63
جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه

(سده سوم) و محمد بن عبدالرحمن معروف به ابن قبه رازی پیش از گرایش به امامیه، معتزلی بوده و برخی نیز مانند نوبختیان (اسماعیل بن علی معروف به ابوسهل نوبختی (م۳۱۱ق) و حسن بن موسی معروف به ابومحمد نوبختی (م۳۱۰ق)) متکلمان مستقلی‌اند که اطلاع چندانی از استادان آنها و خط فکری‌شان در دست نیست. رابطه این متکلمان با کلام گذشته امامیه - و به طور ویژه جریان فکری هشام بن حکم - نیز نشان‌دهنده میزان تأثیر جریان فکری هشام بن حکم در این دوره است.

این متکلمان همگی در مباحث مربوط به امامت، به‌ویژه ادله عقلی بر وجوب امامت و نظریه نص متأثر از اندیشه‌های هشام بن حکم بوده‌اند. این تأثیرپذیری حتی در افرادی مانند شیخ مفید و سید مرتضی نیز قابل پی‌گیری است. قاضی عبدالجبار معتزلی اعتقاد به نص جلی و ادله عقلی بر امامت امام علی علیه السلام را از نوآوری‌های هشام بن حکم، ابوعیسی وراق و ابن راوندی دانسته است.۱ وی هرچند نوبختیان را از این گروه مستثنی کرده و ادعا می‌کند که آنها با تکیه بر ادله نقلی وجوب امامت را اثبات کرده‌اند، ولی سید مرتضی بر مبنای کتب نوبختیان ادعا می‌کند که ابوسهل نوبختی و ابومحمد نوبختی در اثبات وجوب امامت، همان راه پیشینیان را پیموده‌اند؛۲ به بیان دیگر، آنان نیز وجوب امامت را با ادله عقلی اثبات کرده‌ و از ادله نقلی به عنوان شاهد و مؤید بهره گرفته‌اند.

هرچند متکلمان امامیه و به‌ویژه معتزلیانِ شیعه شده در این دوره از برخی مفاهیم معتزلی (مانند لطف و اصلح) در این مسئله استفاده کردند۳ و اندک تغییراتی در نظام پیشنهادی هشام بن حکم ایجاد کردند و این نظام فکری در شخصیت‌هایی مانند شیخ مفید و سید مرتضی به تکامل نهایی خود رسید، ولی بنیان اصلی نظریه امامت در امامیه بر پایه نظام پیشنهادی هشام بن حکم شکل گرفته بود.

متکلمان این دوره در دیگر مسائل کلامی نیز گاه با اندیشه‌های خاص هشام بن حکم همراه بوده‌اند. البته، این همراهی به تدریج کمتر شد و می‌توان ادعا کرد که در سید مرتضی به جدایی کامل انجامیده است. از میان متکلمان امامیه در این دوره می‌توان به ابن راوندی اشاره کرد. او از سوی مخالفانش به الحاد و بی‌دینی متهم شده است.۴ با این حال، می‌توان او را یکی از متکلمان

1.. قاضی عبدالجبار، المغنی، ج۲۰، ص۱۱۸.

2.. علم الهدی، الشافی، ج۱، ص۹۸.

3.. برای مثال، می‌توان به استفاده ابن قبه رازی از قاعدۀ اصلح اشاره کرد (نک: مدرسی طباطبايی، مکتب در فرآیند تکامل، ص۲۴۵).

4.. دربارۀ اقسام این اتهامات، نک: زریاب، ابن راوندی، ج۳، ص۵۳۴-۵۳۵.


جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
62

۵. استطاعت: نخستین روایتی که کلینی در بحث استطاعت آورده است، به همان مضمونی مرتبط است که اشعری به هشام نسبت داده است.۱ این مشابهت در رأی نهایی کلینی نیز در این باب تأثیر داشته و بنا بر روایاتی که وی در این باب جمع کرده‌ است، بخشی از استطاعت پیش از فعل و بخشی هم‌زمان با انجام فعل است.

۶. کلینی در بحث امامت گاه هم‌رأی و گاه مخالف با هشام است؛ برای مثال، کلینی در مسائلی مانند منابع علم امام (به طور خاص تحدیث و الهام)۲ و مالکیت زمین برای امام با هشام مخالف است. همان‌گونه که پیش از این گفته شد در این بحث گاهی شاگردان هشام (مانند یونس) نیز دیدگاهی متفاوت داشته‌ و تحدیث را پذیرفته‌اند.

با توجه به آنچه تا کنون گفته شد، می‌توان گفت که کلینی هرچند در برخی موارد - مانند موارد مربوط به امامت - نقدهایی به هشام دارد، ولی در بیشتر مباحثِ توحید و عدل در خط فکری هشام قرار می‌گیرد. چنین اختلافاتی در جریان هشام پیش از این نیز سابقه داشته است؛ برای مثال، گفته شده که محمد بن خلیل السکاک در برخی مسائل با استادش هشام اختلاف نظر داشته است.۳

حضور کلینی در بغداد و نقل کتاب او توسط بسیاری از عالمان بغداد در این شهر شاهد مهمی است بر این که دست‌کم تا این دوره اندیشه‌های هشام بن حکم از طریق احادیث او و شاگردانش در بغداد مطرح بوده است؛ بنابراین، می‌توان ادعا کرد که خط فکری هشام بن حکم - دست‌کم با ورود کلینی به بغداد - در این شهر حضور داشته است، هرچند روشن نیست که آیا این جریان فکری پیش از این نیز در بغداد حضور داشته است یا نه.

متکلمان امامیه در سده سوم و چهارم و اندیشه‌های هشام بن حکم

در آستانه شکل‌گیری مدرسه کلامی بغداد، متکلمانی در امامیه پدید آمدند که به جریان‌های پیشین امامیه در کوفه وابستگی نداشتند. برخی این افراد مانند محمد بن هارون معروف به ابوعیسی وراق (م۲۴۷/ ۲۴۸ق)، ابوالحسین احمد بن یحیی بن اسحاق معروف به ابن راوندی

1.. فان اس. اشاره کرده که مادلونگ نخستین کسی بود که به این مشابهت تذکر داد (نک: فان اس.، علم الکلام والمجتمع، ص۵۲۳).

2.. دربارۀ دیدگاه هشام در باب تحدیث و الهام، نک: رضایی، «تبیین معنایی اصطلاح علمای ابرار با تأکید بر جریانات فکری اصحاب ائمه علیهم السلام»، ص۶۳-۷۸.

3.. شیخ طوسی، الفهرست، ص۱۳۲.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 35478
صفحه از 572
پرینت  ارسال به