197
تفسیر روایی جامع (۱)

بزرگ‏ترین قرینه‏های دال بر مراد و مقصود گوینده می‏داند. او نادیده گرفتن سیاق را موجب اشتباه کردن و به اشتباه افکندن دانسته است.۱ برخی از قرآن‏پژوهان معاصر نیز فصل مبسوطی را به شناسایی گونه‏ها و کارکردهای سیاق اختصاص داده‏اند.۲

بسیاری از تفسیرهای کهن و معاصر نیز به صورت اجمالی، به نقش سیاق توجّه داشته و از آن بهره برده‏اند. در این میان، تفسیر گران‏سنگ المیزان، نمونه‏های خوبی برای توجّه به سیاق و استفاده از آن برای فهم معنا و کشف دلالت‏های نهفته، تعیین مصداق، تبیین مجملات و تخصیص و تقیید عام و خاص‏های قرآن، به دست می‏دهد.۳

کارکرد دیگر سیاق متنی، جلوگیری از تقطیع نادرست و تحمیل آرای ناروا بر قرآن و تفسیر به رأی است. نمونه‏های رایج این معنا، عبارت (لَا تَقْرَبُوا ٱلصَّلَوٰةَ) است که تنها با توجّه به بقیه آیه (یا أَیهَا الَّذِینَ آَمَنُوا لَا تَقْرَبُوا الصَّلَاةَ وَ أَنْتُمْ سُکارَى حَتَّى تَعْلَمُوا مَا تَقُولُونَ…۴ مفهومی پذیرفتنی خواهد داشت.

آیه (فَوَیلٌ لِلْمُصَلِّینَ) نیز تنها با در نظر آوردن دو آیه پس از آن: (الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ * الَّذِینَ هُمْ یُرَاءُونَ وَ یَمْنَعُونَ الْماعُون‏)۵ معنای مقبولی دارد. توجّه به سیاق آیه، همچنین از بدفهمی جلوگیری می‏کند و مانع استدلال‏های نادرست به آیاتی است که از جای خود بیرون آورده شده‏اند. برای نمونه، جبرگرایان آیه (وَ اللَّهُ خَلَقَکمْ وَ مَا تَعْمَلُون)۶ را این گونه معنا کرده‏اند که: «خداوند شما را و آنچه می‏کنید، آفرید» و آن را دلیلی بر نگرش

1.. البرهان فی علوم القرآن: ج۲ ص۲۲۰.

2.. ر.ک: روش‏شناسی تفسیر قرآن: ص۱۱۹ ـ ۱۴۴.

3.. برای نمونه، ر.ک: المیزان فی تفسیر القرآن: ج۱ ص۱۹و ۱۱۱، ج۴ ص۷ و ۳۷۰، ج۸ ص۱۳۲ و ۲۱۰، ج۱۳ ص۱۸۶ و ۲۴۴ و ۳۰۷، ج۱۴ ص۴۳، ج۱۶ ص۱۰۱.

4.. (اى کسانى که ایمان آورده‏اید! در حال مستى به نماز نزدیک نشوید، تا زمانى که بدانید چه مى‏گویید). نساء: آیۀ ۴۳.

5.. (پس واى بر نمازگزاران! آنان که از نمازشان غافل‏اند، آنان که ریا مى‏کنند، و از [دادن‏] زکات [و وسایل و مایحتاج زندگی‏] خوددارى مى‏ورزند). ماعون: آیۀ ۴ تا ۷.

6..(در حالی که خداوند، شما و آنچه را می‌سازید، آفریده است). صافّات: آیۀ ۹۶.


تفسیر روایی جامع (۱)
196

کلام، از سیاق گفتاری تأثیر نمی‏پذیرند و با عبارت‏های پیش و پس از خود، کم‏تر مرتبط‏اند. آیات شانزدهم تا نوزدهم سوره قیامت،۱ نمونه مشهور آیات معترضه است. برخی از مفسّران، به دلیل ناظر بودن سیاق به وضعیت انسان در روز قیامت، این آیات را ناظر به صحیفه عمل آدمی و قرائت آن دانسته‏اند.۲ این در حالی است که بسیاری از مفسّران، به استناد برخی قرینه‌ها، این آیات را گسسته از سیاق و ناظر به جمع و حفظ و قرائت قرآن دانسته‏اند. علامه طباطبایی نیز گفته است:

۰.جمله معترضه، در رساندن تمام معنای خود، نیازی به دلالت عبارات پیش و پس از خود ندارد.۳

این استثنا نشان می‏دهد که تعیین حد و مرز سیاق، بسیار مهم است و به وحدت موضوع و هدف کلام و نیز انسجام درونیِ متن بستگی دارد؛ امری که با تدبّر در آیات، حاصل می‏آید و نیازمند انس با این کلام آسمانی است.

کارکرد سیاق

سیاق مانند هر قرینه دیگر، در پی بردن مخاطب به مقصود اصلیِ پدیدآورنده متن و متوقّف نماندن بر مفهوم ابتداییِ متن، مؤثّر است. زرکشی از عالمان پیشین علوم قرآنی، سیاق را از

1..: (لَا تُحَرِّک بِهِ لِسَانَک لِتَعجَلَ بِهِ * إِنَّ عَلَینَا جَمعَهُ وَ قُرآَنَهُ * فَإِذَا قَرَأنَاهُ فَاتَّبِع قُرآَنَهُ * ثُمَّ إِنَّ عَلَینَا بَیانَهُ؛ زبانت را [در هنگام وحى‏،] زود به حرکت در نیاور تا در خواندن [ـِـ قرآن‏] شتاب‏زدگى به خرج دهى. در حقیقت، گرد آوردن و خواندن آن، بر [عهدۀ] ما است. پس چون آن را بر خواندیم، [همان ‏گونه‏] خواندن آن را دنبال کن. سپس توضیح آن [نیز] بر عهدۀ ما است).

2.. آیات پیشین (دهم تا پانزدهم) سورۀ قیامت چنین‏اند: (یَقُولُ الإِنسانُ یَومَئِذٍ أَینَ المَفَرُّ * کَلاَّ لا وَزَرَ * إِلى‏ رَبِّکَ یَومَئِذٍ المُستَقَرُّ * یُنَبَّؤُا الإِنسانُ یَومَئِذٍ بِما قَدَّمَ وَ أَخَّرَ * بَلِ الإِنسانُ عَلى‏ نَفسِهِ بَصیرَةٌ * وَ لَو أَلقى‏ مَعاذیرَهُ ؛ آن روز انسان مى‏گوید: «[راه‏] گریز کجا است؟». حاشا، پناهگاهى نیست! آن روز، قرارگاه [نهایى‏] به سوى پروردگار تو است. آن روز است که انسان را از آنچه از دیرباز یا پس از آن انجام داده، آگاهى دهند. بلکه انسان خود بر نفس خویشتن بینا است، هرچند دست به عذرتراشى زند).

3.. المیزان فی تفسیر القرآن: ج۲۰ ص۱۱۱. برای بررسی دیگر جملات معترضه، ر.ک: همان: ج۳ ص۱۹۷، ج۴ ص۳۵۹، ج۵ ص۱۵۰ و ۱۶۸، ج۷ ص۸۳ و ۳۲۸، ج۸ ص۲۷۷، ج۱۱ ص۳۵۶، ج۱۲ ص۷۷، ج۱۵ ص۶۷ و ۹۲، ج۱۶ ص۲۱۵.

  • نام منبع :
    تفسیر روایی جامع (۱)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 36451
صفحه از 311
پرینت  ارسال به