437
جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه

حمران در روایتی، این اعتقاد زراره که انسان‌ها کاری انجام نمی‌دهند مگر به مشیت، اراده و قضای الاهی را به امام صادق علیه السلام عرضه کرد و امام صادق علیه السلام این کلام او را تصدیق کرد.۱ عبدالله بن بکیر از حمزة بن حمران اعتقاد به اراده و مشیت الاهی را در کنار مستطیع بودن انسان‌ها برای انجام تکالیف الاهی به امام صادق علیه السلام عرضه کرد۲ و این اندیشه نیز از سوی امام علیه السلام تصدیق شد.۳ همچنین عبید بن زراره از حمزة بن حمران نقل می‌کند که او اندیشه‌اش در باب استطاعت را به امام صادق علیه السلام عرضه کرده است؛ حمزه در این گزارش، دیدگاه خود را مبتنی بر دو پایه اساسی تبیین می‌کند‌‌: از یک‌سو معتقد است که خداوند متعال بنده‌ای را تکلیف نمی‌کند مگر این‌که به او استطاعت و طاقت بدهد و از طرف دیگر بر این باور است که انسان‌ها هر فعلی را که انجام می‌دهند بر اساس مشیت، اراده، قضاء و قدر خداوند است.۴ در پایانِ روایت، حضرت علیه السلام این اندیشه او را تأیید می‌کنند.۵ ‌بنابراین، در پایان، می‌توان گفت مسئله استطاعت را می‌توان نمونه بارزی از یک نظریه کلامی دانست که سیر تکاملش را در این خاندان طی کرده است. این سیر ‌این‌گونه بوده که طبقه نخست این خاندان به نظریه‌پردازی در این مسئله دست ‌یازیده‌اند، ولی این نظریه دچار اشکالاتی بوده است که طبقات بعدی در پی اصلاح و تکمیل آن بر اساس معارف ائمه‌‌ علیهم السلامبرآمدند.

کتاب‌نامه

۱. ابن کثیر، اسماعیل بن عمر، البدایة و النهایة، بیروت: دارإحیاءالتراث، ۱۴۰۸ق.

۲. ابن ندیم، ابوالفرج محمد بن ابی یعقوب اسحاق، الفهرست، تحقیق‌‌: رضا تجدد، تهران: ۱۳۵۰ش.

۳. ابن‌حزم، علی بن محمد، فصل فی الملل و الاهواء و النحل (الفصل)، تحقیق‌‌: محمد ابراهیم نصر و عبدالرحمن عمیره، بیروت‌‌: دارالجیل، ۱۴۰۲ق/۱۹۸۲م.

۴. ابی الفرج عبدالرحمن ابن جوزی، تلبیس ابلیس، تحقیق: عبدالقادر الفاضلی، بیروت: نشر المکتبة

1.. همان.

2.. کشی، إختیار معرفة الرجال، ص۱۴۶-۱۴۷.

3.. شیخ صدوق، التوحید، ص۳۴۷.

4.. همان، ص۳۴۶.


جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
436

میان آثار او۱ ما را با این دغدغه اساسی زراره آشناتر می‌سازد. از نام این کتاب چنین برمی‌آید که سعی فراوانی از سوی زراره برای حل این مشکل می‌شده است. حال چگونگی منجر‌ شدن استطاعت مع الفعل به جبر در اندیشه زراره - آن‌گونه که محمدتقی سبحانی در رمزگشایی از عدم موفقیت زراره در رفع تعارض میان استطاعت مع الفعل و جبر بیان کرده است - را می‌توان در عدم توفیق جمع بین مشیت عام الاهی و استطاعت انسان از سوی زراره دانست؛ زیرا زراره که به مشیت الاهی معتقد بود۲ نمی‌توانست آن را در قالب یک نظریه با مسئله استطاعت مع الفعل جمع کند. سبحانی احتمال می‌دهد که نظریه تقدیر عام الاهی مورد قبول زراره بوده و از جهت دیگر به استطاعت مع الفعل نیز معتقد بوده است؛ اما چون معتقد بوده که اگر استطاعت مع الفعل باشد - یعنی به چیز دیگری به نام مشیت و تقدیر مقید شود - به جبر می‌انجامد و جبر باطل است، نتوانسته بین این دو، وجه جمعی ارائه دهد. از همین‌رو، مشکل او و اصحابش این بوده که چگونه می‌توان نظریه استطاعت را پذیرفت، ولی استطاعت را مقید به قید مشیّت کرد؟

اما خاندان اعین با قبول اشکالات وارد بر دیدگاه زراره، با عرضه آن به ائمه‌‌ علیهم السلامبه اصلاح آن پرداختند. حمزة بن حمران در روایتی از امام صادق علیه السلام سبب لعن امام علیه السلام را نسبت به عمویش زراره پرسید و امام علیه السلام نقل شدن سخنان ناصوابی درباره آنها را سبب برائت از آنها عنوان کرد. در ادامه، حمزه اندیشه زراره در باب استطاعت را به امام عرضه کرد.۳ این پی‌گیری برای فهم صحیح مسئله استطاعت به‌گونه‌ای بود که در گزارشی با این وجود که امام صادق علیه السلامجواب پرسش از استطاعت حمزة بن حمران را نداد، باز او سؤال خویش را تکرار کرد تا این‌که امام علیه السلام اجازه سخن گفتن به او داد.۴ این روایت با توجه به این نکته که راوی آن نیز عبید بن زراره است، به‌خوبی از پیگیری مصرّانه این خاندان، در اصلاح اندیشه استطاعت - بر اساس آموزه‌‌های اهل بیت‌ علیهم السلام- حکایت دارد. از روایات طبقات بعدی این خاندان چنین فهمیده می‌شود که آنان توانستند نقطه اشکال نظریه زراره را بفهمند و در صدد اصلاح آن بر آیند. این نقطه اشکال عبارت بود از عدم توانایی زراره در جمع میان مشیت عام الاهی و استطاعت انسان در انجام تکالیف. حمزة بن

1.. شیخ طوسی، الفهرست، ص۷۴-۷۵.

2.. کشی، إختیار معرفة الرجال، ص۱۴۷-۱۴۶.

3.. همان.

4.. شیخ صدوق، التوحید، ص۳۴۶.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 35585
صفحه از 572
پرینت  ارسال به