289
جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه

روایات امامیه از اهل بیت علیهم السلاماست که از طریق متکلمان و محدثان امامی در کوفه به‌دست ما رسیده است. در این مقاله تلاش می‌شود تمایزات عمده دیدگاه و رویکرد امامیه نخستین در مدرسه کوفه درباره موضوع اراده الهی که به طور عمده بر راهنمایی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی مبتنی بود که در مسیر نظریه‌‌‌‌‌‌‌پردازی عقلانی از امامان علیهم السلامدریافت می‌کردند، نشان داده شود.

نسبت اراده با ذات

اراده، صفت فعل و دارای وجودی مستقل از ذات و فعل الهی است.۱ این دیدگاه به نحو برجسته و متمایزی بیان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گر دیدگاه امامیه نخستین است که حتی معتزله نخستین در بصره را نیز تحت تأثیر خود قرار داده بود. با مقایسه گزارش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اشعری درباره دیدگاه امامیه و معتزله نخستین و همچنین با نگاهی به روایات امامیه این تمایز روشن‌‌‌‌‌‌‌‌تر می‌شود.

نخست به گزارش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اشعری می‌پردازیم. بر اساس گزارش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که اشعری درباره اعتقاد متکلمان نخستین تا متکلمان معاصر خود درباره اراده الهی به‌دست می‌دهد به‌خوبی روشن می‌شود که مفهوم اراده الهی و در پی آن، جایگاه اراده در دستگاه کلامی نخستین به‌گونه‌ای بود که به تدریج و در دوره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بعدی کاملاً دگرگون شد. موضوع نخست، نسبت اراده با ذات خداوند است. اشعری در بیان گروه‌های ‌چهار‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گانه امامیه در بغداد همان سیر تطوری را ذکر می‌کند که در بیان فرقه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پنج‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گانه معتزله به‌خوبی قابل برداشت است. بر این اساس، دو گروه نخست امامیه همچون گروه نخست معتزله شامل اصحاب ابوالهذیل بصری(م۲۲۷ق/۸۴۱م).۲ درباره این موضوع که اراده عین ذات نیست، اتفاق نظر دارند. گرچه هشام بن حکم (نظریه نخست) با نظریه معنای خود۳ اعتقادی به مباینت کامل اراده از ذات ندارد. قول سوم و چهارمی که اشعری از امامیه نقل می‌کند به این چرخش نظری در دیدگاه امامیه اشاره دارد. این دو قول که به معتزله شیعه شده و

1.. برای آگاهی بیشتر، نک: ایجی، شرح المواقف، ج۸، ص۸۱-۸۶. همچنین نک: فخر رازی، المطالب العالیه، ج۳، ص۱۷۳-۱۸۳؛ ج۹؛ فخر رازی، الاربعین، ج۱، ص۲۰۵-۲۱۸.

2.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۱۸۹.
see Van Ess, Theologie Und Gesellschaft Im ۲, v.۳, p. ۲۷۶

3.. نظریۀ معنا متعلق به هشام بن حکم است، اما در این‌جا هشام بن سالم هم در کنار هشام بن حکم آمده است. این احتمال منتفی نیست که اشعری این‌جا اشتباه کرده باشد.


جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
288

وحیانی، این مخصص را «اراده» می‌دانستند. به هر ترتیب، مباحث مربوط به افعال الاهی، به دلیل نقش معرفتی‌ای که در شناخت ذات و صفات خداوند دارند و به‌لحاظ ارتباط تنگاتنگ با جهان‌شناسی۱ یعنی پیدایش جهان و همه تحولات پس از آن و همچنین به دلیل نقش اساسی‌ای که در مبانی انسان‌شناختی۲ (نسبت فاعلیت خداوند با حوزه اراده انسان) دارند، از اهمیت بسیار برخوردارند.

این نوشتار عهده‌‌‌‌‌‌‌‌‌دار پیدا کردن پاسخ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های متمایزی برای پرسش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی مرتبط با مبانی امامیه نخستین درباره اراده الهی است. پاسخ به این پرسش‌ها‌ ما را به یک نظام واحد منسجم که مبانی اصلی و بنیادین فکری امامیه نخستین را به نحو مطلوبی برجسته می‌کند، مرتبط می‌سازند. این پرسش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بنیادین که هر یک سرچشمه پیدایش دیدگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف، حتی بین خود متکلمان بوده‌‌‌‌‌‌اند، عمدتاً درباره دیدگاه‌های ‌متمایز در اندیشه امامیه نخستین درباره موضوع اراده الهی و لوازم این دیدگاه‌ها‌ است. پرسش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی همانند این‌که نسبت اراده با ذات چگونه است، آیا امکان تضاد بین اراده تکوینی و تشریعی خداوند وجود دارد؟ مراحل اراده چیست؟ و در نهایت، این‌که لوازم برآمده از دیدگاه متمایز امامیه در این‌باره، در موضوعات اساسی مرتبط با اراده الهی شامل قدر و قضا، بداء، افعال انسان، استطاعت و موضوع اساسی امرٌ بین الامرین چیست؟ این پژوهش تلاش می‌کند پاسخ‌ها‌یی مناسب درباره این موضوعات که از آن پرسش اساسی نشأت می‌گیرند ارائه دهد.

تمایزات مهم امامیه در فعل و اراده

در طول تاریخ کلام و فلسفه اسلامی نظریه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری درباره عنصر اساسی اراده که مورد تأکید ادیان آسمانی بود، مطرح شد. این نظریه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در یک تقسیم کلان در چهار گروه اساسی جای می‌گیرند. نقطه نظر نهایی که ارتباط تنگاتنگی با هدف اصلی این نوشتار دارد، دیدگاه متمایز در

1.. cosmology

2.. anthropology

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 35496
صفحه از 572
پرینت  ارسال به