303
جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه

دارد و هیچ رخدادی در جهان رخ نمی‌دهد، مگر این‌که از مراحل اراده عبور کند. دو موضوع اساسی بعدی اراده تکوینی و تشریعی خداوند و مراحل اراده الاهی‌اند. از منظر متکلم امامی در مدرسه کوفه باید تمامی افعال بندگان - چه طاعات و چه معاصی - تحت اراده تکوینی خداوند و مراحل یاد شده باشد در حالی‌که متکلمان بغدادی - هم امامیه و هم معتزله - به این دلیل ‌که نتوانستند با تعلق اراده خداوند نسبت به معاصی کنار بیایند، منکر چنین اراده‌‌‌‌‌‌ای در خداوند شدند. مراحل فعل الهی که عبارت‌اند از مشیت، اراده، تقدیر، قضا و امضاء (شامل اذن، کتاب و اجل)، بر اساس روایات در علم فعلی خداوند (خلق تقدیری) است و دیدگاه باز هم متمایز امامیه نخستین در توحید افعالی خداوند را به‌روشنی تبیین می‌کند. از همین‌جاست که از نظر امامیه نخستین می‌توان میان اراده تکوینی و اراده تشریعی حق تعالی تفکیک کرد و حتی آنها را با یک‌دیگر متغایر دانست. خداوند اموری را قبیح می‌داند و از آن نهی می‌کند، حال آن که به تبع اراده آزاد بشری، آن را تکویناً اراده می‌کند.

اما این دیدگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خاص امامیه درباره فعل و اراده الهی درباره برخی گزاره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کلامی لوازم بسیار مهم و بنیادینی در پی داشت. در موضوع قدر و قضای الاهی، در مدرسه کوفه از آن به‌عنوان امری حقیقی غیر از علم خداوند و همچنین به‌عنوان چیزی غیر از خود اشیاء یاد می‌شود، در حالی‌که بعدها در بغداد، قدر و قضا یا در علم ذاتی خداوند است یا به خود اشیاء باز می‌گردد. در موضوع بداء، کوفیان به مفهوم حقیقی بداء (ابداء رأی) در مقابل علم فعلی خداوند معتقد بودند، در حالی‌که در مبنای بغدادیان دیگر چیزی برای تغییر باقی نمی‌ماند. همچنین از منظر بغدادیان بداء به شکل فرافکنانه‌‌‌‌‌‌ای به چیزی معادل «نسخ» - به معنای تمام شدن زمان و اَجل یک امر- تفسیر می‌شد، در حالی‌که کوفیان نسخ را به بداء بازمی‌گرداندند و آن را نیز نوعی بداء (ابداء رأی) می‌انگاشتند.

لوازم بعدی دیدگاه امامیه در موضوع اراده، در چند موضوع اساسی دیگر که به شکل پیچیده‌‌‌‌‌‌ای نظام فکری امامیه را مبتنی بر ایده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بنیادین درباره اراده الهی به یک‌دیگر گره می‌زدند، نیز قابل مشاهده است. موضوع نخست، مخلوقیت اعمال انسان است که همچون موضوع استطاعت از نظریه متکامل «امرٌ بین الامرین» پیروی می‌کند. امامیه در رویکردی میانه‌ در مقابل دیدگاه‌های جبری و تفویضی اهل حدیث و معتزله، به این ایده اساسی پای‌بند بودند که هرچند اعمال انسان مخلوق خداوند نیستند، اما اراده خداوند نیز به‌گونه‌ای برجسته در فعل انسانی دخیل است. آنان نه‌تنها نمی‌توانستند با این موضوع کنار بیایند که خداوند خالق تمام افعال آدمی است


جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
302

مشیت، عزم و اراده او با مشیت و اراده خداوند همراه شود وگرنه از درجه اعتبار ساقط است و هرگز فعلی صورت نخواهد پذیرفت.

در موضوع قدر و قضا نیز امر به همین منوال است؛ زیرا در هر یک از مراحل هفت‌گانه‌‌‌‌‌‌ای که انسان برای ایجاد فعل انجام می‌دهد ممکن است با اراده حاکم و غالب خداوند (عدم اذن در تحقق فعل) روبه‌رو شود. این حاکمیت اراده الهی به هرحال متکلم امامی را از افتادن در دام جبر سَلفی و تفویض معتزلی می‌رهاند. در موضوع استطاعت نیز موضوع اساسیِ «سبب وارد من اللّه» دقیقاً پس از مراحل اختیاریِ انسان قرار دارد که این مسئله باز هم ما را به یاد «لاجبر ولا تفویض بل امرٌ بین ‌الامرین» می‌اندازد. همین خط مشی در موضوع مخلوقیت افعال انسان دیده می‌شود. اگرچه دیدگاه امامیه در این باره به متهم شدن به جبر از سوی برخی نویسندگان معتزلی انجامید،۱ اما این سخن که «افعال الانسان اختیار من وجه اضطرار من وجه»۲ به‌روشنی این اعتقاد امامیه نخستین را که آدمی در مشیت خود درباره افعالش نه به‌طور مطلق مجبور است و نه کاملاً مختار، آشکار می‌کند.

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

نکته اساسی در تمایز مدرسه کلامی امامیه در کوفه نسبت به دیدگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و جریان‌های پسین این است که اراده الهی صفت فعل است و وجودی مستقل از ذات و خود فعل الهی دارد. به این موضوع، یعنی مباینت اراده الهی با ذات الاهی، در بسیاری از روایات امامیه تصریح شده است. این دیدگاه که گویا معتزله نخستین را نیز تحت تأثیر قرار داده بود به تدریج و در دوره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پسین کاملاً دست‌خوش تغییر شد و چه در میان امامیه و چه در میان معتزله به مرور وجود مستقل اراده‌‌‌‌‌‌ای که خارج از ذات است به شیوه‌های مختلف انکار و نفی شد. بر این اساس، معتزله بصره در عین همخوانی اولیه با امامیه، به مرور به نظریه «اراده لافی محل» گرایش پیدا کرده و با تفسیر اراده به علم و داعی عملاً اراده را انکار کردند و معتزله و امامیه در بغداد نیز اراده را عین فعل خداوند تلقی کرده و مراتب و مراحل بین اراده و مراد را به یکباره حذف کردند.

همچنین بنابر نظری اراده الهی در متکلمان نخستین، اراده تکوینی خداوند مراتب و مراحلی

1.. نک: خیاط معتزلی، کتاب الانتصار، ص۶.

2.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۴۱.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 35459
صفحه از 572
پرینت  ارسال به