93
جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه

کرده است‌‌‌‌‌‌‌‌. جوزف فان اس. در عین تحقیقات همه‌جانبه و دقیق درباره ‌‌‌جریان‌ها و اندیشه‌های کلامی امامیه که برای نخستین بار در سال ۱۹۹۹م به چاپ رسید، توجهی به این بحث نشان نداده است.۱‌ به اعتقاد او، پدیده مهاجرت متکلمان که به‌نوعی فرار مغزها به‌حساب می‌آید، زمینه‌ساز و سبب از رونق افتادن مراکز علمی پیشین همچون بصره و کوفه شد.۲ به تازگی محمد تقی سبحانی در ارائه طرح کلی کلام امامیه۳ و اکبر اقوام کرباسی در ارائه طرح کلی مدرسه کوفه۴ تنها اشاره‌ای به زمینه‌های افول کرده‌اند‌‌‌.

به نظر می‌رسد متکلمان امامیه، پس از گریختن از بغداد، تحت تأثیر عامل سیاسی حکومت عباسی در کوفه بستر و جایگاه مناسبی برای ادامه فعالیت خویش نمی‌دیدند و هارون نیز در نهایت، تنها شانس باقی‌مانده متکلمان امامیه برای بسط آرائشان را از آنان گرفت‌‌‌‌‌‌‌‌. این مقاله به بررسی این زمینه‌ها خواهد پرداخت؛ قرار گرفتن متکلمان در جناح اقلیت جامعه امامی، نوپدیدی علم کلام، خطاهای فکری در تنقیح مباحث کلامی و در نهایت، دشواری‌ها و پیچیدگی‌های ذاتی دانش کلام به مرور سبب کاسته‌شدن از نیروی متکلمان و انزوای آنان در جامعه امامی شد و ایجاد محدودیت سیاسی از سوی هارون‌الرشید بیشتر به مثابه تیر خلاص یا بهانه‌ای جدّی برای به انزوا رفتن طولانی مدت کلام امامیه بود. بدین ترتیب کلام امامیه پیش از آن‌که توسط عامل ظاهری سیاسی از دور خارج شود از سوی فرهیختگان امامیه به‌نوعی به انزوا کشیده شد‌‌‌‌‌‌‌‌.

۱. متکلمان در انزوای جمعیتی

جناح متکلمان به این دلیل که از نظر جمعیت و مقبولیت در اقلیّت بودند بیشتر در معرض تهاجم قرار داشتند‌‌‌‌‌‌‌‌. دلیلی برای تردید در ‌این‌باره وجود ندارد که اصحاب حدیث که عموماً به لحاظ روشی در مقابل متکلمان قرار داشتند از جمعیت و البته، مقبولیتِ قیاس ناشدنی نسبت به متکلمان برخوردار بودند‌‌‌.۵

1.. فان اس.، علم الکلام، ج۱، ص۲۷۲-۴۰۴.

2.. همان، ج۳، ص۲۹.

3.. سبحانی، «کلام امامیه: ریشه‌ها و رویش‌ها»، ص۲۹.

4.. كرباسی، «مدرسه كلامی كوفه»، ص۵۳.

5.. شواهد و مستندات گرامی برای تقسیم جامعه امامی به دو جناح اكثریت، شامل همۀ گروه‌ها و اقلیت، شامل جناح هشام بن حكم، ناكافی و دارای موارد نقض است. او در عین توجه به دو جریان مهم هشام بن حكم و هشام بن سالم، از قدرت و گسترۀ جریان فكری زرارة بن اعین غافل شده است (نک: گرامی، نخستین مناسبات فکری تشیع، ص۸۴). جالب‌تر این که او زراره (م حدود۱۵۰) را شاگرد هشام بن سالم كه در ردۀ بعد از اوست، تلقی کرده است (همان، ص۸۹).


جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
92

نزدیک به یک دهه آسان‌گیری نسبت به متکلمان برجسته امامی همچون هشام بن حکم،۱ به‌دلیل احساس نگرانی شدید از ناحیه شیعیان، آنان را محدود و محصور کرد‌‌‌‌‌‌‌‌. این محدودیت‌های شدید که حبس امام کاظم علیه السلام را نیز به‌همراه داشت۲ نقطه آغاز انزوای جریان کلامی امامیه بود‌‌‌‌‌‌‌‌. این انزوا به فترت و رکود کلام امامیه در طول نزدیک به یک قرن انجامید که تا برآمدن شیخ مفید (۴۱۳ق/۱۰۲۲م) ‌- متکلم رسمی نظریه‌پرداز امامی - در بغداد ادامه داشت، اما از قرار معلوم جریان کلام امامیه مدتی پیش از این اِعمال محدودیت سیاسی، از ناحیه خود امامیان دچار رکود و سستی شده بود؛ زیرا در غیر این صورت می‌توانست پس از اِعمال محدودیت از سوی هارون - نه در جبهه رقابتی معتزله در بغداد بلکه در مناقشات درونی امامیه - همانند جریان زنده حدیث در کوفه، به حیات خود ادامه دهد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. این مقاله تلاش می‌کند تبیین دقیقی از زمینه‌های داخلی افول کلام امامیه متناظر با ‌‌‌جریان‌های فکری امامیه در آن دوره ارائه کند‌‌‌‌‌‌‌‌.

پرسش اساسی این نوشتار، این است که چه بستری در فضای عمومی درون امامی سبب افول کلام امامیه پس از مهاجرت اولیه آنان به بغداد و از دست رفتن عقبه فکری آنان در کوفه شد‌‌‌‌‌‌‌‌.

هرچند در مطالعات پیشرفته چهل سال اخیر محققانِ مسلمان و همچنین مستشرقان، لایه‌های عمیقی از جریان‌شناسی‌های کوفی تحلیل و بررسی شده‌اند، اما زمینه‌های داخلی ایجاد شرایط ناگوار برای متکلمان امامی کمتر مورد توجه جدی قرار گرفته‌اند‌‌‌‌‌‌. مادلونگ به‌عنوان یکی از پیشگامان این مباحث در دو مقاله وزین خود با عنوان‌ «کلام معتزله و امامیه» و «سهم شیعیان و خوارج در کلام پیش از اشاعره»۳ که در مجموعه مقالاتی با نام مکتب‌ها و فرقه‌های اسلامی در سده‌های میانه - در سال ۱۹۸۴م - به چاپ رسید،‌۴ حتی از اشاره به این موضوع نیز چشم‌پوشی

1.. پیش از دوران هارون، مهدی عباسی (۱۵۸-۱۶۹ق/۷۷۵-۷۸۵م) و هادی عباسی (۱۶۹-۱۷۰ق/۷۸۵-۷۸۶م) به شدّت مانع فعالیت‌های كلامی شیعیان می‌شدند (كشی، رجال، ص۲۶۹، ش‌۴۸۵).

2.. كشّی، رجال، ص۲۶۲.

3.. Madelong, "The Shiite and Kharijite tribution to pre-Asharite Kalam".

4.. این مجموعه مقالات (Religious Schools and Sects in Medieval Islam) به دست جواد قاسمی ترجمه و در سال ۱۳۸۷ از سوی انتشارات آستان قدس رضوی منتشر شده است.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 35696
صفحه از 572
پرینت  ارسال به