برای امام در نهان و آشکار میپرداختند. بسیاری از روایاتی که به قدرتهای فوق بشری ائمه علیهم السلام نظیر طیالارض و اعطای آن به برخی اصحاب۱ دارا بودن خزائن زمین و آسمان۲ و نیز برخی احادیثی که بر علم فوق بشری و اعطایی امامان دلالت دارد۳ از طریق این گروه از اصحاب نقل شده است. همچنین باورهایی نظیر دادن رزق به مخلوقات توسط ائمه علیهم السلام به این گروه نسبت داده شده است.۴ نقل اینگونه احادیث و جریانسازی گروهی از غلات بر علیه این گروه از اصحاب به ویژه مفضل۵ سبب شده تا بسیاری آنان را به غلو یا تفویض متهم نمایند.۶
از شاخصترین افراد این جریان که در تاریخ تفکر امامیه از آنان به متهمان به غلو یاد میشود، میتوان جابر بن یزید جعفی، مفضل بن عمر، معلی بن خنیس و محمد بن سنان را نام برد.
گرایش سوم مربوط به جریان کلامی هشام بن حکم و اصحاب اوست که در میان اصحاب امامیه در آن سامان، دیدگاههای خاصی درباره مسائل مختلف اعتقادی از جمله امامت داشتند. آخرین گروه نیز مرجئه شیعه نام دارند که از جهت پیشینه امامی مذهب شناخته میشوند اما بعدها به سبب گرایشها خاصی که در اندیشه امامت پیدا کردند از درون جامعه شیعی اصیل کنار رانده شدند. این گروه که عمدتاً بهدنبال بروز شرایط اجتماعی سیاسی کوفه و اساساً به منظور حل و فصل معضلات پیش روی جامعه شیعی، خود را از شیعیان اعتقادی متمایز میکردند، در مسئله امامت بهعنوان محوریترین کانون فکری شیعه، ایدهای مطرح ساختند که بهواقع گونهای عقبنشینی از این مبنای فکری شیعه بود. آنان ناظر به مشکلات سیاسی و اجتماعیِ پیش رویِ جامعه شیعه، به جدی نگرفتن مسئله امامت حضرت علی علیه السلام، بهعنوان نخستین امام شیعه تمایل نشان دادند.
از اینرو، برای تأمین پشتوانه فکری و معرفتی این ایده، نظریه «امامتِ مفضول» از سوی برخی سردمداران این جریان مطرح شد.۷ در میان این گروه نیز میتوان از حسن بن صالح بن
1.. صفار، بصائر الدرجات، ص۴۰۳ و ۴۰۶.
2.. همان، ص۳۷۴؛ کلینی، الکافی، ج۱، ص۱۹۶ و ج۱، ص۴۰۹.
3.. صفار، بصائر الدرجات، ص۱۲۴-۱۲۶ و ۲۳۸ و ۲۶۸.
4.. شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ص۳۲۳.
5.. برای مطالعه بیشتر در این زمینه و آگاهی از عوامل اتهام غلو و تفویض به طیف مفضل بن عمر، نک: گرامی، ملاحظاتی درباره گفتمان تفويض در نخستين سدههای اسلامی.
6.. مدرسی طباطبایی، مکتب در فرآیند تکامل، ص۷۱.
7.. برای آگاهی بیشتر از جریان ارجاء شیعی، زمینهها و بسترهای ایجاد این جریان، نک: اقوام کرباسی، «مرجئۀ شیعه».