دایره این علم موروثی بسیار گسترده بوده است.
درباره یونس، اما شواهد دالّ بر باور وی به انقطاع وحی بیشتر و مقبولتر است. گزارشی که در آغازین سالهای سده سوم هجری قمری درباره ماجرای امامت امام جواد علیه السلام نقل شده، بهخوبی نشان از گرایش که یونس بن عبدالرحمن به گروهی دارد که باور به هیچ نوع الهامی برای امام نداشته و اساساً علم الهامی امام را نمیپذیرفتهاند.
بر پایه این گزارش، بزرگان امامیه پس از شهادت امام رضا علیه السلام در خانه عبدالرحمن بن حجاج - در حالی که امام جواد علیه السلام هفت سال داشت - گرد هم آمدند. یونس پرسید: تا زمانی که این فرزند بزرگ شود، باید چه کنیم و امر امامت برای کیست؟ که ناگهان مورد هجوم بسیاری از حاضران در مجلس قرار گرفت وحتی برخی دهان او را گرفتند و او را از سخن گفتن بازداشتند.۱ در خصوص فضل بن شاذان، گزارشی که در اواسط سده سوم هجری قمری از رویارویی دو اندیشه درباره علم امام در ایران با تمرکز بر نیشابور خبر میدهد، دقیقاً نمایان میسازد که فضل بن شاذان از جریانی بوده که به علم الهامیِ امام باور نداشتند. در این گزارش، در یک سو، فضل بن شاذان و طرفدارانش قرار دارند که به انقطاع وحی معتقد بودند و در سوی دیگر گروهی که انقطاع وحی را نمیپذیرفتند. بر اساس این گزارش، گروهی در نیشابور بر این باور بودند که رسول خدا صلی الله علیه و اله زبان همه مردمان، همه پرندگان و همه خلق را میدانسته و از ضمیر آنها آگاه بوده و میدانسته که اهالی هر سرزمین در شهرها و خانههای خود چه میکردهاند و هنگامی که دو کودک را میدیده، در مییافته که کدام مؤمن و کدام منافق خواهد شد و نام همه موالی خود و پدران آنان را میدانسته و با هر کس ملاقات میکرد، پیش از آن که او سخن گوید، میفهمیده که از موالی است یا خیر.
همچنین، این گروه بر این باور بودهاند که وحی تمام نشده، زیرا وحی بهطور کامل در اختیار پیامبر و اوصیای ایشان علیهم السلام نبوده و در هر زمانی که اتّفاقی روی میداده و علم آن در اختیارشان نبوده، علم آن به ایشان وحی میشده است. از اینرو، در هر زمان فردی که امام باشد با همین صفات، وجود دارد. در مقابل، گروهی که فضل بن شاذان در رأس آنان قرار دارد معتقدند که رسول خدا صلی الله علیه و اله از علمی که به او وحی شده، به وصیاش آموخته است و اوصیای او علم حلال و حرام و تفسیر قرآن و فصل الخطاب را داشتهاند و این علم از رسول خدا صلی الله علیه و اله به شکل میراث به آنان