(أَفَلا یَتَدَبَّرُونَ القُرآنَ وَ لَو کانَ مِن عِندِ غَیرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فیهِ اختِلافاً کَثیراً.۱
۰.آیا در قرآن نمىاندیشند؟ اگر از جانب غیر خدا بود، قطعاً در آن، اختلافی فراوان مىیافتند).
اهل بیت علیهم السّلام نیز بر مصدّق و مفسّر بودنِ اجزای قرآن نسبت به هم، تأکید ورزیدهاند و همان طور که امام على علیه السلام فرموده، قرآن کریم خود، شارح و مبیّن خویش است:
۰.کتابُ اللّهِ تُبصِرونَ بِهِ، و تَنطِقونَ بِهِ، و تَسمَعونَ بِهِ، و ینطِقُ بَعضُهُ بِبَعضٍ، و یشهَدُ بَعضُهُ عَلى بَعضٍ.۲
۰.این، کتاب خدا است که با آن مىتوانید [حقیقت را] ببینید و با آن، سخن [ِ حق را] بگویید، و به وسیله آن بشنوید. بخشی از قرآن، با بخشی دیگر از آن، گویا میشود، و برخى بر برخى دیگر، گواهى مىدهد.
امام علی علیه السلام همچنین در جایی دیگر مىفرماید:
۰.وَ اللّهُ سُبحانَهُ یقولُ: (ما فَرَّطنَا فِى الکتَبِ مِن شَىءٍ)۳ و فیهِ تِبیانُ کلِّ شَىءٍ، و ذَکرَ أنَّ الکتابَ یُصَدِّقُ بَعضُهُ بَعضاً و أنه لا اختلافَ فیه، فقال سبحانه: (وَ لَو کانَ مِن عِندِ غَیرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فیهِ اختِلافاً کَثیراً).۴
۰.خداوند سبحان مىفرماید: (ما در قرآن چیزى را فروگذار نکردیم). و در قرآن، بیان هر چیزى هست، و یادآور شده که بخشی از قرآن، تأیید کننده بخشی دیگر از آن است و اختلافی در آن نیست. خدای سبحان فرموده: (و اگر قرآن از نزد کسی جز خدا بود، اختلاف فراوانی در آن مییافتند).
برخی از مفسّران بزرگ صدر اسلام نیز چنین دیدگاهی داشتهاند. ابن کثیر به نقل از سعید بن جبیر از ابن عبّاس چنین آورده که: «القرآنُ یُشبِهُ بعضُهُ بعضاً؛ بخشی از قرآن، به