123
تفسیر روایی جامع (۱)

پرسش و پژوهش

۱. نظر علامه طباطبایی( و دلایل ایشان در باره حجّیت روایات تفسیری چیست؟

۲. بر اساس نظریه برگزیده، چگونه همه روایات تفسیری با صرف نظر از اسناد آن‏ها، در جریان تفسیر روایی کارآیی خواهند داشت؟

۳. با استفاده از تفسیر البرهان، روایات تفسیری در باره یک سوره کوتاه را گرد آورید و تعداد روایات تفسیریِ صحیح السند را به مجموع آن‏ها بسنجید.

۴. چند مورد استفاده شیخ طوسی و علامه طباطبایی (رحمهما اللّٰه) از روایات تفسیری را در التبیان و المیزان تحلیل کنید.


تفسیر روایی جامع (۱)
122

معارف قرآن، به شکل‏های گوناگون کاربرد دارند. ما در دو درس بعد و به هنگام بحث از جایگاه و کاربرد روایات ضعیف السند در تفسیر، به این مسئله بیش‏تر می‏پردازیم.

چکیده

 پس از اثبات حجّیت سنّت نبوی و اهل بیت گرامی او در عرصه تفسیر، می‏توان آنچه را از این سنّت به شکل اطمینان‏بخش حکایت می‏کند، در تفسیر قرآن به کار گرفت.

 روایاتِ تفسیریِ متواتر و یا قرینه‌داری که به صورتی اطمینان‏بخش، مراد الهی را از آیات قرآن کشف می‌کنند، به اتّفاق مفسّران حجّیت دارند.

 در باره حجّیت روایاتی که با سند معتبر به ما رسیده‏اند امّا موجب اطمینان به مراد الهی از آیات نمی‏شوند، سه نظر وجود دارد: ۱. اعتبار مطلق، ۲. عدم اعتبار، ۳. اعتبار نسبی.

 نظر نخست، روایات معتبر السند را در تفسیر، کاشف از مراد الهی و مدلول آیات می‏داند. باورمندان این عقیده، به سه چیز استناد می‌کنند: سیره عقلا، مفهوم آیه نبأ و محظور محرومیت از تفاسیر معصومان در صورت نپذیرفتن حجّیت این اخبار.

 نظر دوم، روایات تفسیری‏ای را که تنها سند معتبر دارند، فاقد حجّیت می‏داند و آن‏ها را کاشف مطمئنّی برای مراد الهی از آیات نمی‏‏داند. دلیل اصلی ایشان، این است که کاشفیت روایات در اموری مانند تفسیر قرآن، قابلیت تشریع و جعل ندارد.

 نظر سوم ضمن پذیرش باور دوم، معتقد است که روایات تفسیریِ معتبر السند، هرچند مفروض است که اطمینان نیاورده‏اند، امّا می‏توانند مرتبه‏ای از معرفت را برای مفسّر پدید ‏آورند و در موارد متعدّدی موجب نزدیک‏تر شدنِ مفسّر به واقع ‏گردند. به سخن دیگر، فاقد کشف اطمینانی‏اند؛ امّا کشف ناقص دارند.

 بنا بر نظر سوم، «کارآمدیِ خبر معتبر السند در پدید آوردن معرفت نسبی» و «ناتوانیِ آن در پدید آوردن معرفت کامل در تفسیر قرآن»، مورد اتّفاق مخالفان و موافقان حجّیت این دسته اخبار در تفسیر است.

 بر پایه نظر سوم، اخبار ضعیف السند نیز اعتبار نسبی می‏یابند؛ زیرا می‏توانند مفسّر را تا اندازه‏ای به واقع و مدلول آیه نزدیک کنند.

  • نام منبع :
    تفسیر روایی جامع (۱)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 36584
صفحه از 311
پرینت  ارسال به