غلو، روایات بسیاری درباره عوالم پیشین وجود دارد.
بصائرالدرجات سعد اشعری قمی: سعد بن عبداللّه اشعری قمی نیز کتابی به نام بصائرالدرجات دارد که بخشی از این کتاب در کتاب مختصر البصائر حسن بن سلیمان حلی موجود است، اما اصل کتاب بصائر سعد اکنون وجود ندارد. در بخش «مختصر البصائر سعد» از کتاب مختصر البصائر حسن بن سلیمان حلی، چهار روایت وجود دارد که در این روایات اشاراتی به عوالم پیشین شده است.۱ این چهار روایت در بابهای گوناگونی قرار دارند و در باب ویژهای با عنوان عوالم پیشینی، مانند عالم ذر یا عالم اظله و یا عالم ارواح وجود ندارند. کتاب بصائر سعد با بصائر صفار نقاط مشترک بسیاری دارند؛ این در حالی است که در موضوع عوالم پیشین، دارای اشتراک کمی هستند، به طوری که در کتاب بصائر صفار، بابهای ویژهای با عنوانهای پیشگفته وجود دارد، ولی بصائر سعد باب خاصی در این موضوع ندارد.
کافی: مهمترین کتاب در مکتب قم، کتاب کافی است. در کتاب کافی دَه روایت درباره عوالم پیشین (ذر، اظله و ارواح) وجود دارد۲ که در هفت روایت، بر مجموع عوالم پیشین اشاره شده است. وجود این تعداد روایت در کتاب کافی، نشاندهنده مورد قبول بودن روایات عوالم پیشین در دیدگاه کلینی است. در سندِ پنج روایت از این روایات، حسن بن محبوب وجود دارد. نکته جالب این که بیشتر این روایات از جریان متکلمانی همچون خاندان اعین، هشام بن سالم و محمد بن نعمان نقل شدهاند و در این دسته از روایات، تنها یک روایت از مفضل بن عمر و یک روایت نیز از صالح بن سهل که از خطّ متهمان به غلو هستند، وجود دارد.
کاملالزیارات: در کتاب کامل الزیارات ابنقولویه، یک روایت درباره اخذ میثاق وجود دارد که بر اخذ میثاق برای ربوبیت خداوند، نبوت محمد صلی الله علیه و الهو ولایت اوصیایش در عالم ذر اشاره دارد.۳
تألیفات شیخ صدوق: به اعتقاد برخی از محدثان، آن مرحلهاى که خداوند از انسانها بر خویشتن گواه گرفت، مرحله خلقت ارواح پیش از اجساد است و دلیل آنها اَخبارى است که در خلقت ارواح پیش از اجساد وارد شده است. شیخ صدوق در کتاب الاعتقادات همین قول را اختیار کرده و اخبارى را نیز در این زمینه بیان داشته است. پیغمبر صلی الله علیه و الهفرمودند: «ارواح در یک