با وجود این، برخی منابع اهل سنت، مذهب و آیین او را اعتزالی،۱ معتزلی شیعی،۲ غالی و از غلاة شیعه،۳ و بیشتر از همه رافضی۴ دانستهاند. بعید نیست اعتزال یا غالی شمرده شدن او، بر اساس روش کلامی یا برخی اعتقادهای خاص او بوده باشد. اما جدای از منزلت اجتماعی مؤمن الطاق، موقعیت ممتاز علمی او هم بسیار در خور توجه است. او به واقع شاگرد مکتب اهل بیت علیهم السلام بوده و دوران امامت امام سجاد تا امام کاظم علیهما السلامرا درک کرده است، پس طبیعی است بیشترین بهره را از امام صادق علیه السلامبرده باشد.۵ این ادعا از آنروست که ادعای آموختن کلام نزد امام سجاد علیه السلامرا - آن گونه که برخی آوردهاند -۶ به سختی میتوان پذیرفت؛ زیرا سنّ کم او در دوران آن امام چنین اجازهای را نمیدهد. ملاقات مؤمن الطاق با امام باقر علیه السلامنیز به قوت محتمل است، اما شواهد تاریخی آنقدر یاریگر نیست که بتوان ادعا کرد از حضرتش بهعنوان منبع فکری و معرفتی بهره برده است، هرچند گزارش خلاف و البته، یگانهای هم به تصریح وجود دارد.۷ دوران امامت امام کاظم علیه السلامنیز ایام کهنسالی مؤمن الطاق است که به احتمال زیاد در زندان هارون محبوس و از درک محضر امام محروم بوده است.
باری، به غیر از اهلبیت علیهم السلام، اگر همانطور که مشهور است ناقل راویاتِ یک راوی را شاگرد و متقابلاً راوی را استاد بدانیم، افراد بسیاری در زمره مشایخ روایی و شاگردان ابوجعفر جای خواهند گرفت. از اینرو، جدای از صادِقَین علیهما السلاممؤمن الطاق بیشترین روایت را از سلام بن مستنیر نقل کرده و همینگونه، حسن بن محبوب و عبداللّه بن مسکان هم فعالترین ناقلان
1.. نک: صفدی، الوافی بالوفیات، ج۴، ص۷۸؛ ذهبی، تاریخ الاسلام، ج۱۱، ص۱۸۲.
2.. نک: ذهبی، تاریخ الاسلام، ج۱۱، ص۱۸۲؛ احمد بن ابراهیم بن عیسی، شرح قصیده ابن القیم، ج۲، ص۲۷۶.
3.. نک: ابن حجر، لسان المیزان، ج۵، ص۱۰۸؛ زرکلی، الاعلام، ج۶، ص۲۷۱.
4.. نک: بغدادی، الفرق بین الفرق، ج۱، ص۵۳؛ فخر رازی، اعتقادات الفرق المسلمین والمشركین، ج۱، ص۶۴؛ اسفراینی، التبصیر فی الدین، ص۴۰؛ المستناد من ذیل تاریخ بغداد، ج۲، ص۸۶؛ شهرستانی، الملل والنحل، ج۱، ص۱۸۶؛ و بسیاری از کتب فرق و مذاهب دیگر.
5.. شواهد فراوانی در منابع روایی و تاریخی وجود دارد که امام صادق علیه السلامبه واقع نقش تربیتی و آموزشی در آموختن کلام به ابوجعفر ایفا کردهاند. برای نمونه، نک: کلینی، اصول كافى، ج۱، ص۲۴۰-۲۴۴؛ همچنین نک: مجلسی، بحار الانوار، ج۴۸، ص۲۰۳-۲۰۵؛ کشّی، رجال، ص۱۸۸؛ خوئی، معجم رجال الحدیث، ج۱۸، ص۳۹؛ تستری، قاموس الرجال، ج۹، ص۴۶۸.
6.. نک: سید محسن امین، اعیان الشیعه، ج۵، ص۳۲۸.
7.. نک: شهرستانی، ملل و نحل، ج۱، ص۱۸۶.