507
جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه

آن‌جا که از او همچون پرنده‌ای یاد کرده‌اند که اگر پر و بالش را هم بِبُرند، دوباره می‌پرد و حمله می‌کند۱ و یا در روایتی دیگر او و قیس ماصر را «قفّازان حاذقان»۲ دانسته‌اند؛ دونفری که در احتجاجات کلامی جست و گریخت‌های ماهرانه‌ای از خویش به نمایش می‌گذارند.

اما نکته مهم این است که ‌مؤمن الطاق از جمله کسانی است که از همین زاویه نیز مورد نقد امام صادق علیه السلامنیز قرار گرفته است. برای نمونه، از یونس بن یعقوب گزارش شده، مردی از اهل شام با اصحاب امام صادق علیه السلامدر حضور ایشان به مناظره می‌پردازد. در پایان و غلبه تمامی اصحاب، حضرت نقاط قوت و ضعف هر یک را گوشزد کرده و از آن میان به ‌مؤمن الطاق فرمودند: «قیّاس روّاغ، تکسر باطلاً بباطل الّا أن باطلک أظهر»۳؛ تو در قیاس چیره‌دست و [در مناظره] بسیار مکر کننده‌‌‌ و چاره اندیشی؛ سخن باطل دیگران را با باطل پاسخ می‌گویی، الا این که باطل تو روشن‌تر از طرف مقابل است [و از همین‌رو، کلام تو بر حریف غالب و تو پیروزی].

یا در نمونه‌ای دیگر می‌خوانیم ‌مؤمن الطاق در محضر امام صادق علیه السلامبا مردی از خوارج به‌گونه‌ای گفت‌و‌گو می‌کند که مایه تعجب سائل شده و خطاب به حضرتش می‌گوید: باور نداشتم میان اصحاب شما چنین افرادی مسلط در کلام باشند و حضرت در پاسخ فرمودند: در بین اصحاب من از این نمونه فراوانند. راوی می‌گوید: ‌مؤمن الطاق از این گفته حضرت متعجب شد و پس از خروج فرد خارجی گفت: آقای من، آیا شما را مسرور کردم؟ حضرت در جواب فرمودند: «به خدا مسرورم کردی، به خدا بر او پیروز شدی، به خدا او را بر دام انداختی، اما به خدا حتی کلامی حرف حق به زبان جاری نکردی». ‌مؤمن الطاق با تعجب پرسید: چگونه ممکن است؟ قال: «لأنک تتکلم على القیاس، والقیاس لیس من دینی»؛ برای این که تو بر مبنای قیاس تکلم کردی و قیاس از دین من نیست.۴

و یا برای مثال، امام صادق علیه السلام در وصیت‌شان به ‌مؤمن‌ الطاق، وی را از جدل بر حذر داشته و می‌فرمایند:

1..نک: شيخ طوسی، اختيار معرفة الرجال، ج‌۲، ص‌۴۲۴.

2.. نک: کلینی، اصول كافى، ج‌۱، ص‌۲۴۰-۲۴۴؛ مجلسی، بحار الانوار، ج‌۴۸، ص‌۲۰۳-۲۰۵؛ طبرسی، الاحتجاج، ج‌۲، ۳۶۴-۳۶۷.

3.. نک: کلینی، اصول كافى، ج‌۱، ص‌۲۴۰-۲۴۴؛ مجلسی، بحار الانوار، ج‌۴۸، ص‌۲۰۳-۲۰۵؛ طبرسی، الاحتجاج، ج‌۲، ۳۶۴-۳۶۷.

4.. نک: کشّی، رجال، ص‌۱۸۸.


جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
506

می‌فزاید: همچنین پدرت به‌صراحت تو را از این عمل نهی نکرده، زیرا بر تو بیم داشت.۱

روش تعریف واژه و پاسخ به شبهه از آن طریق

پیشتر گذشت که از بارزترین ویژگی‌های ابوجعفر حاضر‌جوابی او در مقابل مخالفان خویش گزارش شده است. او به‌عنوان متکلم در انجام رسالت‌های تعریف شده خویش در تلاش است تا از تمامی علوم و فنون بهره بَرَد و از اصول موضوعه و یا از قواعد آن در پیشبرد اهداف کلامی بهره گیرد. یکی از علومی که ابوجعفر در منهج کلامی‌اش به‌کار گرفته، استفاده از ادبیات و علوم بلاغی است که البته، بی‌ارتباط با قریحه شعری و حاضر‌جوابی او نیست.

برای نمونه در گزارش‌هایی که از گفت‌وگو‌های او با مخالفانش نقل شده به موردی بر‌می‌خوریم که وی برای دفاع از اعتقاد خویش در امامت حضرت علی علیه السلامبه همین علوم تمسک جسته است. آن‌گونه که مرزبانی در مختصر اخبار شعراء شیعه گزارش می‌کند، مردی از خوارج مترصد فرصتی بود تا ‌مؤمن الطاق را به دام اندازد و هلاکش کند. پس پیوسته در کمین او بود تا در اطراف بصره او را گرفت در حالی که در دستش شمشیری بود، آن‌گاه به ابوجعفر گفت: به خداوند سوگند اگر از علی و عثمان تبرّی بجویی تو را آزاد و در غیر این صورت خواهم کشت. او بی‌‌‌درنگ در پاسخ گفت: أنا مِن علی ومِن عثمان برئ.۲ همان‌طور که ملاحظه می‌شود در واقع، ابوجعفر بدین‌گونه از عثمان برائت جسته و موالات خویش با علی علیه السلامرا اظهار کرده است و اساساً اگر می‌خواست از هر دو بیزاری بجوید باید می‌گفت: «أنا مِن علی وعثمان برئ».

نقد و بررسی

آنچه بیان شد تنها گوشه‌ای از گفت‌و شنود‌هایی است که در تاریخ ثبت و ضبط شده است. موارد پیش‌گفته به‌نیکویی نشان می‌دهند که مؤمن‌ الطاق در عرصه دفاع، متکلم توان‌مند و موفقی است. نمود این پیروزمندی را نه‌تنها در روایات تاریخی که در کلام امام صادق علیه السلامهم می‌توان یافت؛

1.. نک: کلینی، اصول کافی، ج‌۱، باب الاضطرار الی الحجة، ح۵؛ همچنین نک: مجلسی، بحارالانوار، ج‌۴۶، ص‌۱۸۰؛ طبرسی، الاحتجاج، ج‌۲، ص۱۴۰-۱۴۱.

2.. نک: مرزبانی، مختصر اخبار الشعراء، ص‌۸۸؛ شیخ صدوق، عیون الاخبار، ج‌۲، ص‌۲۰۳.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 36012
صفحه از 572
پرینت  ارسال به