صادق علیهما السلامبود و امام صادق علیه السلام پس از مرگ او فرمود: «واللّه او مؤمن از دنیا رفت».۱
شواهد از شناخت عمیق از امامت و علاقه وافر او در صرف کردن انرژیاش در معرفی امام حکایت دارد. صفوان میگوید:
وقتی حمران با اصحاب خود مینشست درباره روایات آل محمد علیهم السلام سخن میگفت و اگر کسی رشته سخن به سمت دیگری میکشید، دوباره روی سخن را به بحث مورد علاقه خود برمیگرداند و گاه در یک مجلس سهبار این عمل تکرار میشد و بار چهارم که همنشینان او بحث را به وادی دیگری میکشاندند، مجلس را ترک میکرد.۲
این روایت تنها گزارشگر علاقه و تلاش حمران برای امامشناسی نیست؛ تصویر گزارش مناظره موفق حمران با مردی شامی که در حضور امام صادق علیه السلام و به دستور آن حضرت انجام شد، گوشه دیگری از کوشش و تلاش این متکلم اندیشمند را نمایش میدهد و البته، جمله امام پیش از این مناظره بسی درخور توجه است که به مرد شامی فرمود: «اگر بر حمران غلبه یابی،گویی مرا شکست دادهای».۳ این عبارت از یک سو نشان میدهد که حمران نیرویی آموزش دیده نزد آن حضرت بوده است و از سویی گویای باور امام به آشنایی کامل حمران به فنون مناظره است و نشان میدهد که حمران از این کارگاه عملی سربلند بیرون آمده است. افزون بر این، قرار گرفتن حمران در کنار متکلمانی چون هشام بن حکم، هشامبنسالم، مؤمن الطاق، نهتنها از جهتگیریها و رویکرد کلامی او پرده بر میدارد، بلکه از توانایی و تبحر بالای علمی او نیز خبر میدهد. جالبتر از همه اینکه امام صادق علیه السلام با وجود هشامین و مؤمن الطاق، مناظره در بحث امامت را که از مهمترین بحثهای چالشی زمانه بود، به حمران سپرد.
گذشته از این، توصیف و تعریف امام از حمران در خور توجه و تأمل است. حمزه و محمد دو فرزند حمران نقل میکنند که با جماعتی از بزرگانِ دوستدار امام صادق علیه السلام در حضور آن حضرت نشسته بودیم و بحث میکردیم و حمران ساکت نشسته بود که امام خطاب به حمران فرمود: «چرا ساکتی؟» عرض کرد: «قسم خوردم که در مجلسی که شما حضور دارید، سخن