27
جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه

بود؛ رفتاری که بر اساس دیدگاه معرفت‌شناختی ویژه امامیه، تبیین عقلانی باورهای دینی را در پرتو متن مقدس باور داشت و به انجام می‌رساند.۱ این چارچوب و پارادایم در کلامِ امامیه، به تدریج در بغداد به سمت جریان اعتزال میل کرد تا آن‌جا که معارف وحیانی به جای آن‌که نقش تعیین‌کننده داشته باشند، بیشتر نقش مؤید به خود گرفتند.

مطالعات اکتشافی گرداگرد این جریان، از چند خط فکری و درونی میان این جریان پرده برمی‌دارد که مقاله‌نویسان از آن با عنوان «اصحاب» یاد کرده‌اند. از این خرده‌جریان‌ها بیشتر با نام و نشان چهار شخصیتِ ممتازِ کوفی - زرارة ‌بن أعین، ‌مؤمن‌ الطاق، هشام ‌بن سالم و هشام ‌بن حکم - یاد شده است. در این میان خط فکری زراره به لحاظ زمانی بر دیگران مقدم است و خط کلامی هشام ‌بن حکم به لحاظ تولید نظریه و آثار علمی و تعدد شاگردان بر دیگر خطوط فکری پیشی می‌گیرد.

۱.‌۱. خط فکری زراره و آل أعین

زرارة ‌بن أعین شیبانی، از اصحاب و شاگردان امام پنجم و ششم، فقیه، متکلم و ادیب کوفی است.۲ میزان نقل و انتقال روایات میان خاندان او از یک‌سو و وفاداری به اندیشه‌هایی خاصِ زراره میان این خاندان از سویی دیگر، ما را با گروهی هم‌بسته در کلامِ نخستینِ امامیه روبه‌رو می‌سازد که زراره و اندیشه‌های او محور آن خط فکری به حساب می‌آیند. دیدگاه‌های خاص و نظریه‌های او به ویژه در باب مسئله استطاعت و قدر، افعال الاهی، ایمان و کفر، معرفت، تحدیث و... وی را یکی از خبرسازترین دانشمندان شیعه آن دوران جلوه داده و به تبع احادیث مدح و ذم گونه‌گونی را در مصادر به ارمغان آورده است.۳

مهم‌ترین و جنجالی‌ترین اندیشه زراره و خط فکری او «استطاعت» است. نظریه او در این موضوع بلوایی در کوفه به راه انداخت و در آخر هم کدورتِ خاطر امام علیه السلام را برای زراره در پی داشت. با این همه، زراره بر نظریه خویش در استطاعت مصمم بود.۴ دیدگاه او در این مسئله در

1.. شواهد این ادعا در مقاله‌ای از نویسنده با عنوان «نظریه‌پردازی متن‌اندیش در مدرسۀ کلامی کوفه» ارائه و آماده انتشار است.

2.. نجاشی، رجال، ص۱۷۵، ش۴۶۳.

3.. کشّی، رجال، ج۱، ص۳۴۵، ش۲۰۸و۲۳۵.

4.. همان، ص۳۶۰، ش۱۴۷و۲۳۴.


جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
26

و ابرام اندیشه‌ها را قبول داشت و این رفتار را بر اساس نظام و دستگاهی بیرون از متن مقدس سامان می‌داد. این جریان نخستین گروه در تاریخ کلام اسلامی هستند که «کلام نظری» را تعیّن بخشیدند. منظور از کلام نظری، تفسیر و تحلیلِ عقلانی و عُقلایی معارف اهل بیت علیهم السلام در یک دستگاه معرفتی است که با به دست دادن مفاهیم و ادبیات جدید، می‌کوشد مبانی عقلانی باورهای اعتقادی را به دست داده و ضمن تنسیق آنها، انسجام درونی آن را به تصویر بکشد.

نکته مهم در دستگاه مفهومی این جریان آن است که عقلانیت این دستگاه خودبنیاد نیست، بلکه بر اساس اندیشه بنیادین ارتباط عقل و وحی در امامیه ‌که پیشتر بدان اشاره شد، عقلانیت خویش را در قبال وحی می‌دید و آن را با ادبیاتی نوین به تصویر می‌کشید. بازسازی برون‌متنی این معارف از آن رو بود که به زعم این گروه برای تبیین و رویارویی با اندیشه‌های رقیب، بسنده‌کردن به مبادی و ادبیات متن کافی نبود. از همین‌رو، لازم بود ادبیاتی در حال و هوای عقلانیتِ متن به عنوان ادبیات پایه ارائه شود تا معارف اعتقادی به عرصه فهم درآیند. این اتفاق را به خوبی می‌توان در فرآیندِ تبیین‌گری متکلمانی چون هشام ‌بن حکم یافت. ارائه نظریه معانی از سوی هشام برای فهم صفات۱ با همین الگو قابل توجیه است که وی تلاش می‌کند تا متن مقدس را به عرصه فهم عقلانی درآورد. تأویل اراده به حرکت۲، ارتباط میان معرفت عقلی و معرفت اضطراری۳ نظریه استطاعت۴ و... همه بر پایه همین دغدغه قابل توضیح‌اند.

به هرحال، این رخداد تاریخی برای نخستین بار در کوفه و در میان برخی متکلمانِ محدثِ کوفه و جریان اعتزالِ سنی رخ تاباند. با این همه مبانی معرفت‌شناختی متفاوت میان امامیه و معتزله در چگونگی بهره‌مندی از عقل و وحی، راه این دو گروه را از یک‌دیگر جدا می‌ساخت. از این نکته نباید غفلت کرد که گرچه امروزه از شیوه و روش معتزلیان و امامیه با عنوان «عقل‌گرایی» یاد می‌شود، اما تکرار این نکته مفید است که نقطه فارقِ روش‌شناختی امامیه در مدرسه کوفه با معتزلیان و یا حتی با دوره‌های پسین کلام امامیه در آن است که متکلمانِ نظریه‌پرداز کوفی در یک چارچوب مشخص و بر پایه احادیث و معارفی که از سامانه وحی دریافت می‌کردند، اندیشه‌ورزی و معارف را تئوریزه می‌کردند. در این معنا نظریه‌پردازی متکلمان کوفه «متن‌اندیش»

1.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ج۱، ص۴۸.

2.. همان، ص۵۱ و ۳۰۸.

3.. همان، ص۵۸.

4.. همان، ص۵۲.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 35444
صفحه از 572
پرینت  ارسال به