استطاعت بود که «همه آن چیزی که تحقق درونی فعل با آن است».۱
روایات اهل بیت علیهم السلامنیز به این دلیل که دربردارنده مطالبی بودند که دیدگاه هر دو طرف نزاع را در بر میگرفتند، این احتمال را به وجود میآوردند که اختلاف اصحاب از همین اختلاف ظاهری در روایات سرچشمه گرفته است. استطاعت در روایت هشام بن سالم از سلیمان بن خالد۲ و همچنین روایت ابوبصیر۳ حتی به صراحت، به معنای استطاعت قبل الفعل، گرفته شده است. همچنین در روایتی دیگر با تعبیر «باللّه استطیع»۴ نوعی اِشعار به استطاعت مع الفعل وجود دارد. جالب است که امام رضا علیه السلامدر ضمن روایتی۵ و امام هادی علیه السلامدر جواب نامه مردم اهواز۶ همان عباراتی که به عنوان قول هشام بن حکم در مقالات اشعری آمده است۷ را بیان میکنند.۸ بدین ترتیب، چنانکه گفته شد این دوگونه روایات میتوانند در دو مقام - نه با شیوه جمع تبرّعی - مورد توجه و دقت قرار گیرند.
بدین ترتیب، همچنین دیدگاه متمایز امامیه در مسئله امرٌ بین الامرین نیز تا اندازهای روشن میشود. اهل حدیث بهروشنی به جبر معتقد بودند، معتزلیان آشکارا از اندیشههای تفویضی حمایت میکردند و برای آن استدلال میآوردند، در حالیکه بررسی مبانی اساسی امامیه نخستین درباره فعل الاهی، اراده، مشیت، قدر، قضا و همچنین استطاعت نشان میدهد که امامیه عمیقاً به امرٌ بینالامرین اعتقاد داشتند. در اراده الهی چنانکه گذشت امامیه وقتی سخن از مراتب هفتگانه فعل الهی به میان میآوردند بهطور کاملاً خودآگاه مترصد این امر بودند که هرچند انسان دارای آزادی اراده و حق انتخاب در انجام افعال خویش است، اما در نهایت، بایستی
1.. با این حال، فان اس. زراره را بهویژه با توجه به شباهت بسیار زیاد دیدگاه او با معتزله در مسئلۀ استطاعت، پیشگامی برای معتزله معرفی کرده است (Ess, Theologie Und Gesellschaft, v.۱, p ۳۲۲).
2.. شیخ صدوق، التوحید، ص۳۵۲، ح۲۰.
3.. همان، ح ۲۱.
4.. همان، ص۳۵۳.
5.. همان، ص۳۴۸.
6.. ابن شعبه حرانی، تحف العقول، ص۴۶۰؛ طبرسی، الاحتجاج، ج۲، ص۴۵۱.
7.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۴۲.
8.. به مانند روایت هشام بن حکم در باب استطاعت حج (شیخ صدوق، التوحید، ص۳۵۰)، شیخ مفید نیز به این نکته توجه نداشت و مفهوم استطاعت فقهی را وارد مباحث کلامی کرد و روایت مورد استناد استطاعت مع الفعلیها را بهگونهای دیگر تفسیر کرد (شیخ مفید، تصحیح اعتقادات الامامیه، ص۶۳-۶۴).