53
جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه

اعتقاد به تجسیم لفظی۱ و اعتقاد به تشبیه۲ اشاره کرد.

شاگرد دیگر هشام، علی بن اسماعیل بن شعیب بن میثم تمار است. وی نخست در کوفه اقامت داشت و سپس به بصره رفت.۳ او از هشام با عبارت «عضدنا وشیخنا والمنظور الیه فینا» یاد می‌کند.۴ وی همچنین در کتابی مجالس (مناظره‌ها) هشام بن حکم را جمع‌آوردی کرده است.۵ با این حال، وی در دو بحث «اراده الهی»۶ و «ایمان»۷ نظری متفاوت با استادش داشت.

شاگرد دیگری که می‌توان او را میراث‌دار اصلی تفکر هشام دانست، یونس بن عبدالرحمن است. وی بغدادی است و به احتمال زیاد در بغداد با هشام آشنا شده است. کشّی اخبار بسیاری درباره او نقل می‌کند و در جایی به صراحت او را از غِلمان هشام (شاگردان هشام) می‌داند.۸ گفته شده که وی در بحث «تجسیم» دیدگاهی مشابه - و یا تعدیل شده - دیدگاهِ هشام داشت.۹ وی در بحث «استطاعت» نیز نظری مشابه هشام دارد و خود از کسانی است که فهم زراره و برید از استطاعت را به نقد می‌کشد.۱۰ در مباحث «امامت» برخلاف هشام بن حکم، روایاتی مبنی بر تحدیث و الهام به ائمه علیهم السلام نقل کرده است.۱۱ با این حال، بخش بسیاری از میراثی که از یونس به

1.. گفته شده که وی نیز به تجسیم اعتقاد داشته، ولی تجسیم در دیدگاه وی نه معنوی که لفظی بوده است. به بیان دیگر، او اصطلاح جسم را برای خداوند به‌کار می‌برد، اما خداوند را جسم نمی‌دانست (نک: ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج۳، ص۲۲۶).

2.. «له کتب منها کتاب فی الامامة وکتاب سماه التوحید وهو تشبیه وقد نقض علیه» (نک: نجاشی، فهرست، ص۳۲۸).

3.. نجاشی، فهرست، ص۲۵۱.

4.. شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ص۲۶۳.

5.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۴۲.

6.. همان، ص۵۴.

7.. شیخ طوسی، اختیار معرفه الرجال، ص۲۷۸ و ۵۳۹.

8.. ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج۳، ص۲۲۶.

9.. شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ص۱۴۸.

10.. (کلینی، کافی، ج۱، ص۲۷۱). البته بنا به برخی از گزارش‌ها، او الهام و تحدیث را قبول نداشت و قائل به قیاس برای ائمه علیهم السلام بوده است (اشعری، المقالات والفرق، ص۹۷-۹۸). سعد در جریان اختلافات دیدگاه‌های موجود میان امامیه دربارۀ امام جواد علیه السلام دیدگاه یونس را چنین بیان کرده است. این در حالی است که بنا به چندین گزارش در کشّی یونس در سال‌های پایانی‌ امامت امام رضا علیه السلاماز دنیا رفته است (شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ص ۱۴۵ و ۴۸۶). افزون بر این، روایاتی که از یونس در موضوع علم امام موجود است، در تقابل با این ادعا نسبت به اوست (صفار، بصائر الدرجات، ص۳۲۷، ۳۳۲ و۴۶۲).


جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
52

برخلاف تصور این گروه که مبتنی بر گزارش اشعری در مقالات الاسلامیین است - علم قدیم الهی را انکار نمی‌کرد، بلکه به گفته شهرستانی از دیدگاه هشام «خداوند از ازل بنفسه عالم بوده است و به اشیاء بعد از تحقق آنها به سبب علمی عالم است؛ علمی که نه حادث است و نه قدیم؛ زیرا صفت است و صفت وصف نمی‌شود».۱

اندیشه هشام در بحث «استطاعت» نیز تا اندازه‌ای او را از گروه‌های دیگر امامیه جدا می‌کرد. در حالی‌که برخی مانند زراره، «استطاعت» را پیش‌ از فعل می‌دانستند، هشام نظریه‌ای خاص ارائه کرد. به گفته هشام «استطاعت» شامل پنج عنصر صحت، رهایی از قیود، مهلت زمانی، ادوات لازم مانند دست و سبب مهیج اضافی است. به نظر او چهار مورد نخست پیش از فعل و مورد آخر هم‌زمان با فعل و به‌ دست خداوند است. وقتی خداوند این سبب را فراهم سازد، فعل ایجاد می‌شود.۲ شبیه این سخن در برخی روایات نیز نقل شده است.

شاگردان و جریان کلامی هشام بن حکم

اندیشه‌های هشام بن حکم در میان امامیان معاصر و پس از او پیروانی داشت. در دوران حیات هشام، فردی به نام ابوالحسن علی بن منصور رساله‌ای نگاشت و در آن مباحثات کلامی هشام بن حکم را جمع‌آوری کرد. این رساله التدبیر نام داشت و دربرگیرنده مباحثی در باب توحید و مسئله امامت بود.۳ منابع رجال و ملل و نحل از وی یاد می‌کنند و او را از شاگردان هشام می‌دانند.۴

از میان شاگردان هشام می‌توان به محمد بن خلیل السکاک نیز اشاره کرد که از وی حدیثی نقل نشده است، اما در منابع مقالات و فِرَق و رجال اقوالی به وی منتسب شده است که از آن جمله می‌توان به اعتقاد به حرکت برای خداوند۵، پذیرش علم و قدرت حادث برای خداوند۶،

1.. شهرستانی، الملل والنحل، ج۱، ص۲۱۷.

2.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۴۲.

3.. نجاشی، فهرست، ص۴۳۳.

4.. همان، ص۲۵۱؛ اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۶۳.

5.. تفسیری که از حرکت خداوند در منابع به او منسوب است، با آنچه دربارۀ هشام گفته شد متفاوت است. اشعری نیز به وی نسبت داده است که او در بحث حرکت برخلاف هشام زوال را برای خداوند جایز می‌داند (اشعری، المقالات والفرق، ص۲۱۳). بی‌شک مقصود او از زوال، زوال حرکتی بوده است (نک: مادلونگ، مکتب‌ها و فرقه‌های اسلامی، ص۱۷۸).

6.. ابن حزم، الفصل، ج۳، ص۱۱۶.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 35430
صفحه از 572
پرینت  ارسال به