ابو عبداللّه معلی بن خُنَیس، صحابی خاص امام صادق علیه السلام، راوی دیگری است که متهم به غلو شده است. گزارش روشنگری از اختلاف میان اصحاب کوفه در دست است که در دو طرف آن، معلی بن خنیس و عبداللّه بن ابی یعفور به عنوان نماینده متهمان به غلو و تقصیر قرار دارند. در این روایت معلی امامان را تا مرتبه پیامبری بالا میبرد و در مقابل ابن ابی یعفور آنان را با عنوان «علمای ابرار» معرفی میکند. این داستان با بردن اختلاف نزد امام صادق علیه السلام به نفع ابن ابی یعفور پایان مییابد.۱ این داستان خود شاهدی بر اندیشهورزی درونمتنی این گرایش است.
۲.۲. گرایش تقصیر و متهمان به آن
در کنار گرایش پیشین، خط فکری دیگری در کوفه وجود داشت که به بَتَریه شهره بود. سردمداران این خط فکری هرچند از اصحاب صادِقَین علیهما السلامبودند با این همه در بحث مقامات امام، به ویژه علم ویژه ایشان تردید میکردند.۲ همچنین در امر برائت از دو خلیفه نیز با باور امامیان زاویه میگرفتند.۳ نامیده شدن این خط به نام اهل تقصیر در این نوشته از همینروست. این خط فکری اگرچه افضلیت امام علی علیه السلام را میپذیرفت، اما خلافت خلفای نخستین را نیز صحیح میدانست و عملاً برای پندارِ سنیان در مسئله امامت و خلافت، تنپوشی از اعتقاد شیعه ارائه مینمود. این نظریه، خود را در نظریه مشهور امامت مفضول نمایاند؛ نظریهای که در ابتدا از سوی این خط فکری ارائه شد.۴ سرشناسترین هواداران این جریان عبارتند از کثیرالنواء، حسن بن صالح بن حی و برادرش علی، سالم بن ابی حفصة، سلمة بنکهیل و ابوالمقدام ثابتالحداد. این افراد با بروز جریان زیدیه در کوفه، به تدریج از امامیه جدا شدند و به جریان زیدیه پیوستند.۵
چهبسا بهدلیل اختلافهای بسیاری که میان مقصران (منکران برائت) و امامیان (معتقدان به برائت) بروز کرد۶ برخی بزرگان امامیه تنها به این دلیل که تقیه میکردند و سخنانی بر زبان
1.. کشّی، رجال، ص۲۴۹.
2.. موسوی خوئی، معجم رجال الحدیث، ج۶، ص۱۷۲؛ ج۳، ص ۳۹۹.
3.. شهرستانی، الملل والنحل، ج۱، ص۱۸۷.
4.. همان، ص۱۸۶.
5.. این جریان در مقالهای از نویسنده با عنوان «مرجئه شیعه» واکاوی شده و در آستانه نشر قرار دارد.
6.. برای مثال، نک: طبری، تاریخ الامم، ج۵، ص۴۹۱.