427
جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه

سبب خروج از دایره ایمان می‌شوند، از امام باقر علیه السلام و امام صادق علیه السلام نقل کرده است.۱

مسئله ایمان همان‌گونه که برای زراره موضوع پرسش و مهم بود، مورد توجه بسیاری از افراد خاندان اعین نیز بود و برای مثال، برای حمران بن اعین نیز پرسش‌هایی در مسئله ایمان مطرح شد. حمران برای پاسخ به آنها، به امام باقر علیه السلام مراجعه کرد و آن حضرت اندیشه زراره را، نقد فرمودند و نادرست شمردند۲ و حمران که درگیر مسئله ایمان بود، از سوی امام علیه السلام با مسئله دیگری در این زمینه یعنی متفاوت بودن اسلام با ایمان آشنا شد.۳ درحالی‌که بسیاری از فرقه‌های اسلامی بین ایمان و اسلام تفاوتی قائل نبودند،۴ مغایر بودن این دو به‌صورت یک مسئله اعتقادی برای نخستین‌بار از سوی امام باقر علیه السلام مطرح شد. شاید بتوان حمران را نخستین راوی این موضوع دانست‌؛ زیرا در روایات دیگر اصحاب، به‌گونه‌ای این مسئله ذکر شده است که گویی پیش از این در فضای جامعه آن مسئله مطرح بوده است.۵

حمران پس از آگاهی از تفاوت اسلام و ایمان، برای شناخت ابعاد این مسئله از امام علیه السلام پرسید: آیا ایمان در اعمال امروزی و این‌جهانی نیز اثر دارد یا این‌که تنها ثواب در آخرت را به همراه می‌آورد؟ و همچنین رابطه ایمان و اسلام با وجود تفاوتشان چیست‌؟۶

خاندان اعین در عصر امام صادق علیه السلام نیز در پی فهم صحیح و عمیق مسئله ایمان و لوازم آن بوده‌اند. شاهد این ادعا، روایات فراوانی است که از طبقه نخست و طبقات بعدی خاندان اعین از امام صادق علیه السلام نقل شده است. عبدالرحیم بن قصیر در نامه‌ای به‌وسیله عبدالملک بن اعین در مورد مسائل مورد مناقشه و اختلاف میان مردم پرسش کرده است که مسئله ایمان یکی از این مسائل بوده است.۷ زراره و همچنین حمران در روایاتی از امام صادق علیه السلام از تفسیر‌«المرجون» و ‌«المستضعفین» پرسیده‌اند.۸ عبید بن زرارة از امام صادق علیه السلام درباره معنا و مفاد آیه شریفه (‌مَنْ

1.. برای نمونه، نک: عیاشی، تفسیر عیاشی، ج۱، ص۳۳۵؛ ج۲، ص۱۹۹ -۲۰۰.

2.. شیخ صدوق، کتاب من لا یحضره الفقیه، ج۳، ص۴۰۸.

3.. کلینی، کافی، ج۲، ص۲۷.

4.. خوارج و معتزله و زیدیه به تفاوتی میان ایمان و اسلام قائل نبودند (شیخ مفید، اوائل المقالات، ص۴۸).

5.. شیخ صدوق، معانی الاخبار، ص۳۸۱.

6.. کلینی، کافی، ج۲، ص۲۷.

7.. شیخ صدوق، التوحید، ص۲۲۸ -۲۲۹.

8.. کلینی، کافی، ج۲، ص۳۸۲؛ عیاشی، تفسیر عیاشی، ج۲، ص۱۱۰.


جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
426

چه کسانی که نسبت به ولایت اهل بیت‌ علیهم السلامجاهل‌اند. امام صادق علیه السلام با ردّ این تفکر، آن را همانند اندیشه خوارج می‌داند.۱ وجود این گروه از شیعیان منحصر بودن این تفکر در خاندان اعین را رد می‌کند. همچنان که تشبیه این تفکر از سوی امام صادق علیه السلام به اندیشه خوارج، می‌تواند شاهدی بر پر رنگی حضور اندیشه خوارج در بین مسلمین و اثرپذیری شیعیان از جمله زراره از این تفکر باشد.

امام باقر علیه السلام این دو اندیشه و اعتقاد زراره - یعنی این باور که انسان‌ها یا مؤمن‌اند یا کافر و این اعتقاد که مؤمنان بی‌شک به بهشت و کافران نیز به یقین به جهنم می‌روند - را نقد کرده و نادرست شمرده‌اند. امام علیه السلام تقسیم انسان‌ها به مؤمن و کافر را نادرست دانسته و به وجود گروه‌‌های مختلفی میان این دو، همچون المؤلفة قلوبهم، المستضعفین من الرجال و النساء و اصحاب اعراف که خداوند امرشان را به روز قیامت وانهاده است، تأکید کرد.۲ در ادامه، امام علیه السلام در پاسخ به این پرسش زراره که این اندیشه را به‌نوعی به ارجاء نزدیک می‌دید بیان کرد «ارجاء در گروه‌‌های یادشده صحیح و درباره مؤمنان و کافران امری نادرست است». اشکال دومی که زراره در مسئله ایمان داشت و مورد نقد امام علیه السلام قرار گرفت، این بود که زراره می‌پنداشت همه کافران به جهنم می‌روند. امام باقر علیه السلام با تأیید اندیشه زراره، قید «الا ان یشاء الله» را به آن افزود. در پایان این روایت امام پس از این‌که با عدم فهم مسئله از سوی زراره روبه‌رو شد به او این نوید را داد که در آینده دیدگاهش در این‌باره اصلاح خواهد شد.۳ شواهد حاکی از آن است که همان‌طور که امام باقر علیه السلام فرموده بود، اندیشه زراره با بهره‌گیری از آموزه‌های امام باقر علیه السلام در همان زمان جوانی اصلاح شد، چنان که او روایات زیادی در مورد مسئله مستضعفین،۴‌ مرجون لامر الله،۵ اصحاب الاعراف،۶ مؤلفة القلوب۷ از امام باقر علیه السلام نقل کرده است. توجه ویژه زراره به مسئله ایمان‌ تا آنجا ادامه یافت که او برای شناخت لوازم و فروعات مسئله ایمان سؤالات فراوانی پرسید. برای نمونه، او روایاتی در شرک نعمت و شرک طاعت و فرق آن با شرک بیّن و این‌که کدام یک

1.. همان، ص۴۰۱ -۴۰۲.

2.. همان، ص۴۰۲- ۴۰۳.

3.. کلینی، کافی، ج۲، ص۴۰۲- ۴۰۳.

4.. برای نمونه، همان، ص۴۰۴.

5.. برای نمونه، همان، ص۴۰۷.

6.. برای نمونه، همان، ص۴۰۸.

7.. برای نمونه، همان، ص۴۱۱.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 36109
صفحه از 572
پرینت  ارسال به