295
جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه

وَقَدَرٍ وَقَضَاءٍ وَإِذْنٍ وَکتَابٍ وَأَجَلٍ».۱

بر این اساس «کن فیکون» اتفاقی است که پس از لحظه آخر، یعنی امضاء رخ می‌دهد. به بیان دیگر، مقام فعل خارجی حق، مقام امضاء است و بدین ترتیب معلوم می‌شود که در آیه شریفه نیز «کن» و «فیکون» دو مطلب مجزا هستند: نخست مراتب امر می‌آید و آنگاه پدیده رخ می‌دهد؛ یعنی پیش از «یکون» مراتب هفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گانه اراده وجود دارد. بنابراین، فعل خداوند مراتبی دارد که آخرین آنها امضاء است.

از سوی دیگر روایات باب بداء نیز ما را به اراده‌‌‌‌‌‌ای رهنمون می‌شوند که قابلیت بازگشت دارد؛ خداوند چیزی را تقدیر می‌کند و سپس آن را باز می‌گرداند.۲ این روایات نیز گوشزد می‌کنند که قابلیت بدین معناست که هنوز اراده الهی به فعل خارجی تبدیل نشده است وگرنه بازگشت بی‌معنا خواهد بود.

اما دلیل این تعارض ظاهری در روایات چیست؟ به نظر می‌رسد که امامان علیهم السلامدر پاسخ به پرسش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی از این دست، جایگاه و سطح علمی پرسش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گر را در نظر می‌گرفتند. آن‌جا که پرسش‌گر با آگاهی معمولی از امام درباره تفاوت اراده خداوند و انسان می‌پرسد، امام تنها به‌دنبال این مطلب است که به پرسش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گر بفهماند اراده انسان به معنای آنچه در ضمیر اوست (الذکر الاول) ‌به‌حساب می‌آید، اما در مورد خداوند چیزی به عنوان ضمیر نداریم و بر خلاف انسان که برای انجام هر کاری نخست با خود حدیث نفس می‌کند، خداوند چنین کاری را انجام نمی‌دهد؛ بنابراین، امام می‌فرماید: «ارادته احداثه لاغیر ذلک» که در این‌جا «لاغیر ذلک» اشاره به ضمیر دارد نه این‌که مراحل اراده را نفی کند. به‌ویژه‌ این‌که در پایان همین روایت با بیان دیگری می‌فرماید: «یقول له کن فیکون بلا لفظ... ولا تفکر»،۳ اما امام در پاسخ به پرسش‌گری با سطح دانشی عمیق‌‌‌‌‌‌‌‌تر که از تساوی اراده خداوند با احداث می‌پرسد، مراحل هفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گانه فعل الهی را برمی‌شمرد که در نتیجه، اراده را از آنچه ما آن را فعل مصدری می‌نامیم، کاملاً مبرّا می‌کند.۴

1.. کلینی، الکافی، ج۱، ص۱۴۹، ح۱و۲؛ همان، ص۱۴۸، ح۱۶: «سئل العالم کیف علم الله قال علم وشاء واراد وقدر وقضی وامضی فامضی ما قضی وقضی ما قدر وقدر ما اراد».

2.. کلینی، الکافی، ج۱، ص۱۴۶، باب البداء.

3.. همان، ص۱۰۹، ح۳؛ مجلسی، بحار الانوار، ج۲، ص۱۶، ح۳.

4.. برای مثال، نک: کلینی، الکافی، ج۱، ص۱۴۹.


جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
294

است و اراده در مرتبه سوم و تقدیر بر حکم مقرون به امضاء واقع شود، و براى خداى تبارک و تعالى نسبت به آنچه بداند هر گاه که بخواهد و در آنچه اراده کند برای تقدیر اشیاء، بداء است. ولى اگر حکم مقرون به امضاء گشت دیگر بدائی نیست.۱

در این روایات، اراده در کنار علم، مشیت و مراحل دیگر به‌عنوان یکی از منشآت فعل الهی تصویر شده است. برخی روایات دیگر همچون روایتِ «لایکون شیء فی الأرض و لا فی السماء الا بهذه الخصال السّبع بمشیه وإراده وقدر وقضاء وإذن وکتاب واجل»۲ به‌روشنی اراده را در کنار مراحل دیگر پیشافعلی قرار می‌دهند.

به این ترتیب، می‌توان گفت که بسیاری از روایات باب اراده با معنای فعل مصدری از اراده کاملاً مخالفت دارند. با این حال، دسته دیگر روایات، اراده را همان فعل مصدری تلقی می‌کنند. این روایات ظاهراً با آیه شریفه (انما امره اذا اراد شیئا ان یقول له کن فیکون)۳ سازگاری زیادی دارند؛ زیرا این‌ آیه شریفه با محصور کردن اراده (با واژه «انّما») به ما نشان می‌دهد که فعل خداوند چیزی جز تحقق شیء خارجی (فیکون) نیست و فیکون را می‌توان به معنای تحقق شیء (فعل مصدری) گرفت. گویا نمونه این تلقی از اراده در روایتی که در آن از امام علیه السلامدرباره تفاوت اراده خداوند و انسان پرسش می‌شود، وجود دارد؛ در این روایت امام پس از تبیین تفاوت اراده انسان و خداوند با این بیان که ضمیر (به معنای آنچه از ذهن انسان می‌گذرد) در اراده آدمی، نقش اساسی دارد، تأکید می‌کند که اراده خداوند «احداث فعل» است و نه چیزی دیگر.۴ روشن است که این تعبیر ما را به یاد اراده‌‌‌‌‌‌ای که به معنای فعل مصدری است می‌اندازد، به‌ویژه‌ این‌که در ادامه می‌فرماید: «فارادة اللّه الفعل لاغیر ذلک»،۵ اما حقیقت امر چیز دیگری است؛ زیرا در برابر این روایات اندک، روایاتی بیشتر از حد تواتر وجود دارند که در آنها اراده چیزی غیر از فعل مصدری تلقی شده است. این روایات که در آن به جای اراده، بر امضاء تأکید شده است، اراده در حق تعالی را مشتمل بر مراتبی می‌دانند که از مشیت، اراده، تقدیر و قضا می‌گذرد و به امضاء می‌رسد:

لَا یکونُ شَی‏ءٌ فِی الْأَرْضِ وَلَا فِی السَّمَاءِ إِلَّا بِهَذِهِ الْخِصَالِ السَّبْعِ بِمَشِیئَةٍ وَإِرَادَةٍ

1.. کلینی، الکافی، ج۱، ص۱۴۸-۱۴۹.

2.. همان، ص۱۴۹.

3.. سورۀ یس، آیۀ ۸۲.

4.. «ارادته احداثه لاغیر ذلک» (کلینی، الکافی، ج۱، ص۱۰۹).

5.. کلینی، الکافی، ج۱، ص۱۰۹.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 35739
صفحه از 572
پرینت  ارسال به