برخی موارد اعمال میکند - در مقایسه با کتاب الفرق بین الفرق بغدادی و حتی ملل و نحل شهرستانی از جهاتی سنجیدهتر و دقیقتر سخن گفته است؛ افزون بر این، اشعری بر همه آنان مقدم بوده است. حال با توجه به اندیشه امامیه و زراره در این زمینه باید گفت ادعای اشعری مبنی بر اینکه زراره قائل است خداوند علیم و بصیر نیست تا زمانی که آنها را خلق کند،۱ صحیح نیست؛ چرا که منظور زراره از حدوث علم الهی، علم فعلی بوده است و از اینجهت، اشارهای به علم ذاتی خداوند نداشته است.
اصحاب امامیه در عصر حضور درباره چگونگی تحقق علم فعلی خداوند به اشیاء، اختلافنظر داشتهاند؛ برخی آن را پس از ایجاد شیء و برخی دیگر آن را بهوسیله ایجاد علم میدانستهاند.۲ اشعری به زراره نسبت میدهد که خداوند با خلق صفت علم، آگاه میشود،۳ ولی هیچ روایت و یا مطلبی در منابع شیعه به این مسئله اشاره ندارد. شاید بتوان گفت منظور زراره خلق اسما و صفات الاهی از سوی خداوند بوده است که بهاشتباه به علم فعلی خداوند به اشیاء تفسیر شده است؛۴ اما روایتی که پیشتر از زراره و حمران در ذیل تفسیر سوره مبارکه انسان نقل شد، بیان میکند که به اعتقاد آنان علمِ فعلیِ خداوند به اشیاء، به صرف تقدیر آنها ایجاد میشود.۵
مسئله ایمان و کفر
مسئله ایمان و کفر از نخستین مسائل کلامی است که در جامعه اسلامی طرح شده است. تعریف ایمان با مبانی مختلف سببساز بروز اختلاف در مفاهیم مختلفی مانند توبه، فسق، كفر، تعذیب، عفو و... شده است. در باب سیر تاریخی طرح مسئله ایمان باید گفت گرچه در سخنان پیامبر اسلام صلی الله علیه و اله شاهد مباحثی در زمینه ایمان هستیم، اما با اینهمه، مسئله ایمان مسئله پیچیده و مبهمی در این عصر نبود. در زمان پیامبر صلی الله علیه و الهدر معناى ایمان و لوازم بعید آن، سخنى نمیرفت و بلکه بحث و گفتوگو بیشتر درباره متعلق ایمان بود. در بسیاری از روایات، مدارا با مردم،۶
1.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۳۶.
2.. همان، ص۳۶-۳۹.
3.. همان، ص۳۶.
4.. همانگونه که در روایتی از حمران، برخلقت اسماء و صفات الهی اشاره شده است (برقی، محاسن، ج۱، ص۲۴۵).
5.. برقی، محاسن، ج۱، ص۲۴۳.
6.. کلینی، کافی، ج۲، ص۱۱۷.