ارث میرسد و علی علیه السلام، عالم این امّت بود. هرگز هیچ عالمی از ما نمیمیرد، مگر آنکه از خاندان او کسی جانشینش میشود که همانند علم او را داشته باشد یا آن مقدار [از علم او را] که خدا بخواهد.
گزارشها و روایات متعدّد نشان میدهند که این نکته، از راویان آن روزگار نیز پوشیده نبوده است؛ چنانکه ابو بصیر، از یاران امام باقر علیه السلام میگوید:
۰.دَخَلتُ عَلی أبی جَعفَرٍ، فَقُلتُ لَهُ: أنتُم وَرَثَةُ رَسولِ اللّهِ؟ قالَ: «نَعَم». قُلتُ: رَسولُ اللّه صلی الله علیه و اله وارِثُ الأَنبِیاءِ، عَلِمَ کُلَّ ما عَلِموا؟ قالَ لی: «نَعَم».۱
۰.خدمت امام باقر علیه السلام رسیدم و گفتم: آیا شما وارثان پیامبر خدا صلی الله علیه و اله هستید؟ فرمود: «آری». گفتم: آیا پیامبر خدا، وارث انبیا بود و همه علومی را که انبیا داشتند، میدانست؟ فرمود: «آری».
از مجموع احادیث، میفهمیم که دانش اهل بیت علیهم السّلام برگرفته از دانش پیامبر صلی الله علیه و اله است؛ دانشی که منشأ الهی دارد و از (وَ عَلَّمَ ءَادَمَ ٱلْأَسْمَاءَ کُلَّهَا)۲ سرچشمه گرفته است. چنین علمی خطاپذیر نیست و در همه جا، از جمله در تفسیر و تأویل قرآن، کارآمد و معتبر است.
۳. حدیثِ اهل بیت، حدیث پیامبر
سومین دلیل برای تعمیم معنای «سنّت» به احادیث اهل بیت علیهم السّلام، روایاتی است که تصریح خود آنان را به برگرفتن احادیثشان از پیامبر اکرم گزارش میکند. برای نمونه، در روایتی به نقل از جابر آمده است:
۰.قُلتُ لِأَبی جَعفَرٍ مُحَمَّدِ بنِ عَلِی الباقِرِ: إذا حَدَّثتَنی بِحَدیثٍ فَأَسنِدهُ لی. فَقالَ: «حَدَّثَنی أبی، عَن جَدّی، عَن رَسولِ اللّه، عَن جَبرَئیلَ، عَنِ اللّه. و کلُّ ما اُحَدِّثُکَ بِهذَا الإِسنادِ».۳