87
جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه

دستاورد همین یادداشت‌ها بوده‌ است. کتاب فی‌الإمامة عبداللّه‌‌ بن‌ مسکان۱ نمونه دیگری از همین‌گونه است که در کنار روایات اعتقادی فراوان ابن مسکان از تلاش او در زمینه امام‌شناسی پرده برمی‌دارد.

افزون بر این اندیشوران، برخی اندیشمندان امامیه نیز بوده‌اند که هر‌چند نامِ نگاشته‌های آنان در نشان دادن محتوای کتاب و رویکردهای کلامی آنان صراحت ندارد، ولی با پیوست کردن شواهد دیگر می‌توان حدس زد که محتوای برخی این‌ آثار در زمینه اعتقادات بوده و یا دست‌کم بخشی از آن به مباحث اعتقادی اختصاص داشته است. از جمله این آثار می‌توان به مسائل ‌التلمیذ حماد‌ بن ‌عیسی۲ اشاره کرد که شواهد - به شکل انباشتی - این گمانه را درباره او تقویت می‌کنند که بخشی از این اثر دربردارنده مباحثی ناظر به اعتقادات امامیه بوده است.

ابومحمد حماد بن ‌عیسی‌الجهنی متولد کوفه و از یاران امام صادق، امام کاظم و امام رضا علیهم السلام بود و در زمان امام جواد علیه السلام - در سال ۲۰۹ هجری - چشم از جهان فروبست.۳ او هفتاد روایت از امام صادق علیه السلام آموخته بود که به گفته او تنها بیست روایت برای یاری او در رفع شک و شبهه‌هایش بس بود.۴ نجاشی به‌صراحت نقل کرده که او کتابی داشته که در آن نکاتی در باب منفعت‌ اعضای انسان و حیوان آمده بود و در بخشی از‌ آن، فصول مهمی از مباحث کلامی آمده بود که این مسائل در قالب پرسش‌هایی بودند که او از امام جعفر صادق علیه السلام پرسیده بود و پاسخ گرفته بود.۵ به نظر می‌رسد اینها همان مسائلی بودند که خود او گفته بود هرگاه شکی پدید می‌آمد، به روایاتی که از امام علیه السلام داشتم مراجعه می‌کردم، شکّم برطرف می‌شد.

جمع‌بندی

داده‌های تاریخی به‌روشنی نشان می‌دهند که گروهی از اصحاب ائمه علیهم السلام افزون بر پژوهش فقهی و پافشاری بر این بخش از دین - در کنار متکلمان برجسته - فعالیت کلامی نیز داشته‌اند و در پرتو آموزه‌های صادِقَین‌ علیهما السلامبا آموزه‌های امامیه آشنا شده و راه‌های تبیین و دفاع از آن را به نیکی آموخته

1.. همان، ص۲۱۴.

2.. نجاشی، رجال، ص۱۴۳.

3.. همان، ص۱۴۲- ۱۴۳.

4.. کشّی، رجال، ج۲، ص۶۰۴-۶۰۵.

5.. نجاشی، رجال، ص۱۴۲.


جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
86

پوشیده نیست که یونس از متکلمان چیره‌دست و از شاگردان بنام هشام ‌بن ‌حکم و میراث‌دار جریان هشام بوده است۱ و جالب این است که خود یونس درباره ابن ‌ابی ‌عمیر گفته «ابن ابی عمیر بحر طارس۲ بالموقف والمذاهب».۳

افزون بر این، نام‌های کتاب‌های پرشمار محمد بن ‌ابی‌عمیر در حوزه‌های مختلف اعتقادی نشان‌دهنده دغدغه‌های او در ثبت باورهای امامیه است و سیمای متکلمانه او را به تصویر می‌کشد.

از کتاب‌های او می‌توان به کتاب ایمان والکفر، کتاب ‌البداء، کتاب ‌الإحتجاج فی‌الإمامه، کتاب‌ المعارف، کتاب‌ التوحید، کتاب‌ الرد علی اهل القدر والجبر و کتاب ‌الإستطاعه والأفعال اشاره کرد که برخی نام‌های آنها گویای دغدغه‌های کلامی اویند.۴ افزون بر این، مناظره با محمد بن ‌هشام ‌بن ‌حکم‌ - به نمایندگی هشام‌ بن سالم - به‌خوبی چهره کلامی او را نشان می‌دهد. از این گذشته، نقل شده که او روزی در حلقه شاگردان هشام‌ بن‌ حکم بود و پس از چندی با شاگردان هشام‌ بن ‌سالم آشنا و هم‌داستان شد و به جرگه شاگردان هشام ‌بن سالم پیوست. بی‌شک، آشنایی او با روش دو اندیشمند بنام آن زمان، بر چیره‌دستی او افزود و چه‌بسا شاگردی پیشین او نزد هشام‌ بن‌ حکم سبب شد تا هشام‌ بن ‌سالم او را برای رویارویی علمی با نماینده هشام‌ بن‌ حکم برگزیند.

علی‌ بن‌ رئاب، دیگر اندیشمندی است که نام تنها کتاب نقل شده از او گویای تلاش و دغدغه‌‌‌های او در زمینه امامت‌پژوهی است. ابوالحسن علی‌ بن‌ رئاب از یاران بزرگوار امام صادق و امام کاظم علیهما السلامبود که در کوفه می‌زیست. او چندین کتاب نگاشته بود و پدر حسن‌ بن‌ محبوب پسرش (حسن) را ترغیب می‌کرد تا روایات علی‌ بن رئاب را یادداشت کند و برای هر روایت جایزه‌ای از پدر بگیرد؛۵ این نکته گویای شأن و جایگاه بالای علمی علی‌ بن‌ رئاب است. شاید گزارش کتابی از علی‌ بن‌ رئاب از سوی حسن‌ بن‌ محبوب، در باب امامت با نام الوصیة والإمامة۶،

1.. نک‌: اقوام کرباسی، «مدرسه کلامی کوفه»، ص۵۲؛ رضایی، «امتداد جریان فکری هشام بن حکم تا شکل‌گیری مدرسه کلامی بغداد»، ص۹۷.

2.. شوشتری دربارۀ واژۀ «طارس» گفته این تعبیر بی‌معناست و تحریف شده است (شوشتری، قاموس الرجال، ج۹، ص۴۲)؛ اما مصطفوی در توضیح این عبارت می‌گوید: ظاهراً این واژه بر فطانت و تبحر ابن ابی عمیر دلالت دارد و شاهد این مطلب این است که در برخی نُسَخ به‌واسطۀ واو طارس عطف بر بحر آمده است (کشّی، رجال، ص۵۹۰).

3.. کشّی، رجال، ج۲، ص۸۵۴.

4.. نجاشی، رجال، ص۳۲۷.

5.. کشّی، رجال، ج۲، ص۸۵۱.

6.. نجاشی، رجال، ص۲۵۰.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 35730
صفحه از 572
پرینت  ارسال به