شواهد نشان می دهند که روش کلامی خاندان اعین، بهرهگیری همزمان از عقل و نصوص دینی برای نظریهپردازیهای خارج از متون دینی بود. خاندان اعین به حجیت عقل در کسب معارف اعتقادی باور داشت و با بهرهگیری از عقل و نصوص دینی، نظریهسازیهای خارج از متون دینی انجام میدادند و آنجا که این نظریهسازیها با بنبست روبهرو میشد، رجوع دوباره به امامان علیهم السلام، چارهساز مشکل بود.۱
اندیشهورزی این خاندان منحصر در زراره نبود؛ بلکه اعضای دیگری از این خاندان نیز با محوریت اندیشههای زراره به اندیشهورزی میپرداختند. این اندیشهسازی در برخی مسائل - همچون مسئله «ایمان»-۲ به تکمیل نظریه زراره و در برخی دیگر - همچون مسئله «استطاعت»- به اصلاح آن میانجامید. این خط فکری افزون بر خاندان اعین، افرادی غیر از آل اعین همچون برید بن معاویه،۳ محمد بن مسلم۴ و حریز بن عبدالله سجستانی۵ را نیز دربر میگرفت. حضور این افراد در خط کلامی زراره به معنای پذیرش تمام آرای کلامی زراره نیست؛ بلکه برخی از این افراد، تنها پیرو چند نظریه زراره هستند؛ برای مثال، آنچه قطعی است، آن است که محمد بن مسلم در اندیشه استطاعت، با نظریه زراره همراه بوده است.۶ بدین ترتیب باید گفت آل اعین و برخی امامیان دیگر، یک خط فکری را شکل میدادند. این خط فکری در منابع شیعی با عنوان «تیمیه»۷ و در نگاشتههای اهل سنت با عناوین «زراریه» و «تمیمیه»، شناخته شده است.۸
1.. در صفحات پیشرو، نظریهسازیهای خارج از نصوص دینی خاندان اعین در مسائل کلامی از جمله صفات الهی و استطاعت به تفصیل بحث شده است.
2.. در ادامۀ بحث به چگونگی تکمیل اندیشۀ زراره از سوی نسل دوم این خاندان در مسئله «ایمان و کفر» پرداخته شده است.
3.. کشی، إختیار معرفة الرجال، ص۱۴۸-۱۴۹.
4.. همان، ص۱۶۸-۱۶۹.
5.. همان، ص۱۵۰.
6.. همان، ص۱۶۸-۱۶۹. «حدثنی محمد بن مسعود، قال حدثنی جبریل بن أحمد، عن محمد بن عیسى، عن علی بن الحكم، عن سیف بن عمیرة، عن عامر بن عبدالله بن جذاعة، قال قلت لأبی عبد الله علیه السلام إن امرأتی تقول بقول زراره ومحمد بن مسلم فی الاستطاعة وترى رأیهما فقال ما للنساء والرأی والقول لها أنهما لیسا بشیء فی ولایة قال فجئت إلى امرأتی فحدثتها فرجعت عن ذلك القول».
7.. همان، ص۱۵۱-۱۵۲.
8.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۲۸.