443
جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه

ایمان ترسیم می‌کنند. این عمل نیز می‌تواند در حوزه دین، سیاست و حتی امور اجتماعی لحاظ شود. در این تلقی، مرجئه شیعه به جریان غلات شیعه نزدیک خواهند بود؛ چون با خارج دانستن عمل از حوزه ایمان، عملاً راه را برای کم اهمیت دانستن اعمال دینی و غیر آن هموار کرده‌اند و البته، بارز‌ترین ویژگی خارجی غلات، کاهلی در عرصه اعمال و مناسک دینی و حتی سیاسی و اجتماعی است.۱ این قرائت اگرچه در نخستین رویارویی با اصطلاح «مرجئه شیعه» به ذهن خطور می‌کند، اما در ادامه خواهیم دید که شواهد تاریخی آن را تأیید نمی‌کند.

بنا بر فرضیه دیگری که نوشتار حاضر بر پایه آن به نگارش درآمده، «مرجئه شیعه» جریانی فکری در جامعه شیعی است که به‌دلیل اعتقادی که در مسئله امامت بروز دادند، خود را از جامعه شیعی کوفه متمایز کرده و به واسطه همین باور و عقیده، در مسیر تاریخی خویش به جریان زید و اهلِ حدیث کوفه متمایل شدند.۲ نوشته حاضر، بر خلاف فرضیه آقایان مدرسی و جعفریان، این ایده را دنبال می‌کند که مرجئه شیعه، در کنار دیگر ‌‌‌گرایش‌های فکریِ شیعیانِ کوفه،۳ جریانی حقیقی و عینی است که به لحاظِ کمیت، هواداران قابل ملاحظه‌ای برای خویش رقم‌زده است. همچنین در مقابلِ رویکرد سوم، بر این باور است که اصطلاح مرجئه و ارجاء در گفتمان شیعه، در معنایی متفاوت با همین مفهوم در ادبیات اهل‌سنت به‌کار می‌رفته است. به گمان نویسنده، این اختلاف نقش مهمی در تبیین تاریخی و مفهومی مرجئه شیعه دارد و به دست دادن ملاک و مفهوم آن می‌تواند در این‌همانی جریان ارجاء شیعی با جمعیتی که در کوفه سده دوم به بُتریه/ بَتَریه شهره بوده‌اند، نقش‌آفرینی کند.

۱. ارجاء؛ پیدایی و رویکرد‌های گونه‌گون آن میان اهل سنت

عرب‌زبانان ارجاء را در دو معنای «تأخیر افکندن» و «امید بخشیدن» به‌کار برده‌اند،۴ آن‌چنان که

1.. این ایده را دکتر سیدعلی طالقانی در مباحثه‌ای شفاهی با نویسنده مطرح می‌کرد.

2.. این فرضیه را وامدار استادم دکتر محمدتقی سبحانی هستم.

3.. تحقیقات برخی تاریخ‌پژوهان معاصر - همچون آقای رسول جعفریان - نشان می‌دهد که از میان جریان‌های متعدد شیعیان کوفه - در اوایل سدۀ دوم - جریان تشیع اعتقادی/ امامی/ برائتی و جریان غلات از اهمیت بیشتری برخوردار بوده‌اند. محور اختلاف این جریان‌ها نیز به تلقی و رویکرد هر دسته در باب امام و مسائل مربوط به آن باز می‌گردد. وی تلاش کرده تشیع را در گونه‌های مختلف معرفی کند و ریشه‌ها و نمودهای تاریخی آن را برشمارد (جعفریان، تاریخ تشیع در ایران، ج‌۱، ص‌۱۹-۸۴).

4.. البته این دو معنا از دو ماده مختلف رجئ و رجو گرفته شده است (جوهری، الصحاح، ج۲، ص۵۲ و ج‌۶، ص‌۲۳۵۲).


جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
442

گمانه‌زنی‌های متفاوتی را برای بازنمودِ اصطلاحِ مرجئه شیعه فراهم آورده باشد. از آن جمله، مدرسی طباطبایی عنوانِ «مرجئه شیعه» را در حکمِ اتهامی دانسته که مفوّضه و غلات برای بدنام کردن مخالفان خود از آن بهره برده‌اند؛ مخالفانی که در مبانی اعتقادی خود تمایلات سنّی‌گرایانه بروز می‌داده‌اند.۱ روشن است این معنا از مرجئه شیعه، معرفی یک گروه به عنوان جریانی فکری نیست،۲ بلکه تنها مفهومی ارزشی است که به اعتقاد مدرسی طباطبایی جریان غلات و مفوّضه از آن برای پیشبرد اهداف اعتقادی خود بهره جسته‌اند. مدرسی طباطبایی روایت پیش‌گفته را نیز که در آن امام صادق علیه السلام مردمان حاضر در مراسم تشییع جنازه ابن ابی یعفور را با این لقب خوانده‌‌‌اند، ساخته و پرداخته جریان غلات و مفوّضه دانسته تا ناگزیر از واکاوی هویت خارجی این گروه نباشد.

رسول جعفریان نیز در ویرایش دوم کتاب مرجئه، اصطلاح «مرجئه شیعه» را به احتمال به معنای طعنه یک گروه از شیعیان به گروهی دیگر دانسته است.۳ این تعریف از ارجاء شیعی، در ویراست نخست کتاب مرجئه به چشم نمی‌خورد،۴ اما ارائه دقیق‌تر مصادیق مرجئه شیعه در ویرایش دوم، هم‌نوایی نویسنده با نظریه مدرسی طباطبایی را نشان می‌دهد. رسول جعفریان، دو جریان را در معرض این اتهام دیده است: نخست، شیعیانی که به عقاید معتزلی گرایش دارند و دوم، شیعیانی که به شدّت با اندیشه‌های غالی برخورد داشته‌ و از همین‌رو، به مرجئی‌گری (= سنّی‌زدگی) بدنام شده‌اند.۵ روشن است که احتمال دوم جعفریان، هم‌نوا با فرضیه مدرسی است.

نظریه‌های نانوشته‌ دیگری نیز برای بازشناسی مرجئه شیعه وجود دارد. برای نمونه، ایده‌ای ابراز می‌کند شیعه به معنای معتقدان به خلافت بلافصل علی بن ابی‌طالب علیه السلامهستند و مرجئه در اصطلاح مرجئه شیعه، به همان معنایی است که در اهل‌سنت به‌کار گرفته شده است؛ بنابراین، «مرجئه شیعه» در واقع، شیعیانی خواهند بود که همانند مرجئه اهل سنت عمل را خارج از دایره

1.. مدرسی طباطبایی، مکتب در فرآیند تکامل، ص‌۷۷.

2.. «جریان» در این نوشتار، به گروهی اطلاق شده که گرایش‌هاى فکری همگون یا یکسان دارند و نسبت به یک‌دیگر احساس وابستگى می‌کنند و شبکه‌هایی ارتباطی سامان‌ می‌دهند. جریان‌ها را عموماً افرادی - به عنوان هسته مرکزی - هدایت و اعضاء جدید را بدان متصل می‌نمایند و تلاش می‌کنند نظامی از ارزش‌ها، شیوه‌هاى رفتار و گونه‌های زندگى به دست دهند که هر‌چند از فرهنگ جامعۀ مولّد آن متمایز، ولى با آن مرتبط است.

3.. جعفریان، مقالات تاریخی، ج‌۱۰، ص‌۹۱.

4.. جعفریان، مرجئه؛ تاریخ و اندیشه‌ها، ص‌۱۴۲.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 35919
صفحه از 572
پرینت  ارسال به