در بصائرالدرجات درباره مقامات عالی امامان علیهم السلامنقل میکند وارث فکری همین خط بدانیم. دستکم باید شواهدی بیش از این در دست داشته باشیم بر اینکه وی در مبحث امامت همانند ابن ولید میاندیشیده است.
به هر روی، در مقام بررسی مدرسه کلامی قم، برای حفظ شمول و جامعیت بحث، افزون بر بررسی نقش دو خط احمد بن محمد بن عیسی، ابراهیم بن هاشم، در نقل روایات خلقت نوری اهل بیت علیهم السلام، نقش متهمان به غلو و نیز احمد بن محمد بن خالد برقی و پدرش را نیز بررسی میکنیم، حتی اگر ایشان را خطوطی مستقل ندانیم. همچنین در مقام بررسی نقش شخصیتهای وابسته به خط احمد بن محمد بن عیسی، راویانی را که بر حسب تحقیق محقق مذکور متعلق به این خط تلقی شدهاند، مدّ نظر قرار میدهیم، هرچند بتوان در تعلق برخی از ایشان همانند صفار به این خط تردید کرد.
نقش راویان متهم به غلو
محمد بن علی صیرفی ابوسمینه
وی راوی یک حدیث خلقت نوری خاص۱ و یک حدیث نخستین مخلوق۲ است. نجاشی او را ضعیف و فاسدالاعتقاد میداند و نقل میکند که احمد بن محمد بن عیسی او را به اتهام غلو از قم اخراج کردند.۳ وی در کتب اربعه ۳۵۱ روایت دارد و بیشترین روایت را (۴۳ روایت) از مفضل بن صالح نقل کرده است. مفضل بن صالح از راویان جابر است و ابن غضائری۴ و نجاشی او را ضعیف دانستهاند. ابوسمینه ۲۶ روایت از محمد بن فضیل صیرفی که بنا بر گزارش طوسی متهم به غلو شده،۵ ۲۰ روایت از محمد بن سنان زاهری که او نیز متهم به غلو بوده، نقل کرده است.
حسین بن عبید اللّه بن سهل قمی الصغیر
وی راوی سه حدیثدر زمینه خلقت نوری خاص پیشین است. وی حدیث نخست را محمد بن