۲. روایاتی که فضیلت خلقت نوری را برای شیعیان نیز به تبع اهل بیت علیهم السلامثابت میدانند که میتوان آنها را «احادیث خلقت نوری عام» نامید.۱
۳. روایاتی که افزون بر بیان خلقت اهل بیت علیهم السلاماز نور، پیشین بودن یا تقدم این خلقت را نیز طرح کردهاند، چه تقدم زمانی (پیش از خلقت عالم یا آدم) و چه تقدم رتبه یا مکانت (خلقت و استقرار در عرش) که این روایات را «احادیث خلقت نوری خاص پیشین» مینامیم.۲
میتوان دسته چهارمی را نیز افزود که اگر چه به خلقت اهل بیت علیهم السلاماز نور دلالت ندارند، اما با ادبیاتی که دسته سوم را تداعی میکند پیامبر و اهل بیت علیهم السلامرا نخستین مخلوق معرفی میکنند،۳ این دسته را «احادیث نخستین مخلوق» مینامیم. احادیث نخستین مخلوق با توجه به تفصیلی که در آنها وارد شده از حیث اهمیت و والا بودن مضمون، دست کمی از احادیث دسته سوم ندارند، بهگونهای که اگر قرار باشد، دسته سوم در معرض اتهام غلو باشند، این دسته نیز در معرض همان اتهام خواهند بود، اما دسته نخست و دسته دوم از احادیث که مضمون رقیقتری دارند، قاعدتاً باید کمتر از دو دسته دیگر در معرض اتهام غلو باشند.
متهمان به غلو و متهمکنندگان به غلو
پیشتر گفتیم که گروهی از امامیان بهرغم آنکه در صف غالیان رسمی نبودند، اما به غلو متهم بودند. آیا به واقع، آنها در نظر همه شیعیان متهم به غلو بودند، یا اینکه گروه یا جریانی خاص دستاندرکار این اتهامزنی بوده است؟ به نظر میرسد مخالفت با متهمان غلو عمدتاً به دو جریان و خط فکری بازمیگردد:
نخست، خط احمد بن محمد بن عیسی که در زمان خود محدثانی چون سهل بن زیاد و