۲. ارجاء و مفهوم آن در منابع شیعه
همانطور که نشان داده شد، ارجاء در ادبیات اهل سنت، با دوگونه و رویکرد سیاسی و کلامی، خود را نشان داده است. رویکرد سیاسی ارجاء به معنای تأخیر انداختنِ داوری و کنارهگیری از صدور رأی در باب اختلافاتِ نخستین صدر اسلام (= نزاع میان امام علی علیه السلامو عثمان) بود و شکل کلامی آن ناظر به مسئله ایمان و کفرِ مرتکبان گناه کبیره تصویر میشد.
این اصطلاح اما در ادبیات شیعه، معنایی متفاوت با منابع اهلسنت دارد. برخی تحقیقات معاصر به درستی نشان دادهاند که مرجئه در منابع نخستین شیعی، در هیچ یک از معانی پیشینِ سنی بهکار نرفته، بلکه اصطلاحی است که شیعیان از آن برای نشان دادن تمامی فرقههای غیر شیعی استفاده میکردهاند. گویی در میان شیعیان نخستین، اعتزالِ قدیم، شُکاک، حُلِیسیه و... همگی مرجئه به شمار میآمدند. رسول جعفریان به تفصیل، شواهد زیادی را در دومین ویرایشِ کتاب مرجئه ارائه کرده است تا این مطلب را نشان دهد. آنچه در ادامه آمده، مقدمهای است که بیشتر با استفاده از تحقیق پیشگفته تنظیم شده تا بهاختصار این دوگانگی را به تصویر کشد.
در میان مورخان مشهور است که کوفیان شیعهاند؛ به این معنا که اصل در هر فرد کوفی، شیعه بودن اوست،۱ اما اصطلاح شیعه در سده دوم، در بردارنده طیف وسیعی از مردمان است که هم سنیهایی که امام علی علیه السلامرا بر عثمان مقدم میداشتند در بر میگیرد۲ و هم کسانی که آن حضرت را بر دیگر خلفا مقدم و به امامت الهی آن حضرت و فرزندان ایشان علیهم السلاماعتقاد داشتند تحت لوای خویش میگیرد.
نقطه مشترک این معنای عام از شیعه، اعتبار و اعتنایی بود که در مقامِ مقایسه، به امیرمؤمنان علیه السلامداده میشد؛ اعتنا و توجه میتوانست هم در مقام مقایسه با عثمان باشد - چنان که بیشتر سنیان کوفه اینگونه میپنداشتند - و هم ممکن بود در مقام مقایسه با دیگر خلفا تصویر شود؛ همانند شیعیانِ اعتقادی که خلافتِ شیخین را انکار میکردند و امامت حضرت علی علیه السلام را به عنوان امری منصوص از جانب خداوند باور داشتند.