417
جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه

مسئله آشکارا پیش‌تر و در پایان نیمه نخست سده اول قمری در میان مسلمانان رواج داشته است.۱ با این‌ همه، باید در نظر داشت که در نیمه نخست سده نخست نیز سخنان ژرف و دقیقی از امیرالمؤمنین علیه السلامدرباره صفات الاهی وارد شده است؛۲ هرچند شاهدی وجود ندارد که نشان‌دهنده مناقشه و ‌گفت‌وگوی مسلمانان، در نیمه نخست سده نخست، در این زمینه باشد.

همان‌گونه که از کلام اشعری۳ نیز پیداست، در عصر حیات علمی خاندان اعین، امامیه در تبیین صفات الاهی اختلاف‌نظرهایی داشتند و برای برطرف کردن آن، به ائمه علیهم السلامرجوع می‌کردند؛ شاهد این ادعا، بازتاب این اختلافات در روایات شیعه است. در کتاب اصول کافی و در باب صفات ذات، دو روایت وجود دارد که این اختلاف را نقل کرده‌اند؛ جعفر بن محمد بن حمزه در نامه‌ای به امام علیه السلامسخن از اختلاف امامیان در زمینه علم الاهی به میان آورده است. او باور برخی از شیعیان را آگاهی خداوند به اشیاء پیش از خلقتشان و باور برخی دیگر را عدمِ علمِ ازلیِ خداوند به اشیاء بیان می‌کند. محمد بن حمزه پس از بیان این اختلاف‌ها، به امام علیه السلام عرض می‌کند که شما دیدگاهتان را بفرمایید تا من همان را بپذیرم و از آن تجاوز نکنم و حضرت علیه السلام در جواب نوشتند‌‌: خداوند عالِم است و از ازل علم داشته است.۴ در روایت دوم، فضیل بن سکّره می‌گوید به امام علیه السلام عرض کردم به من یاد بدهید که آیا خداوند پیش از این‌که خلق را خلق کند، زمانی که در واحدیت است، علم دارد یا خیر؟ و سپس می‌گوید به امام عرض کردم دوستان شما در این بحث اختلاف کرده‌‌اند؛ بعضی از آنها می‌گویند خداوند پیش از این‌که خلق کند، علم دارد

1.. «عن یزید بن رویان قال دخل نافع بن الأزرق المسجد الحرام و الحسین بن علی علیه السلاممع عبد الله بن عباس جالسان فی الحجر فجلس إلیهما ثم قال یا ابن عباس صف لی إلهك الذی تعبده، فأطرق ابن عباس طویلاً مستبطئاً بقوله فقال له الحسین إلی یا ابن الأزرق المتورط فی الضلالة المرتكن فی الجهالة أجیبك عما سألت عنه، فقال ما إیاك سألت فتجیبنی، فقال له ابن عباس مه عن ابن رسول الله فإنه من أهل بیت النبوة و معه من (معدن) الحكمة فقال له صف لی فقال له أصفه بما وصف به نفسه وأعرفه بما عرف به نفسه، لا یدرك بالحواس ولا یقاس بالناس، قریب غیر ملتزق وبعید غیر مقص، یوحد ولا یتبعض لا إله إلا هو الكبیر المتعال، قال‏ فبكى ابن الأزرق بكاء شدیدا فقال له الحسین ما یبكیك قال بكیت من حسن وصفك...» (عیاشی، تفسیر عیاشی، ج۲، ص‌۳۳۷ -۳۳۸).

2.. برای نمونه، نک: نهج البلاغه، خطبۀ نخست.

3.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۳۸-۳۶.

4.. کلینی، کافی، ج‌۱، ص‌۱۰۷.


جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
416

کلامی داشته‌اند.

از شواهد چنین برمی‌آید که خط کلامی زراره، نخستین گروه فکری نظریه‌پرداز در کلام امامیه بوده است؛ چرا که زراره از هر سه متکلم نظریه‌پرداز دیگر،۱ مسن‌‌تر بوده و چون از جوانی اهل علم بود،۲ زودتر از دیگران به نظریه‌‌پردازی در مسائل مختلف پرداخته است. نجاشی با عبارت «شیخ أصحابنا فی زمانه ومتقدمهم‏»‌ به این ‌مطلب اشاره کرده است۳ و شواهد این دیدگاه را می‌توان در کتاب‌هایی چون مقالات الاسلامیین که گویا تلاش نویسنده بر مراعات ترتیب تاریخی اقوال بوده است، مشاهده کرد. اشعری در چند مسئله کلامی که به اندیشه‌‌های زراره اشاره کرده است، اندیشه زراره را مقدم بر‌‌ دیگر نظریه‌ها ذکر کرده است.۴

اندیشه‌‌های کلامی خاندان اعین

اسماء و صفات الهی

‌مسئله اسماء و صفات الاهی یكی از مهم‌ترین مباحث كلامی و كلیدی‌‌ترین بحث در باب شناخت خداست و از سویی یكی از عوامل بزرگ پیدایش فرقه‌ها در جهان اسلام است كه سبب پیدایش فرقه‌هایی چون «مجسمه»، «مشبهه»، «صفاتیه» و «معطلّه» شده است.۵ شایان ذکر است که روایات اهل بیت‌ علیهم السلامآکنده از معارف ارزنده و گران‌سنگی در این زمینه‌اند.۶ درباره زمان پیدایش بحث صفات الاهی در جهان اسلام، می‌توان گفت که - برخلاف نظر شهرستانی که طرح بحث اسما و صفات را به نیمه نخست سده دوم بازمی‌گرداند -۷ به نظر می‌رسد این بحث و

1.. مؤمن طاق، هشام بن حکم و هشام بن سالم.

2.. دربارۀ سرآغاز حیات علمی زراره پیش‌تر مطالبی ارائه شد؛ برای نمونه، به شاگردی زراره پیش از تشیع‌اش، از حکم بن عتیبه که همزمان با دوران جوانی زراره است، اشاره شد.

3.. نجاشی، رجال نجاشی، ص۱۷۵.

4.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۳۶-۳۹ و۴۲-۴۴.

5.. نویسنده ضمن تشریح عوامل پیدایش فرقه‌ها در جهان اسلام به عامل صفات اشاره می‌کند (نک: صائب عبدالحمید، تاریخ الاسلام السیاسی والثقافی، ص‌۶۲۰).

6.. نک: سبحانی، «اسماء و صفات»، دانشنامه امام علی علیه السلام، ج۲، ص۶۹.

7.. او می‌گوید واصل ابن عطا (متوفای ۱۳۱ق) برای نخستین بار صفات خداوند از قبیل علم، قدرت، اراده و حیات را با این استدلال رد می‌کرد که به دو اله قدیم منتهی می‌شود؛ ولی اصحاب سَلَف با این رأی، بر این اساس مخالف بودند که این صفات در کتاب و سنت آمده است (شهرستانی، الملل و النحل، ج‌۱، ص‌۶۰). از این گفته بر می‌آید که بحث دربارۀ صفات خداوند، از اوایل سدۀ دوم و نخست میان معتزله و اصحاب سلف در گرفته است.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 35987
صفحه از 572
پرینت  ارسال به