359
جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه

جست‌وجو کرد؛ از همین‌رو، در تدوین این مقاله، نخست به بررسی عملکرد ‌اندیشمندان کوفه در مسئله عوالم پیشین می‌پردازیم و سپس نحوه تعامل عالمان قم با این موضوع را بررسی می‌‌‌کنیم.

روایات عوالم پیشین در کوفه

دانشمندان کوفی به نقل فراوانِ این سه دسته از روایات (ذر، اظله، ارواح) پرداخته‌اند.۱ برای مطالعه بهتر عملکرد عالمان کوفی، توجه به ‌‌‌گرایش‌های گوناگون آنان، لازم به نظر می‌رسد. این ‌‌‌گرایش‌ها را در سه دسته اصلی۲ می‌توان گنجاند:

۱. افراد حدیث‌محور که در بین آنها اصحاب اجماع نیز هستند؛ مانند: عبداللّه‌ بن مسکان، حسن بن محبوب، حماد بن عثمان، ابی‌بصیر، صفوان بن یحیی، معروف بن خربوذ، ابن‌ابی‌عمیر و عبداللّه‌ بن سنان.

۲. متکلمان امامیه که شامل: هشام بن حکم، هشام بن سالم، مؤمن طاق، زراره بن اعین و... می‌باشند؛ البته، در این موضوع، بیشتر روایات را زراره و خاندان زراره نقل کرده‌‌‌اند و همچنین یعقوب بن یزید که از شاگردان محمد بن ابی‌عمیر و محمد بن ابی‌عمیر از شاگردان هشام بن سالم است، نقش بسزایی دارد.

۳. متهمان به غلو که عبارت‌اند از: جابر بن یزید جعفی، مفضل بن عمر، صالح بن سهل، محمد بن سنان و....

در این بین، خط متهمان به غلو بیشترین روایت را در مجموع سه عنوان (عالم ذر، عالم اظله، عالم ارواح) نقل کرده‌اند؛ هرچند در باب عالم ذر، روایات متهمان به غلو کمتر از روایات خاندان اعین است. در باب عالم ارواح، روایات متهمان به غلو بسیار است، ولی تقریباً هیچ روایتی از خاندان اعین وجود ندارد و نیز در باب عالم اظلّه، بیشتر روایات از آنِ متهمان به غلو است، در حالی که هیچ روایتی از خاندان اعین وجود ندارد.

1.. برای نمونه، نک: برقی، المحاسن، ج۱، ص۱۳۵؛ شیخ صدوق، خصال، ج۱، ص۱۶۹.

2.. علمای امامی ‌مدرسۀ کوفه را می‌توان به سه دستۀ عمده تقسیم کرد: ۱) متکلمان: کسانی که با استفاده از روایات به نظریه‌پردازی و مناظره در مباحث اعتقادی می‌پرداختند؛ ۲) محدثان: این گروه تنها به اخذ و فهم روایات توجه داشتند و به نظریه‌پردازی و مناظرات کلامی نمی‌پرداختند؛ ۳) متهمان به غلو: این گروه از اصحاب افرادی بودند که به دلیل نقل پاره‌ای از احادیث با مضامینی خاص، به غلو متهم می‌شدند، اما روایات آنها میان دیگر علما مورد توجه قرار می‌گرفته است.


جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
358

این آموزه‌های دینی، مسئله «عوالم پیشین» است. متکلمان بغداد، وجود عوالمی ‌پیش از این عالم را که تمام انسان‌ها در آن حاضر شده و سرانجام به ربوبیت حضرت حق‌تعالی اقرار کرده باشند، نمی‌پذیرند؛۱ در حالی که چنین‌ اندیشه‌ای از باورهای استوار متکلمان و محدثان کوفی و قمی ‌بوده است. بر این اساس، در این پژوهش با روش تحلیلی - تاریخی، ‌اندیشه عوالم پیشین در مکتب امامیه در دو مدرسه قم و کوفه، مورد مطالعه و اثبات قرار گرفته است. این نوع بررسی، نگاه جدیدی به این موضوع است که می‌تواند راه‌گشای بسیاری از مسائل و ابهامات باشد.

چگونگی تعامل علمای کوفه و قم می‌تواند پذیرش اصل مسئله عوالم پیشین یا عدم پذیرش اصل آن و همچنین نحوه رویارویی جریان‌های گوناگون کلامی، حدیثی، متهمان به غلو و... در کوفه و قم را با این موضوع برای ما بنمایاند.

محور سخن در نگاشته حاضر، تمرکز بر سه واژه: «ذر»، «اظله» و «ارواح» است. چراییِ انتخاب این سه عنوان را باید در کثرت کاربرد این واژه‌ها برای عوالم پیشین در روایات جست‌وجو کرد؛ از این رو، نگارنده کوشیده است با محوریت این واژگان کلیدی، به تبیین مسئله عوالم پیشین در نگاه مدرسه کوفه و قم بپردازد. بدین جهت، منظور از عوالم پیشین در این نگاشته، سه عالم: ذر، اظله و ارواح است.

در زمینه عوالم پیشین، پژوهش‌های چندی انجام شده است، اما کاستیِ پژوهش در این موضوع، به این امر برمی‌گردد که هیچ کدام از آنها به تحلیل سیر تاریخی روایات این حوزه در مدرسه کوفه و قم نپرداخته است؛ چنان‌که محمد بیابانی چندین مقاله با نام‌های: «انسان در عالم ذر: روایات اهل‌بیت علیهم السلام»، «انسان در عالم ذر: آرا و اقوال دانشمندان قرن ۴ تا قرن ۸»، «انسان در عالم ذر: آرا و اقوال قرن ۱۳ - ۱۱» و «انسان در عالم ذر: آرا و اقوال دانشمندان قرن ۱۴» نگاشته است، اما هیچکدام از آنها با روش تحلیلی - تاریخی به ‌اندیشه عوالم پیشین در مدرسه کوفه و قم ناظر نیست. همچنین دیگر محقق این عرصه، دکتر علی افضلی نیز مقاله‌ای با عنوان «پاسخ به اشکالات کلامی ‌و فلسفی درباره عالم ذر» تألیف کرده است، اما این پژوهش نیز ناظر بر روش پژوهش مقاله پیش‌رو نیست.

سیر تاریخی نقل روایات عوالم پیشین

برای بررسی تاریخی موضوع کلامی، ‌نخست باید از نخستین مطرح‌کنندگان آن موضوع

1.. برای مطالعۀ بیشتر، نک: محمدی و شاکر، «بررسی معرفت پیشین الهی از نگاه مفسران»، ص۸۱-۱۱۰.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 35644
صفحه از 572
پرینت  ارسال به