425
جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه

این اندیشه زراره مانع از جواز ازدواج با غیر شیعیان۱ و همچنین اقتدا کردن به آنها در نماز می‌شد.۲ ظاهراً زراره در اوایل امامت امام باقر علیه السلام که به‌تازگی به مذهب اهل بیت علیهم السلامپیوسته بود؛ چنین می‌اندیشید.۳

چگونگی شکل‌گیری چنین اندیشه‌ای در زراره نا‌معلوم مانده است، برای یافتن پاسخ این ابهام، باید مدنظر داشت که آغازگران مسئله ایمان و کفر در جهان اسلام خوارج بوده‌اند. در دوران نخستین حیات امام باقر علیه السلام که زراره به سؤال از مسئله ایمان می‌پرداخت، خوارج به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین گروه‌‌های فکری در مسئله ایمان به‌حساب می‌آمدند. خوارج با تفسیر نادرست برخی آیات قرآن کریم، زمینه‌‌های برداشت افراطی از مسئله ایمان را آماده کرده بودند.۴ گمان می‌رود زراره از آنجا که از قرآن‌پژوهان بوده،۵ بر اساس فضای حاکم شده از سوی خوارج، چنین برداشتی از آیات قرآن داشته است‌‌، به‌گونه‌ای که او برای تقسیم انسان‌ها به کافر و مؤمن به آیه شریفه (و هوالذی خلقکم فمنکم کافر ومنکم مؤمن) استناد می‌کرده است.۶

افزون بر زراره اصحاب دیگری نیز همچون هاشم صاحب البرید۷ و ابو بصیر۸ نیز انسان‌ها را تنها به دو دسته تقسیم می‌کردند؛ دسته نخست مؤمنین که در اندیشه آنها تنها شیعیان هستند، و گروه دوم کفار که شامل تمام غیر شیعیان می‌شوند؛ چه آنها که به حقیقت ولایت اهل بیت‌ علیهم السلامآگاه هستند و

1.. کشّی، إختیار معرفة الرجال، ص۱۴۱.

2.. کلینی، کافی، ج۳، ص۳۷۵.

3.. همان، ج۲، ص۴۰۲ – ۴۰۳.

4.. خوارج‌ برای اثبات عقاید خود، همواره آیات قرآن کریم را دستاویز قرار می‌دادند. برای مثال، برای‌ اثبات‌ خلود مرتکبان‌ گناه‌ در آتش‌ دوزخ به برخی آیات قرآن همچون آیۀ ۱۹۲ سورۀ آل عمران (رَبَّنا إِنَّکَ مَنْ تُدْخِلِ النَّارَ فَقَدْ أَخْزَیتَهُ)و آیۀ ۱۶۷ سورۀ بقره (... وَ ما هُمْ بِخارِجِینَ مِنَ النَّارِ) استناد می‌کردند (سیوطی، درالمنثور فی التفسیر بالمأثور، ج۸، ص۳۳۸). قرآن کریم شرک را گناهی نابخشودنی می‌داند و خوارج بر همین اساس در جریان تحکیم، علی علیه السلام را به دلیل پذیرفتن حکمیت انسان‌ها، مشرک و کافر شمردند و با استناد به آیۀ ۶۵ سورۀ زمر (لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَیحْبَطَنَّ عَمَلُكَ) (طبری، جامع البیان فی تفسیر القرآن، ج۲۱، ص۵۱)، لزوم توبۀ آن حضرت را گوشزد می‌کردند. در روزگار امویان، نافع بن ازرق خارجی برای توجیه برخوردهای خونین خود با مسلمانان به آیه ۲۶ سورۀ نوح (وَقَالَ نُوحٌ رَّبِّ لا تَذَرْ عَلَى الأَرْضِ مِنَ الْكَافِرِینَ دَیارًا) استناد می‌کرد (ابن کثیر، البدایة و النهایة، ج۷، ص۲۸۵).

5.. نجاشی، رجال نجاشی، ص۱۷۵.

6.. کلینی، کافی، ج۲، ص۴۰۲– ۴۰۳.

7.. همان، ص۴۰۱-۴۰۲.

8.. همان، ص۳۹۹.


جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
424

غیر از ایمان است و هر مؤمنی مسلمان است، درحالی‌که هر مسلمانی، مؤمن نیست‌‌؛ اما معتزله و بسیاری از خوارج برخلاف این عقیده هستند و گمان کرده‌اند که هر مسلمانی مؤمن است و هیچ فرقی بین اسلام و ایمان در دین نیست.۱

در مورد ماهیت ایمان، گویا بین امامیان اختلاف‌نظر بود. اشعری در مقالات الاسلامیین، امامیه را در زمینه ایمان و کفر دارای سه نظریه دانسته است‌‌: دیدگاه نخست که از آنِ اکثریت شیعیان بود، ایمان را اقرار به توحید و رسول خدا صلی الله علیه و الهو امامان علیهم السلامو هر آنچه را که اینان آورده‌‌اند، می‌دانسته و معرفت به این موارد را نیز ضروری می‌دانسته است؛ پس آن کسی که بشناسد و اقرار کند، مسلمان و مؤمن است و آن‌که اقرار کند درحالی‌که نمی‌شناسد، مسلمان است، ولی مؤمن نیست.۲ دیدگاه دوم که از آن شیعیان هم‌عصر اشعری است، معتقد است که ایمان جمیع طاعات و کفر جمیع معاصی است.۳ دیدگاه سوم که از آن اصحاب علی بن میثم است، ایمان را معرفت و اقرار و انجام تمام طاعات می‌داند؛ پس هر آن‌که جمیع طاعات را انجام دهد، ایمان کاملی خواهد داشت و آن‌که مقداری از آن را ترک کند، در حالی که منکر آن نیست، مؤمن نخواهد بود و فاسق است، اما با این وجود، او همچنان مسلمان بوده و احکام اسلام در حق او جاری خواهد بود.۴

شواهد نشان از دغدغه خاندان اعین در تبیین مسئله ایمان و کفر دارد. روایات فراوانی از این خاندان در مسئله ایمان و کفر و لوازم آن می‌توان دید که بسیاری از آنها در قالب پرسش و پاسخ و ‌گفت‌وگو با ائمه‌‌ علیهم السلاممطرح شده‌اند.۵ در بیان سیر تاریخی اندیشه خاندان اعین در مسئله ایمان و کفر باید گفت زراره به‌عنوان نخستین فرد از این جریان در آغاز بر این باور بود که همه انسان‌ها یا مؤمن‌اند یا کافر، بدون این‌که گروه سومی وجود داشته باشد. همچنین او معتقد بود که مؤمنان لزوماً به بهشت و کافران نیز بی‌شک به جهنم می‌روند.۶ لازم به ذکر است که در دیدگاه زراره، مؤمنین منحصر در شیعیان بوده‌اند. از این ‌روی او از مخالفان با معارف امامیه دوری می‌جست.۷

1.. شیخ مفید، اوائل المقالات، ص۴۸.

2.. اشعرى، مقالات الاسلامیین، ص۵۳.

3.. همان، ص۵۴.

4.. همان.

5.. برای نمونه، نک: کلینی، کافی، ج۲، ص۳۸۷؛ برقی، المحاسن، ج۱، ص۱۰۶؛ شیخ صدوق، معانی‏الأخبار، ص۲۰۲؛ شیخ صدوق، التوحید، ص۲۲.

6.. کلینی، كافی، ج۲، ص۴۰۲-۴۰۳.

7.. همان، ص۳۸۲–۳۸۳.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 36125
صفحه از 572
پرینت  ارسال به