عِلماً و فَهماً و حِکمةً و نوراً، فَلَم أنسَ شیئاً و لم یَفُتنی شیءٌ لَم أکتُبه».۲
۰.شنیدم امیر مؤمنان علیه السلام میفرماید: «هیچ آیهای بر رسول خدا صلی الله علیه و اله نازل نشد مگر