میپردازد و دارای احساس است.
بنابراین، نظریه هشام بن حکم سه امکان را برای ما فراهم میآورد. امکان نخست اینکه تمام هویت این دنیایی انسان شامل ترکیبی حقیقی از روح و بدن به رسمیت شناخته میشود. این امکان ما را از اشکال اساسی نظریههای تجرّد روح فلسفی که بدن را از اساس به حاشیه میبرند، میرهاند. دوم، اصلی و فرعی کردن حقیقت انسان، بهگونهای که اصالت انسان به روح بهعنوان بخش زنده و حساس و درّاک داده میشود و سوم اینکه انسان با حقیقت اصلیاش میتواند همراه با چیز دیگری مثل بدن یا بدون آن به فعالیت بپردازد. از امکان دوم و سوم در نظریهها و آرای شخصیتهایی همچون بشر بن معتمر و هشام بن عمرو چشمپوشی شده است. در نظریه مختار امامیه نخستین، هر سه ویژگی قابل جمعاند. تا زمانی که روح در بدن انسان است، حقیقت انسان عبارت است از تمام این هویت شامل روح و جسم، آن هم نه بهصورتی که بدن عصا یا کشتی برای روح و روح عصازننده یا کشتیبان جسم باشد، بلکه بدن در اینجا بخشی از حقیقت انسان است که کاملاً با روح اتحاد دارد. در عین حال همین بدن میتواند از کار بیفتد و روح لگام همه امور را در دست بگیرد. این کار ممکن است در حالتهایی مثل خواب یا انخلاع روح اتفاق بیفتد.
کتابنامه
۱. ابن الملاحمی خوارزمی، رکن الدین، کتاب الفائق فی اصول الدین، تحقیق و مقدمه: مارتین مکدرموت و ویلفرد مادلونگ، آلمان، تهران: موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، موسسه مطالعات اسلامی دانشگاه آزاد برلین. ۱۳۸۶ش.
۲. ______ ، تحفة المتکلمین فی الرد علی الفیلسوفان، تحقیق و مقدمه: حسن انصاری- ویلفرد مادلونگ، آلمان، تهران: موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، موسسه مطالعات اسلامی دانشگاه آزاد برلین، ۱۳۸۷ش.
۳. ______ ، کتاب المعتمد فی اصول الدین، تحقیق و تقدیم: ویلفرد مادلونگ، آلمان، تهران: مرکز پژوهشی میراث مکتوب، موسسه مطالعات اسلامی دانشگاه آزاد برلین، ۱۳۹۰ش.
۴. ابن شعبه حرانی، تحف العقول، تصحیح: علی اکبر غفاری، قم: جامعه مدرسین، ۱۴۰۴ق.
۵. ابن شهر آشوب، مناقب آل ابی طالب علیه السلام، قم: علامه، ۱۳۷۹ق.
۶. ابوزیده، محمد عبدالهادی، ابراهیم بن سیار النظام و آرائه الکلامیة الفلسفیة، قاهره: لجنه التألیف