این روایات را از ائمه اطهار علیهم السلام نقل کردهاند. در کنار این سه جریان اصلی، جریان دیگری نیز در کوفه بود که از سوی جامعه شیعی مورد استقبال قرار نگرفت و طرد شد. افراد این گروه کسانی هستند که تألیفاتی به نام «الاظله» داشتند که عبارتند از: محمد بن سنان، عبدالرحمن بن کثیر هاشمی و علی بن ابیصالح. در قم نیز محدثان قمی، از هر سه جریان اصلیِ کوفه، این روایات را - با وجود برخی تفاوتها که ذکر شد - نقل کردهاند، اما هرگز از جریان مطرود کوفه استقبال نکردهاند، به طوری که علمای قم در مسیر انتقال کتاب الاظله محمد بن سنان، الاظله عبدالرحمن بن کثیر هاشمی و الاظله علی بن ابیصالح هیچ نقشی نداشتهاند و این کتابها هرگز وارد قم نشدند. همچنین در نقل روایت نیز، تنها یک روایت از محمد بن سنان در مجموع کتب قمی موجود است و آن روایت نیز در کتاب محاسن برقی وجود دارد؛۱ و سرانجام میتوان گفت که روایات موجود در کتب قمیها، از روایات و راویان مورد طرد نیست و همچنین روایات کتب قمیها، از سوی سه جریان مطرح در کوفه، وارد قم شدهاند که این سه جریان، همپوشانی کافی برای ایجاد اعتماد به این روایات را فراهم میکنند.
کتابنامه
* قرآن کریم.
۱. ابن الغضائری، احمد بن حسین، رجال ابن غضائری، قم: مؤسسه اسماعیلیان،. ۱۳۶۴ش، چاپ دوم.
۲. ابن قولویه، جعفر بن محمد، کامل الزیارات، نجف اشرف: دارالمرتضویة، ۱۳۵۶ش.
۳. ابوغالب زراری، احمد بن محمد، رسالة أبیغالب زراری، قم: مرکز البحوث و التحقیقات الإسلامیة، ۱۳۶۹ش.
۴. برقی، احمد بن محمد بن خالد، المحاسن، قم: دارالکتب الاسلامیه، ۱۳۷۱ق.
۵. حلی، جمالالدین ابیمنصور حسن بن یوسف بن مطهر، خلاصة الاقوال، قم: مؤسسه نشر الفقاهه، ۱۴۱۷ق.
۶. حلی، حسن بن سلیمان، مختصر البصائر، قم: مؤسسه نشر اسلام، ۱۴۲۱ق.