95
جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه

چه هست مدح و ثناست‌‌‌‌‌‌‌‌. ‌بنابراین، طبیعی بود که وقتی جامعه امامیه با نظریه و دیدگاهی از سوی متکلمان روبه‌رو می‌شد که با پیش‌فرض‌های اساسی آنان -‌که مبتنی بر نصوصِ دینی و روایی بود - کوچکترین مخالفتی داشت، نمی‌توانست واکنش تندی نشان ندهد‌‌‌‌‌‌.

در میان جریان متکلمان، حلقه فکری هشام بن حکم از هجمه شدیدتری رنج می‌برد‌‌‌‌‌‌‌‌. عمده این تهاجمات به نظریه‌پردازی‌های جنجالی هشام بن حکم بازمی‌گشت‌‌‌‌‌‌‌‌. برخی گزارش‌های ذم هشام بن حکم به‌طور مستقیم به اعتقاد او در مقوله جسمانیت خداوند اشاره کرده‌اند.۱ پوشیده نیست که هشام در مسئله جایگاه امام به ارائه دیدگاه‌هایی پرداخت که حساسیت جامعه امامیه را برانگیخت.۲ برخی شاگردان او بعدها نیز همین اندیشه‌ها را پی گرفتند‌‌‌.۳ ‌دیگر ‌جریان‌های کلامی همچون جریان هشام بن سالم - عمدتاً به‌دلیل رویکرد معتدل‌ترشان - نزد اندیشمندان امامیه مقبولیتی عام داشتند و در نتیجه، بعدها کمتر مورد تهاجم جناح اکثریت قرار گرفتند‌‌‌‌‌‌‌‌. خود هشام بن سالم در کانون یک سلسله طرق حدیثی قرار داشت‌‌‌.۴ او به‌عنوان نماینده اصحاب کوفی برای کسب تکلیف امامت پس از امام صادق علیه السلام‌ به کوفه آمد و تأثیرگذارتر۵ از هم‌سفرش - مؤمن طاق - محور انتقال اندیشه صحیح امامت قرار گرفت‌‌‌.۶ زراره نیز به‌رغم حمله‌های گسترده اولیه به او،

1.. برای مثال، كلینی، الکافی، ج۱، ص۱۰۵، ح۴و۵.

2.. همان، ج۱، ص۴۰۹، ح۸.

3.. اعتقاد هشام بن حكم دربارۀ علم امام چندان مشخص‌نیست (نک: سبحانی، «مدرسه کلامی کوفه در دورۀ نظریه‌پردازی»، ص۱۷۱)، اما شاگردان او همچون یونس بن عبدالرحمن (مسعودی، اثبات الوصیة، ص۲۲۰؛ اشعری قمی، المقالات والفرق، ص۹۸) و فضل بن شاذان (كشی، رجال، ص۵۴۰) دیدگاه متفاوتی دربارۀ علم امام داشتند. دربارۀ پی‌گیری جریان هشام بن حكم تا زمان شیخ كلینی، نک: رضایی، محمد جعفر، «امتداد جریان هشام بن حکم تا شکل‌گیری مدرسه کلامی بغداد»، ص ۹۱-۱۱۰.

4.. با مراجعه به مجموع ۸۴۴ روایت هشام در ابواب مختلف گردآوری شده در: نبهی، خضر محمد، مسند هشام بن سالم، مجموع این سلسله روات قابل مشاهده است.

5.. تعبیر ذیل گزارش كه «فأخبر [عبدالله] ان هشاماً صد عنك الناس قال هشام فأقعد لی بالمدینه غیر واحد لیضربونی» (كلینی، الکافی، ج۱، ص۳۵۲) می‌تواند نشان‌دهندۀ برجستگی بیشتر او باشد.

6.. كشّی، رجال، ص۲۸۲، ش‌۵۰۲‌؛ كلینی، الکافی، ج۱، ص۳۵۱، ش‌۷. روشن نیست که چرا فان اس. این گزارش را ساختگی دانسته است (فان اس، علم الکلام، ج۱، ص۳۴۳).


جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
94

این مقبولیت عمومی عمدتاً به روش و رویکرد آنان بازمی‌گشت‌‌‌‌‌‌‌‌. روش آنان در تبیین معارف کلامی در عین تلاش برای فهم عمیق مبانی کلامی۱ به‌طور عمده چیزی فراتر از پرسش و پاسخ‌های بسیط از امامان علیهم السلام نبود‌‌‌.۲ رویکرد محدثان نیز نسبت به فرمایشات امامان علیهم السلام تسلیم محض بود و این در تثبیت جایگاه آنان نزد امام علیه السلام‌و مردم به روشنی تأثیرگذار بود‌‌‌‌‌‌‌‌. آنان بیشتر مورد تمجید و تحسین امامان علیهم السلام قرار می‌گرفتند و شاید اگر نکوهشی نیز بود در یک اِجماع خاموش و بی‌سرو صدا مخفی نگه داشته می‌شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. افزون بر مدح‌های پرشور صادِقَین علیهما السلاماز برخی اصحابِ حدیث مثل حمران و عبداللّه‌ بن ابی یعفور، ‌۳ امام کاظم علیه السلام تنها زراره‌، حمران، عبداللّه‌ بن شریک، ابن ابی یعفور، برید بن معاویه، محمد بن مسلم، ابوبصیر، عامر بن عبداللّه‌ و حجر بن زایده را در زمره حواریان ذکر فرموده‌اند۴ و هیچ توصیف مشابهی از متکلمان اصلی مشاهده نمی‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌. در میان مجموع بیست گزارش کشّی از علی بن یقطین۵ و گزارش‌های مربوط به عبدالرحمن بن حجاج۶ و ابان بن تغلب۷ حتی یک گزارش ذمّ نسبت به آنان دیده نمی‌شود و هر

1.. تنها برای نمونه، به پرسش ابوبصیر از امام علیه السلاماشاره می‌شود كه نشان از عمق اندیشۀ او دارد. این گزارش به‌خوبی نشان می‌دهد كه ابوبصیر از جوانب بحث عمیق اراده كاملاً آگاه بوده است (كلینی، الکافی، ج۱، ص۱۵۰، باب المشیة، ح۲).

2.. نمونه‌هایی از این پرسش و پاسخ‌ها در میان مجموع گزارش‌های مربوط به جایگاه امام كه از سر عمد در كنار هم قرار گرفته‌اند در كتاب كشّی دیده می‌شود (نک:‌ كشّی، رجال، ص۴۱۸-۴۲۸، ش‌۷۹۲-۸۰۲). برای نمونه، به دو گزارش اشاره می‌شود كه در آن منصور بن حازم از شاگردان هشام بن سالم و خالد بجلی در دو گزارش جداگانه از جایگاه معرفتی امام علیه السلام به عنوان شخصیت واجب الطاعه كسب تكلیف می‌كنند (همان، ص۴۲۰-۴۲۴).

3.. مدح‌های امام باقر و امام صادق علیهما السلامنسبت به حمران (كشّی، رجال، ص۱۷۶-۱۷۸ و ۱۸۰) که امام صادق علیه السلام می‌فرماید: «ما وجدت احداً اخذ بقولی واطاع امری وحذا حذو اصحاب آبائی غیر رجلین رحمهما الله عبدالله بن ابی یعفور وحمران اما انهما مومنان خالصتان من شیعتنا» (همان، ص۱۸۰، ش‌۳۱۴). همین‌طور مدح بكیر (همان، ص۱۸۱) و همچنین مدح‌های خاص‌نسبت به شخصیت‌های دیگری مثل ابان بن تغلب (همان، ش‌۳۳۰). افزون بر این، محمد بن مسلم، برید بن معاویه و لیث بن بختری مرادی در كنار زراره از سوی امام صادق علیه السلام از «اوتاد الارض و اعلام‌الدین» معرفی شده‌اند (همان، ص۲۳۸، ش‌۴۳۲-۴۳۴ و ۴۳۸).

4.. كشی، رجال، ص۱۰.

5.. همان، ص۴۳۰-۴۳۸.

6.. امام حتی دربارۀ او می‌فرماید: «كلم اهل المدینه فانی احب ان یری فی رجال الشیعه مثلك» (كشی، رجال، ص۴۴۱-۴۴۲).

7.. امام حتی دربارۀ او می‌فرماید: «جالس اهل المدینه فانی احب ان یرو فی شیعتنا مثلك» (كشی، رجال، ص۳۳۰، ش‌۶۰۳).

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 35912
صفحه از 572
پرینت  ارسال به