ایشان آن را حلال بداند، حلال است.
بنابراین، میتوان چنین نتیجه گرفت که عبارت علماء ابرار اتقیاء از جمله عباراتی است که معنای آن در فضای فکری زمان ائمه علیهم السلام با آنچه امروز از آن فهمیده میشود متفاوت است. به طور خلاصه عبارت «علماء» بیانگر آن است که ائمه علیهم السلام هرجا نیازمند علمی باشند توسط فرشته یا روح به ایشان اعطا میشود و عبارت «ابرار اتقیاء» ناظر به مقامی معادل با عصمت برای ایشان است.
کتابنامه
۱. ابن شهرآشوب، مناقب آل ابی طالب، قم: مؤسسه انتشارات علامه، ۱۳۷۹ق.
۲. ابن قولویه قمى، کامل الزیارات، نجف اشرف: انتشارات مرتضویه، ۱۳۵۶ق.
۳. اشعری، ابوالحسن، مقالات الاسلامیین واختلاف المصلین، تصحیح: هلموت ریتر، ویسبادن: دارالنشر فرانز شتاینر، ۱۴۰۰ق.
۴. اشعری، سعد بن عبداللّه، المقالات و الفرق، تصحیح: محمد جواد مشکور، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، ۱۳۶۱ش.
۵. بحرالعلوم، سید مهدی، الرجال (الفوائد الرجالیة)، تحقیق: محمد صادق بحرالعلوم، نجف: مطبعة الاداب، ۱۳۸۵ق.
۶. حرانی، حسن بن شعبه، تحف العقول، قم: انتشارات جامعه مدرسین، ۱۴۰۴ق.
۷. خواجویی، محمد بن اسماعیل، الفوائد الرجالیة، مشهد: الآستانة المقدسة الرضویة، مجمع البحوث الاسلامیة، ۱۴۱۳ق.
۸. زین الدین بن علی بن احمد، حقائق الایمان، تحقیق: سیدمهدی رجایی، قم: کتابخانه آیةاللّه مرعشی نجفی، ۱۴۰۹ق.
۹. سلیم بن قیس هلالی، کتاب سلیم، قم: انتشارات الهادی، ۱۴۱۵ق.
۱۰. شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال الموسوم به رجال الکشی، مشهد: انتشارات دانشگاه مشهد، ۱۳۴۸ش.
۱۱. ــــــــــــ، رجال، قم: انتشارات جامعه مدرسین، ۱۴۱۵ق.
۱۲. ــــــــــــ، مصباح المتهجد، بیروت: مؤسسه فقه الشیعة، ۱۴۱۱ق.
۱۳. شیخ مفید، المقنعة، قم: انتشارات کنگره جهانی شیخ مفید، ۱۴۱۳ق.