483
جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه

ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری ‌مؤمن الطاق هم بوده است. در مجموع، بحث ارائه مباحث آزاد با پیروان نحله‌های مختلف فکری، اطلاعات وسیع دینی، حضور ذهن و تیزهوشی، بهره‌مندی از روحِ نقد و قدرتِ بیان، جرأت و گستاخی در بیان مطلب و... از بارزترین ویژگی‌های اوست؛ اما در میان این ویژگی‌ها، شجاعت و پردلی او چشم‌گیر است. بسیاریِ مناظرات وی از طرفی و خصوصیت و جایگاه و منزلتی جماعتی که ابوجعفر در بین ایشان به مناظره می‌پردازد گواه این مدعاست.۱ حاضر جوابی او نیز در پاسخ‌گویی به سؤالات و ایرادات به واقع تحسین برانگیز است.۲

به گمان می‌رسد این ویژگی‌های ممتازِ اجتماعی آن‌قدر در خور توجه بوده است که فرقه‌نگاران اهل سنت پیرو نمایشنامه پردازش شده خویش، مبنی بر ساخت فرقه‌های مختلف به نام و نشان هر یک از صحابی مطرح اهل بیت علیهم السلام از فرقه‌ای نام ببرند که به محمد بن علی بن نعمان منسوب است. نام این فرقه در منابع مختلف متفاوت آمده است، پاره‌ای آن را «نعمانیه» خوانده‌اند۳ و بعضی «شیطانیه» نام نهاده‌اند.۴ البته، این رفتار چندان در واقعیت قضیه نقش ندارد، آنچه محرز است همانا گذرانِ حیاتِ پربرکتِ ‌مؤمن الطاق در کنفِ اهل‌بیت علیهم السلام و بهره‌مندی از معارف الهی ایشان و استفاده از این سرچشمه معرفتی است. در پاک اعتقادی او همین بس که امام صادق علیه السلامدرباره او فرموده‌اند: «چهار تن را از همه کس - چه زنده و چه مرده - بیشتر دوست دارم: برید بن معاویة عجلی، زرارة بن أعین، محمد بن مسلم و أبوجعفر الأحول را».۵

1.برای نمونه، نک: شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج‌۲، ص‌۴۲۴ و ۴۲۶؛ خوئی، معجم الرجال الحدیث، ج‌۱۸، ص‌۴۲؛ طبرسی، الاحتجاج، ج‌۲، ص۱۴۰-۱۴۱؛ کلینی، اصول کافی، ج‌۱، باب الاضطرار الی الحجة، ح۵.

2.نک: شیخ طوسی، الفهرست، ص‌۲۰۷؛ خوئی، معجم رجال الحدیث، ج‌۱۸، ص‌۳۴. نمونه‌هایی از این مورد را نک: نجاشی، رجال، ص‌۳۲۵؛ خوئی، رجال الحدیث، ج‌۱۸، ص‌۳۷؛ طبرسی، الاحتجاج، ج‌۲، ص‌۳۸۰و ۳۱۵؛ كشی، رجال، ص۱۸۷و۱۹۰؛ کلینی، اصول کافی، ج‌۵، ص‌۴۵۰؛ ابن حجر، لسان المیزان، ج‌۵، ص‌۳۰۰؛ ابن حمدون، تذکرة الحمدونیة، ج‌۳، ص‌۱۶؛ الابی، نثر الدر، ج‌۱، ص۱۵۹؛ شیخ مفید، الاختصاص، ص‌۱۱۱؛ مرزبانی، مختصر اخبار الشعراء، ص۸۸، ابن ندیم، تکملة الفهرست، ص‌۳۲۹.

3.. نک: شهرستانی، الملل والنحل، ج‌۱، ص‌۱۸۶.

4.نک: زرکلی، الأعلام، ج‌۶، ص‌۲۷۱؛ اسفراینی، التبصیر فی الدین، ج‌۱، ص‌۴۰؛ زبیدی، تاج العروس، ج‌۱۳، ص‌۳۱۰؛ سمعانی، الأنساب، ج‌۳، ص‌۵۰۱؛ ابن طاهر مقدسی، البدء والتاریخ، ج‌۵، ص‌۱۳۲؛ فخر رازی، اعتقادات الفرق المسلمین والمشركین، ج‌۱، ص‌۶؛ بغدادی، الفرق بین الفرق، ج‌۱، ص‌۵۳؛ شهرستانی، الملل والنحل، ج‌۱، ص‌۱۸۶.

5.. نک: کشّی، رجال، ص۱۸۵، ۱۳۵؛ شیخ صدوق، کمال الدین، ج‌۱، ص‌۷۶؛ مجلسی، بحار الانوار، ج‌۴۷، ص‌۳۴۰.


جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
482

به غیر از این القاب، ابوجعفر را با القابی دیگر چون «طاقی»،۱ «شاه ‌الطاق»،۲ «شاقّ ‌الطاق»۳ و «ملک ‌الطاق»۴ هم شناسانده‌اند.

مجموعه القاب ابوجعفر به‌خوبی نشان می‌دهد که واژه «طاق» در القاب او حضور جدی دارد. این کاربست به احتمال فراوان به محل کسب و کار او باز می‌گردد چه ‌مؤمن الطاق از طریق صرافی در طاق‌ المحاملِ۵ کوفه امرار معاش می‌کرده است.۶ با این همه روایتی نیز در دست داریم که نشانِ از شغلِ تجارتِ ‌مؤمن الطاق دارد.۷ احتمالاً بر همین اساس، هم برخی بر خلاف مشهور معتقدند او بازرگان بوده و بین اکثر شهرهای اسلامی رفت و آمد می‌کرده است.۸ البته، نباید از نظر دور داشت که او فردی پرسفر هم بوده است. گزارش‌های زیادی در منابع تاریخی و روایی از مسافرت‌های او قابل استحصال است۹ که البته، در بیشتر آنها خدمت امام صادق علیه السلامنیز رسیده است. طبیعی است این چنین آمد و شدهایی نزد امام معصوم، شخصیت ویژه و ممتازی را برای ابوجعفر رقم خواهد زد. این جایگاه خاص نه‌تنها از سرعلم و دانش، بلکه در کنار آن، برخاسته از

1.. نک: بروجردی، طرائف المقال، ج‌۲، ص‌۱۸۴؛ همچنین، نک: کلینی، اصول کافی، ج‌۱، ص‌۱۷۲و ج‌۵، ص‌۴۹۲.

2.. نک: ابن ندیم، تکملة الفهرست، ص‌۳۲۹؛ شیخ طوسی، رجال، ص‌۲۹۶؛ نیز در آثار متأخرین رجالی، نک: تستری، قاموس الرجال، ج‌۹، ص‌۴۶۸و۶۲۶؛ همان، ج۱۲، ص‌۱۲۴؛ اردبیلی، جامع الرواة، ج‌۲، ص‌۲۰۸، ۲۷۳و۴۴۷؛ تفرشی، نقد الرجال، ج‌۵، ص‌۲۸۶.

3.. گرچه بررسی این القاب را در ادامه دنبال خواهم کرد اما گفتنی است که این لقب را تنها شیخ محمد رضا جعفری در مقاله خویش با عنوان «الکلام عند الامامیة»، مجله تراثنا، شماره۳۰-۳۱، آورده و آن را به تکملة الفهرست ابن ندیم ارجاع می‌دهد، اما متأسفانه این لقب در تکملة الفهرست و حتی دیگر منابع یافت نشد. بعید نیست این لقب نزد نگارندۀ مقاله با لقب شاه الطاق خلط شده باشد.

4.. قهپایی، مجمع الرجال، ج‌۶، ص‌۷.

5.. طاق ‌المحامل محله‌ای از كوفه بوده و در آن محله، بازاری، كه مؤمن الطاق در آن به کسب و كار مشغول بوده است (نک: ابن حجر، لسان المیزان، ج‌۵، ص۳۰۰، رقم۱۰۱۷؛ خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج‌۱۳، ص‌۴۳۶).

6.. نک: نجاشی، رجال، ص‌۳۲۵؛ شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج‌۲، ص‌۴۲۲؛ خوئی، معجم رجال الحدیث، ج‌۱۸، ص‌۳۴؛ زرکلی، الاعلام، ج‌۶، ص‌۲۷۱؛ ذهبی، تاریخ الاسلام، ج‌۱۱، ص‌۱۸۲؛ ابن ندیم، تکملة الفهرست، ص‌۳۲۹.

7.. نک: کلینی، الكافی، ج‌۵، ص۳۰۵، ح۴؛ شیخ طوسی، تهذیب، ج‌۷، ص‌۲۲۸.

8.. نک: اسد حیدر، الامام الصادق و المذاهب الاربعة، ج‌۳، ص‌۷۰ و۷۲.

9.. نک: کلینی، کافی، ج‌۱، ص‌۱۷۴و ۱۷۶ و۳۵۱ و ج‌۸، ص‌۹۳؛ طبرسی، احتجاج، ج‌۲، ص‌۳۰۸ و ص‌۳۶۴-۳۶۷؛ شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج‌۲، ص‌۴۲۴؛ کشّی، رجال، ص‌۲۷۶-۲۷۸ و۱۸۹؛ مرزبانی، مختصر اخبار الشعراء، ص‌۸۸؛ شیخ صدوق، عیون الاخبار الرضا علیه السلام، ج‌۲، ص‌۲۰۳.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 36192
صفحه از 572
پرینت  ارسال به