503
جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه

آن‌که به سؤال‌های سائل پاسخ گوید، پرسش‌هایی را مطرح کرده و پیش روی سائل نهد تا بدین صورت مهاجم به مدافع و مدافع به مهاجم تبدیل شود. این رویّه بارها در گفت‌وگو‌های ‌مؤمن الطاق رخ تابانیده است که نمونه‌ای از آن در بالا گذشت. مناظره‌ ابوجعفر با هارون‌الرشید و یا گفت‌وشنود او با ناصبی در خصوص امیر‌المؤمنین خواندن خلفا از سوی علی‌بن‌ابی‌طالب علیه السلامنیز نمونه‌های دیگری است از این رویه که پیشتر آن را مطرح کردیم.۱ در مناظره‌ای دیگر، ‌مؤمن الطاق در پاسخ به ابوحنیفه که پرسیده: حدیث ردّالشمس را برای علی علیه السلام‌از چه کسی نقل کرده‌ای؟ پاسخ می‌دهد: عمن رویت أنت عنه۲، کنایه از این که تو بگو از که نقل می‌کنی؟ من هم از همو نقل کرده‌ام! و از آن رو که وی جوابی برای ‌مؤمن الطاق نداشته، عملاً بر او چیره می‌شود.

همین رویّه در مناظره‌ای دیگر با ابوحنیفه قابل رد‌گیری است که ابوحنیفه نظر ‌مؤمن الطاق را درباره متعه می‌پرسد که او اظهار می‌دارد این کار حلال است. آن‌گاه ابوحنیفه به او می‌گوید: آیا خرسند می‌شوی از این که مادرت متعه شود؟ او درنگی می‌کند و با تغییر موضوع سؤال، به مقابله به مثل روی می‌آورد و از او می‌پرسد: نظر تو درباره آب‌جو چیست؟ گفت: حلال است. پرسید: حتی خوردن و خرید و فروش آن؟ گفت: آری. سپس گفت آیا تو خوشنود می‌شوی که مادرت شراب‌خوار باشد؟۳و بدین ترتیب خصم خویش را ساکت می‌کند.

مقابله به مثل کردن‌های ‌مؤمن الطاق در پرسش خلاصه نمی‌شود. او در پاسخِ ابوحنیفه که پس از شهادت حضرت صادق‌ علیه السلامبه او گفته بود: امامت، فوت شده است، بی‌درنگ پاسخ می‌دهد که: «لکن إمامک من المنظرین إلى یوم الوقت المعلوم؛۴ بدین معنا که امام تو ابلیس است، همو که تا قیامت زنده است تا از این طریق هدف خصم را که همانا آزار وی بوده را خنثی کرده و آن را در حق طرف مقابل اجرا کند.

روش اقرار گرفتن از خصم

همچنین اقرار گرفتن از خصم نیز هنری است که ابوجعفر در مناظراتش به‌نیکویی و زیرکی از آن

1.. نک: مرزبانی خراسانی، مختصر أخبار شعراء الشيعة، ص‌۸۸-۹۰؛ ابن شهر آشوب، مناقب آل ابی‌طالب، ج‌۱، ص‌۲۳۵.

2.. ابن حجر، لسان الميزان، ج‌۵، ص‌۳۰۰.

3.. نک: کلینی، اصول کافی، ج‌۵، ص۴۵۰، باب متعه، ح۸؛ همچنین نک: مجلسی، بحار الانوار، ج‌۴۷، ص‌۴۱۱.

4.. نک: کشّی، رجال، ص‌۱۸۷؛ مرزبانی، مختصر اخبار الشعراء، ص۸۸، خطیب بغدادی، تاريخ بغداد، ج‌۱۳، ص‌۴۰۹.


جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
502

او برای تأیید دلیل خویش مبنی بر چرایی عدم اطلاع امام سجاد علیه السلامبه فرزندش زید، به همین رویه روی آورده و با اقرار گرفتن از زید مبنی بر افضلیت انبیاء بر امثال زید، دلیل خویش را متوجه یک امر مساوی در قرآن می‌کند و به داده‌ای قرآنی متمسک می‌شود که حضرت یعقوب هم به همین دلیل از فرزندش یوسف خواست که خوابش را برای برادرانش بازگو نکند، مبادا بر او نیرنگی کنند.

ابوجعفر توجه دارد که زید قرآن را به‌عنوان یک منبع معرفت‌شناختی قبول دارد، از این‌رو، با استناد به آن اظهار می‌دارد یوسف خوابش را نگفت و پنهان داشت تا از نیرنگ برادران در امان باشد. ولی یعقوب به پسران خود نگفت که نسبت به یوسف حسد نورزید و به او صدمه نزنید، زیرا چنین امر صریحی اگر از ناحیه پیامبر خدا صلی الله علیه و الهنسبت به فرزندان صادر شده بود و آنان باز تخلف می‌کردند؛ توبه آنان قبول نمی‌شد و وارد جهنم می‌شدند و این سرپوشی حضرت یعقوب تنها به‌واسطه شفقت پدری بود. او همین حکم را به تمثیل بر فعل امام سجاد‌ علیه السلام بار کرده و می‌گوید: همچنین پدر شما به‌صراحت تو را از این عمل نهی نکرده، زیرا بر تو بیم داشت که از گفته او تخلف کنی و رستگار نگردی.

در نمونه‌ای دیگر آورده‌اند که ‌مؤمن الطاق در مناظره‌ای با ابوحنیفه در مقام مجیب، ضمن ردِ بی‌درنگِ ادعای ابوحنیفه مبنی بر شکستنِ دستِ چپِ میتِ شیعه برای ناتوانی در گرفتن نامه اعمال در روز قیامت، به‌نیکویی میدان بازی را عوض کرده و شبیه همان پرسش را به سائل باز ‌گرداند. روزی در محفلی ابوحنیفه رو به ‌مؤمن الطاق کرد و به وی گفت: چیزی از شما شیعیان شنیده‌ام! ‌مؤمن الطاق پرسید: چه شنیده‌ای؟ ابوحنیفه گفت: شنیده‌ام وقتی کسی از شما می‌میرد، دست چپ او را می‌شکنید تا نامه عملش را به دست راست گیرد! مؤمن الطاق فوری جواب داد: این حرف را به دروغ گفته‌اند، اما از شما مرجئه نقل شده وقتی کسی می‌میرد قیفی در نشیمن‌گاه او قرار داده و کوزه آبی داخل آن می‌ریزند تا در قیامت تشنه نشود؟ ابوحنیفه گفت: آری هم به شما دروغ بسته‌اند و هم به ما.۱

روش طرح پرسش به جای پاسخ به پرسش‌ها

از دیگر آدابی که منطقیون در فنون جدل مطرح کرده‌اند آن است که مجیب تلاش کند به‌جای

1.. نک: كشی، رجال، ص‌۱۹۰؛ همچنین نک: مجلسی، بحار الانوار، ج‌۴۷، ص‌۴۰۷؛ خوئی، معجم رجال الحدیث، ص‌۱۸.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 35558
صفحه از 572
پرینت  ارسال به