25
جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه

و اهل حدیث، تاریخ کلام اهل سنت هماره دو جریان محدثان و متکلمان را شاهد بوده که هیچ‌گاه هم‌دیگر را برنتافته‌اند، اما در کلام امامیه و البته، در دوره مدرسه کوفه، این تمایز صحیح نیست؛ زیرا همان‌طور که خواهیم دید، وابستگان این جریان‌ها هم از محدثان شیعه‌اند و هم رفتاری کلامی دارند.۱ این دقت، در نام‌گذاریِ دو جریان نیز مورد توجه بوده است که دو لفظ محدّث و متکلم به کار گرفته شود.

تبیینِ معارف اعتقادی نیز عنصر مشترک دیگری است که دو جریان پیشین بر انجام آن اهتمام دارند. منظور از تبیین، تلاشی عقلانی برای روشن ساختن مفاهیم و به دست دادن ارتباط میان آنهاست. در این کوشش حل تعارضات احتمالی میان مفاهیم مختلف اعتقادی و به دست دادن نسبت اندیشه‌ها با یک‌دیگر کاملاً مدّ نظر است. تبیین در این معنا، نخستین گامی است که متکلم در هرگونه رویارویی‌ای ناگریز از آن است؛ زیرا دفاع متکلمانه از آموزه‌های دینی، فرع بر فهم معارف و ارائه معارفِ فهم شده به غیر، متوقف بر تبیین آن معارف خواهد بود. به همین دلیل اثبات این رفتار برای متکلمان نظریه‌پرداز چندان ضروری نیست؛ زیرا به حکم تکلّمشان، گزیری از این داستان ندارند. با این همه، شواهد زیادی بر این ادعا در دست داریم که در خلال بررسی این جریان ارائه خواهیم کرد.

اما از آن سو گزارش‌های دیگر حاکی از آن است که بسیاری از مخالفانِ کلام هم در کوفه به دنبال تبیین و فهم نظام‌مند معارف‌اند و در عین مخالفت با کلامِ رایج در آن دوره که متهم به مراء و جدال و دوری از معارف ناب اهل بیت علیهم السلام است، به تبیین‌گری معارف نیز پای‌بنداند. این شواهد‌ نشان ‌می‌دهد که غیر متکلمان کوفه نیز رساله‌‌‌های کلامی و اعتقادی می‌نویسند، پرسش‌های اعتقادی طرح می‌کنند و دغدغه پاسخ‌گویی به پرسش‌های اعتقادی دارند و حتی حجم قابل توجهی از روایات اعتقادی را مخابره و منتقل می‌کنند. شواهد این ادعا را نیز ذیل بررسی این جریان ارائه خواهیم کرد، اما آنچه مهم است اختلاف این دو جریان در همین نقطه تبیین است. تبیین‌گری، هرچند رفتار مشترکِ دو جریان پیش‌گفته است، اما چگونگیِ آن در بازخوانی، بازاندیشی و تحلیلِ میراثِ وحیانی، خاستگاه اختلاف این دو جریان دانسته می‌شود.

۱. جریان متکلمان نظریه‌پرداز (متکلمانِ محدّث)

جریان متکلمان نظریه‌پرداز جریانی بود که در مقابل متکلمان متن محور، مناظره، جدل، نقد و رد

1.. جعفری، «الکلام عند الامامیه، نشأته وتطوره وموقع الشیخ المفید منه»، ص۱۵۰-۱۸۲.


جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
24

دو جریان پیشین معرفتی نبود، بلکه بیشتر یک «سیره عملی» در رویارویی با سنت اهل‌بیت علیهم السلامبود. از این گرایش با نشانِ «محدثان صرف» یاد می‌کنیم. این گروه به‌دلیل تعبدی که به نصوص دینی - ‌و از آن میان روایات نهی از کلام - دارند، همانند متکلمانِ متن محور میانه خوبی با کلام ندارند. به همین دلیل از این گرایش ذیل جریان محدثانِ متکلم بحث خواهیم کرد.

در ادامه، شواهد این ادعا را ارائه و نشان خواهیم داد که اختلاف دو جریان متکلمانِ نظریه‌پرداز و متکلمانِ متن‌محور، بیش از همه اختلاف در روش و گستره ورود به مباحث است. ولی به رغم همه اختلافات، نقطه‌های اشتراک و هم‌سویی فراوانی وجود دارد که گویای هم‌داستانی دو جریان پیشین در بن‌مایه‌ها و مؤلفه‌های بنیادینِ فکری امامیه است. این مشترکات اعتقادی، همان‌ باور‌ها و اندیشه‌هایی‌اند که کلام امامیه را در کوفه، رو در رو با کلام معتزله و اهل ‌حدیث قرار می‌داد. مقایسه باورهای امامیه در مقایسه با دو جریان اعتزال و اهل حدیث در بسیاری از موضوعات چون معرفت اضطراری، ارتباط عقل و وحی، صفات فعل و صفات ذات خداوند، قضا و قدر، امرٌ بین الامرین، استطاعت، عصمت، گستره علم امام و...۱ این نکته را به خوبی نشان می‌دهد که با تمام اختلافاتِ درونی میان جریان‌های گونه‌گون کوفی، هم‌گرایی فراوانی در اساسِ اندیشه میان جریان‌های امامی وجود دارد. با این همه به نظر می‌آید مهم‌ترین شباهتِ این جریان‌ها، مبنای مشترکِ معرفت شناختی‌ای است که پیشتر گفته آمد؛ مبنایی که‌ بر اساس آن تمامی گروه‌های کلامی امامی، عقل و وحی را حجّت می‌دانستند و مشکلی برای بهره‌مندی عقل از هدایت معلمان الهی نمی‌دیدند.۲ بر همین اساس، نیز پُرس‌‌وجوی مسائل فکری از معصومین علیهم السلامو نقل دیدگاه‌های آنها برای دیگران، بین هر دو جریان به یکسان قابل ردگیری است. مقایسه کوتاه و اولیه احادیث و دیدگاه‌های فردی همچون محمد ‌بن مسلم به عنوان فردی از تبار محدث - متکلمانِ کوفه با هشام ‌بن حکم از راسته متکلمانِ آن دیار، این اطمینان را القاء می‌کند که زمینه تفکر هر دو جریان احادیثی است که از امام معصوم دریافت کرده‌اند.

اعتبارِ معرفت‌شناختی معلمان الهی در کنار عقل، به راستی کوفیان را چونان طیفی از راویان تصویر می‌کند که در یک سوی آن، متکلمان با روش تبیینی با روایات برخورد می‌کردند و در سوی دیگرِ طیف، تمرکز بر صیانت و نقل روایات را مناسب می‌دیدند. این نکته آن هنگام بیشتر خود را نشان می‌دهد که توجه داشته‌ باشیم که به‌دلیل نبود همین اصل معرفت‌شناختی میان معتزله

1.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ج۱.

2.. نک: شیخ مفید، اوائل المقالات، ص۴۴-۴۵؛ کراجکی، کنز الفوائد، ج۱، ص۲۴۲.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 35442
صفحه از 572
پرینت  ارسال به