33
جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه

از جریانی قابل توجه در عرصه کلام و دفاع از اعتقادت دینی دارد.

افول جریان کلامی نظریه‌پرداز در کوفه

پرداختن به این موضوع که علل و عوامل افول جریان کلامی نظریه‌پرداز در کوفه چه بوده است، از حوصله این نوشتار خارج است و خود مجالی دیگر می‌طلبد. با این حال می‌توان فهرستی از دلایل درونی و بیرونی را برشمرد تا نشان داد که چرا مجموعه عظیم علمی و روش‌شناسی کلام در کوفه پایایی و پایداری نداشت.

الف) دشواری‌ نظریه‌پردازی بر پایه متن مقدس و حضور عقلانیت درحوزه روش‌شناسیِ معرفتِ دینی؛ ب) صعب و مستصعب بودن بسیاری از معارف دینی آن‌گونه که امام صادق علیه السلام فرمودند۱؛ ج) تحذیر و توصیه امامان علیهم السلام به متکلمان برای دقت‌ورزی در روش تکلم۲؛ د) ایجاد محدودیت‌ از سوی اهل‌بیت علیهم السلامبرای بیان پاره‌ای معارف، مثل مباحث مربوط به ذات خدا۳ یا قضا و قدر۴؛ ھ) طرح روایات ذمِ کلام از سوی اهل‌بیت علیهم السلام؛ و) نوپا بودن دانش کلام در مدرسه کوفه؛ ز) تأثیر فشار سیاسی حاکمیت برمتکلمان و...۵، از جمله عواملی هستند که بی‌رونقی کلام را برای مدرسه کوفه به ارمغان آوردند؛ اما با تمام این داستان، چه بسیار از خواصِ اصحاب که زیر نظر ائمه علیهم السلام کلام را فرا می‌گرفتند۶؛ کلامی که بر خلاف جریان رقیب معتزلی، تلاش می‌کرد تا نسبت به کلام اهل‌بیت علیهم السلام وفادار باشد و بر پایه متن، نظریه‌پردازی کرده و مبانی عقلانی مباحثِ خویش را در قالب نظام و ادبیاتی نوین ارائه نماید. این مهم هرچند به‌دلیل فضای بازِ دورانِ امام صادق علیه السلام و تشویق‌های ایشان، متکلمان زیادی را رشد داد و نقطه اوجی در تاریخ برای خویش رقم زد، لیکن معضلات و دشواری‌های پیش‌گفته، تردید‌هایی را برای اصحاب به وجود آورد و در عمل به ریزش‌های درونی جریان کلام عقل‌گرا و نظریه‌پرداز امامیه انجامید؛ اما از آن سو، جریان کلامی متکلمان متن محور در مدرسه کلامی قم دنبال شد.

1.. کلینی، الکافی، ج۱، ص۴۰۱، ح۳.

2.. برای مثال، نک: کشّی، رجال، ج۲، ص۴۲۹، ش۳۳۱.

3.. شیخ صدوق، التوحید، ص۴۵۴-۴۵۵، ح۱و۲ و... .

4.. همان، ص۳۶۵، ح۳.

5.. نک: مرزبانی، مختصر، ص۸۸-۱۰۰.


جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
32

زمان جوانی او مربوط باشد؛ زیرا او از عنفوان جوانی به یاران امام صادق علیه السلام پیوسته بود.

به نظر می‌رسد برجستگی هشام بیش از هر چیز به نظریه‌پردازی و تلاش وی در تنقیح مباحث کلامی باز می‌گردد. این ادعا چندان غریب نیست اگر گفته شود که او در میان امامیه، تکامل بخش مسیری در کلام است که دیگر متکلمان تا آن زمان، به میزان کمتری از آن برخوردار بودند. همین امر می‌تواند کافی باشد تا نسبت به او حساسیت قابل توجهی میان محدثان شیعی یا حتی متکلمان به وجود آید. انعکاسِ رقابت و اختلاف او با دو جبهه‌ درونی و بیرونی امامیه در بیشتر موضوعات و مباحث دقیق و جلیل الکلام مؤید این گفته است. نگاهی به مجموعه باور‌های کلامی هشام ‌بن حکم در کتاب‌‌‌های مقالات‌نگاری و روایات تاریخی درباره او، به خوبی نشان می‌دهد که وی در بیشتر موضوعات و مباحثِ جامعه علمی زمانه خویش دیدگاه‌ها و نظریه‌هایی حتی متفاوت با هم‌مذهبان خویش داشته است.۱

از آن‌سو، برون دادِ اندیشه‌ورزی و تلاش‌های گسترده فکری - کلامی هشام - جدا از رساله‌های اعتقادی و مناظره‌های علمی - ادامه‌دارترین نسل از شاگردان را برایش به دنبال داشته است تا بر خلاف کسانی چون ‌مؤمن الطاق و هشام ‌بن سالم که مکتب دنباله‌داری نداشتند‌، در اطراف خود حلقه‌ای از شاگردان و متکلمان را پرورش دهد و جریانی فکری - کلامی‌ای تا دو نسل پس از خود - هنگام افول مدرسه نظری کوفه - با نام و نشان خویش در تاریخ ثبت کند. ملل و نحل‌نویسان از این جریان عمدتاً با نام «اصحاب هشام» یا «هشامیه» یاد می‌کنند۲ تا وابستگی فکری این جریان را به هشام گوشزد کرده باشند.

در هرحال، مهم‌ترین باور‌‌‌های کلامی هشام را باید در عرصه توحید، علم الاهی، استطاعت، معرفت عقلی و اضطراری، امامت و نص بر آن، تحدیث، عصمت و... دنبال کرد. در حوزه دقیق الکلام نیز ایده‌هایی در ردّ نظریه جزء لا یتجزی، طفره، تعریف انسان و... از او گزارش شده است.۳

جریان‌ فکری هشام بیش از همه در علی ‌بن منصور، ابومالک حضرمی، محمد ‌بن خلیل سَکّاک، یونس ‌بن عبدالرحمن و فضل ‌بن شاذان امتداد یافته است. این خط فکری در آثار گونه‌گونی بازشناسی شده است که عملاً ما را از واخوانی آن بی‌نیاز می‌کند.۴ آنچه در این خط فکری مهم است وجود انبوه نظریه‌پردازی‌های کلامی، ردیه‌ها و مناظرات است که به خوبی نشان

1.. نک: اشعری، مقالات الاسلامیین، بخش اعتقادات روافض.

2.. نک: بغدادی، الفرق بین الفرق، ص۷۱.

3.. اسعدی، هشام بن حکم، ص۵۷-۲۴۰.

4.. نک: گرامی، نخستین مناسبات فکری تشیع، ص۷۲؛ سامی النشار، نشأة الفکر الفلسفی، ص۸۸۳.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 35839
صفحه از 572
پرینت  ارسال به