413
جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه

سرآغاز و شاخص‌‌ترین عضو خط فکری خاندان اعین، زرارة بن اعین است. او افزون بر فقیه، محدث و قاری قرآن بودن به وصفِ متکلم نیز شهره بوده است۱ و در مجادلات کلامی کسی را یارای مناظر‌‌ه با او نبود. هرچند او در سا‌لهای پایانی زندگی‌اش دست از مناظره کشید.۲ البته، دست کشیدن او از مناظره، به معنای ترک صحنه اندیشه‌‌ورزی اعتقادی نیست؛ چرا که زراره تا پایان عمر، به اندیشه‌‌سازی در مباحث کلامی ادامه داد. او برای نظریه‌‌سازی در مسئله استطاعت، در کهن‌سالیِ امام صادق علیه السلام که هم‌زمان با دوران سالخوردگی زراره بود، به آن حضرت علیه السلام مراجعه کرد.۳ توجه به این نکته ضروری است که با همه این ویژگی‌ها و امتیازات - برخلاف دیدگاه ابن ندیم -۴ نمی‌توان زراره را مهم‌ترین نظریه‌پرداز عصر حضور دانست. با این‌که نجاشی۵ و شیخ طوسی۶ به متکلم بودن زراره اذعان داشته‌اند، هیچ‌کدام از آنها‌ با توجه به در اختیار داشتن‌ فهرست ابن ندیم، او را بزرگ‌ترین متکلم امامیه در کوفه ندانسته‌اند. سخن ابو غالب نیز با این‌که خود از خاندان زراره است، چنین ادعایی را نمی‌رساند.۷ همچنان‌ که شمارِ نظریه‌‌های منسوب به او در آثار کلامی، مقالات و ملل و‌نحل هرگز قابل مقایسه با اندیشه‌‌های متکلمانی همچون هشام بن حکم نیست.۸ افزون بر آن، شمار اندک نگاشته‌های منتسب به زراره در منابع رجالی۹ ادعای ابن ندیم را با مشکل روبه‌رو می‌کند؛ هرچند می‌توان برداشت دیگری از کلام ابن ندیم کرد و آن این‌که زراره در جدَل و کلام از تمام افراد دیگر خبره‌تر و کارآمدتر بود. شاهد این کلام، می‌تواند سخن ابوغالب در بیان قدرت بالای زراره در مناظره باشد.۱۰ احتمال دیگر برای سخن ابن ندیم،

1.. نجاشی، رجال نجاشی، ص۱۷۵.

2.. ابو غالب زراری، رساله ابى غالب، ص‌۱۳۶.

3.. کشی، إختیار معرفة الرجال، ص‌۱۵۹-۱۶۰.

4.. ابن ندیم، الفهرست، ص۲۷۶.

5.. شیخ طوسی، الفهرست، ص۷۴-۷۵.

6.. ابوغالب زراری، رساله ابى غالب، ص۱۳۶.

7.. برای ملاحظۀ فراوانی اندیشه‌های کلامی هشام بن حکم نسبت به زراره، نک: اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۳۱-۶۳.

8.. در منابع رجالی تنها کتاب نام برده شده برای زراره، کتاب الاستطاعة والجبر است؛ برای نمونه، نک: نجاشی، رجال نجاشی، ص۱۷۵.

9.. ابوغالب زراری، رساله ابى غالب، ص۱۳۶.


جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
412

شواهد نشان می دهند که روش کلامی خاندان اعین، بهره‌گیری همزمان از عقل و نصوص دینی برای نظریه‌پردازی‌‌های خارج از متون دینی بود. خاندان اعین به حجیت عقل در کسب معارف اعتقادی باور داشت و با بهره‌گیری از عقل و نصوص دینی، نظریه‌سازی‌‌های خارج از متون دینی انجام می‌دادند و آنجا که این نظریه‌سازی‌ها با بن‌بست روبه‌رو می‌شد، رجوع دوباره به امامان علیهم السلام، چاره‌ساز مشکل بود.۱

اندیشه‌‌ورزی این خاندان منحصر در زراره نبود؛ بلکه اعضای دیگری از این خاندان نیز با محوریت اندیشه‌‌های زراره به اندیشه‌‌ورزی می‌پرداختند. این اندیشه‌‌سازی در برخی مسائل - همچون مسئله «ایمان»-۲ به تکمیل نظریه زراره و در برخی دیگر - همچون مسئله «استطاعت»- به اصلاح آن می‌انجامید. این خط فکری افزون بر خاندان اعین، افرادی غیر از آل اعین همچون برید بن معاویه،۳ محمد بن مسلم۴ و حریز بن عبدالله سجستانی۵ را نیز دربر می‌گرفت. حضور این افراد در خط کلامی زراره به معنای پذیرش تمام آرای کلامی زراره نیست؛ بلکه برخی از این افراد، تنها پیرو چند نظریه زراره هستند؛ برای مثال، آنچه قطعی است، آن است که محمد بن مسلم در اندیشه استطاعت، با ‌‌نظریه زراره همراه بوده است.۶ بدین ترتیب باید گفت آل اعین و برخی امامیان دیگر، یک خط فکری را شکل می‌دادند. این خط فکری در منابع شیعی با عنوان «تیمیه»۷ و در ‌نگاشته‌های اهل سنت با عناوین «زراریه» و «تمیمیه»، شناخته شده است.۸

1.. در صفحات پیش‌رو، نظریه‌سازی‌های خارج از نصوص دینی خاندان اعین در مسائل کلامی از جمله صفات الهی و استطاعت به تفصیل بحث شده است.

2.. در ادامۀ بحث به چگونگی تکمیل اندیشۀ زراره از سوی نسل دوم این خاندان در مسئله «ایمان و کفر» پرداخته شده است.

3.. کشی، إختیار معرفة الرجال، ص۱۴۸-۱۴۹.

4.. همان، ص۱۶۸-۱۶۹.

5.. همان، ص۱۵۰.

6.. همان، ص۱۶۸-۱۶۹. «حدثنی محمد بن مسعود، قال حدثنی جبریل بن أحمد، عن محمد بن عیسى، عن علی بن الحكم، عن سیف بن عمیرة، عن عامر بن عبدالله بن جذاعة، قال قلت لأبی عبد الله علیه السلام إن امرأتی تقول بقول زراره ومحمد بن مسلم فی الاستطاعة وترى رأیهما فقال ما للنساء والرأی والقول لها أنهما لیسا بشی‏ء فی ولایة قال فجئت إلى امرأتی فحدثتها فرجعت عن ذلك القول».

7.. همان، ص۱۵۱-۱۵۲.

8.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۲۸.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 36154
صفحه از 572
پرینت  ارسال به