429
جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه

روایت جامعی از امام باقر علیه السلام تعریف ایمان را بیان کرد.۱ چنین روایت جامعی در تعریف ایمان از امام باقر علیه السلام و ائمه‌‌ علیهم السلامپیش از آن حضرت، از دیگر اصحاب دیده نمی‌شود.

توجه فراوان خاندان اعین به مسئله ایمان به همراه وجود روایاتی که در آنها به همفکر بودن زراره با ابوحنیفه اشاره شده است، برخی را به این گمان کشانده است که زراره با ابوحنیفه در مسئله ارجاء وحدت نظر داشته است. به اعتقاد فان اس. زراره به ارجاء قائل بوده و ایمان را به معنایی می‌گرفت که ابوحنیفه قائل بود.۲ گویا مطلبی که فان اس. را به این عقیده رسانده است، وجود دو نقل در کشّی است که در آنها امام صادق علیه السلام به ذمّ زراره و اصحابش در کنار ذم ابوحنیفه و اصحابش پرداخته است.۳ باید خاطرنشان کرد که در کنار این دو روایت، روایت دیگری نیز در تفسیر عیاشی است که در آنجا نیز به قدح زراره و اصحابش در کنار ابوحنیفه و اصحابش پرداخته شده است.۴ اما جمع قرینه‌ها و شواهد این برداشت فان اس. را رد می‌کند. مهم‌ترین شاهد ما برای این مسئله، اندیشه زراره در باب ایمان و کفر بوده است؛ چرا که در اندیشه زراره هیچ اشاره و تأییدی بر مسئله ارجاء دیده نمی‌شود، بلکه روایات نقل شده از وی، با اندیشه ارجاء در تعارض است؛ برای مثال، مرجئه مرتکب گناه کبیره را مؤمن می‌دانستند، درحالی‌که زراره مرتکب کبیره را مؤمن نمی‌دانست.۵ افزون بر مورد یاد شده، زراره به پرسش از جواز ارتباط با مرجئه از ائمه علیهم السلامپرداخت. برای مثال، در روایتی از جواز ازدواج با مرجئه سؤال کرد و با پاسخ منفی امام روبه‌رو شد؛۶ اگر او از مرجئه بود، دیگر از جایز بودن ازدواج با آنها نمی‌پرسید. افزون بر این، درباره دو روایتی که در آنها به ذم زراره و ابوحنیفه پرداخته شده است، باید گفت این دو حدیث، روایاتی تفسیری‌اند که در بررسی آیه مربوطه، هیچ اشاره‌ای به مسئله ایمان دیده نمی‌شود. همچنان که از ظاهر این دو روایت نیز مطلبی بر ارجاء دلالت نمی‌کند و در مورد روایتی که در تفسیر عیاشی۷ آمده است نیز باید یادآور شد که در این روایت و معنای ظاهری این آیه، هیچ اشاره‌ای به مسئله ارجاء وجود

1.. کلینی، کافی، ج۲، ص۲۷.

2.. فان اس.، علم الکلام والمجتمع، ص۴۴۵.

3.. کشی، إختیار معرفة الرجال، ص۱۴۵-۱۴۶.

4.. عیاشی، تفسیر عیاشی، ص۲۹۷.

5.. عده‌ای از علما، اصول السته عشر، ص۱۶۶-۱۶۷.

6.. عیاشی، تفسیر عیاشی، ج۱، ص۲۶۹.

7.. عیاشی، تفسیر عیاشی، ج۱، ص۲۹۷.


جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
428

یَکْفُرْ بِالْإیمانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ) پرسیده است.۱ عبید درباره این‌که آیا شفاعت پیامبر صلی الله علیه و اله به مؤمنین هم خواهد رسید۲ و همچنین درباره گناهان کبیره۳ مطالبی نقل کرده است. عبدالله بن بکیر با واسطه از امام صادق علیه السلام نقل کرده است که با وجود ایمان هیچ گناهی تأثیر نمی‌کند و با وجود کفر نیز رفتار نیک هیچ سودی نخواهد داشت.۴ این حجم از روایات که تنها بخشی از روایات خاندان اعین در مسئله ایمان و کفر است، به‌خوبی گویای تلاش خاندان اعین برای روشن کردن تمام ابعاد مسئله ایمان است.

از مسائل حائز اهمیت در این پژوهش، شناخت جایگاه خاندان اعین در نظریه‌‌پردازی در باب ایمان در جامعه شیعی آن روزگار است. شواهد گویای آن است که خاندان اعین در این دوره تاریخی فعال‌ترین شیعیان در این مسئله بوده‌‌اند و با بررسی روایات مسئله ایمان و فروعات آن روشن می‌شود که بیشتر این روایات که عمیق‌‌ترین و دقیق‌‌ترین آنهایند، از سوی خاندان اعین از امام باقر علیه السلام و امام صادق علیه السلام نقل شده‌اند.

به همین ترتیب خاندان اعین تلاش فراوانی نیز در راستای حل مسائل مورد مناقشه اندیشه ایمان داشتند. برای مثال، چند تن از اعضای خاندان اعین از سخن رسول خدا صلی الله علیه و الهدرباره خروج روح ایمان از فرد زناکار۵ که محل مناقشه گروه‌‌های مختلف فکری مسلمانان بود،۶ پرسش کردند.۷ حمران در دورانی که تعریف ایمان مورد اختلاف ریشه‌ای بین خوارج و مرجئه بود، در

1.. کلینی، کافی، ج۲، ص۳۸۷.

2.. عیاشی، تفسیر عیاشی، ج۲، ص۳۱۴.

3.. شیخ صدوق، علل الشرایع، ج۲، ص۴۷۵.

4.. برقی، محاسن، ج۱، ص۱۶۶.

5.. «إذا زنى العبد خرج منه روح الْإیمان».

6.. دربارۀ این‌که آیا گناه سبب خروج از دایرۀ ایمان می‌شود یا نه در میان فرقه‌های مختلف، اختلاف‌نظر وجود داشت. برای مثال، مُرجئیان بر این باور بودند که گناه سبب خروج از ایمان نمی‌شود. «ابن أَبی عمیر عن علی بن الزَّیات عن عبید بن زرارَة قال دخل ابن قیس الماصر وعمرو بن ذرّ وأَظن معهما أَبو حنیفة على أَبی جعفر علیه السلامفتكلم ابن قیس الماصر فقال إنَّا لا نخرج أَهل دعوتنا وأَهل ملَّتنا من الْإیمان فی الْمعاصی والذُّنُوب قَال فقال له أَبو جعْفر علیه السلامیا ابن قیس أَما رسول اللَّه صلی الله علیه و اله‌فقد قال لَا یزنی الزَّانی و هو مؤمن ولا یسْرق السَّارق وهو مؤمن فاذْهب أَنْت وأَصحابك حیث شئت‌».

7.. «عنه عن ابن فضال عن عبد الله بن بكیر قال قلت لأبی جعفر علیه السلامفی قول رسول الله صلی الله علیه و اله ‌إذا زنى الرجل فارقه روح الإیمان قال قوله عزوجل وَأَیدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ ذلك الذی یفارقهم» (برای نمونه، نک: برقی، محاسن، ج۱، ص۱۰۶).

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 35968
صفحه از 572
پرینت  ارسال به