209
جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه

اطهار علیهم السلامرا بر مبنای عقل فهمیده و تصدیق می‌کردند.

مطالبه دلیل از ائمه اطهار علیهم السلامتوسط متکلمان در مباحث مختلف شاهدی بر این ادعاست. با این‌حال، عقل‌گرایی متکلمان بیش از این بود‌‌ و آنان گاه از عقل برای مستدل‌سازی، ساختاربندی، مفهوم‌سازی و در نتیجه، نظریه‌پردازی نیز استفاده می‌کردند و همین سبب تولید اندیشه‌ها و مبانی کلامی جدیدی می‌شد که گاه با آموزه‌های ائمه علیهم السلامفاصله داشت. احتمالاً‌ تأکید ائمه علیهم السلامبر مسئله «رد به امام» نزد برخی از آنان به این دلیل بوده که جلوی خطاهای ناخواسته‌شان در نظریه‌پردازی گرفته شود.

محدث-متکلمان عقل را حجت و ابزاری برای فهم درست آموزه‌های وحیانی می‌دانستند. البته، شواهدی از ‌گفت‌وگوهای عمیق عقلی مشابه آنچه در بین برخی از متکلمان وجود داشت، در بین این گروه دیده نمی‌شود. بلکه آنان بیشتر از آن‌که نگاهی منطقی- انتقادی به معارف وحیانی داشته باشند، در پی فهم این معارف بوده‌اند. شاید به همین دلیل باشد که از نظر آنان، مؤمنان سه وظیفه اصلی دارند‌‌: شناخت امام، تسلیم بودن در برابر او و رد اختلافات موجود در بین اصحاب به ایشان. برخلاف دو گروه پیشین محدثانِ صرف توجهی به فهم عمیق عقلانی از دین نداشتند و صرفاً در پی نقل و بیان روایات بودند.

کتاب‌نامه

۱. ابن ابی الحدید، عبدالحمید بن هبة الله، شرح نهج البلاغة، قم‌‌: مکتبة المرعشی، ۱۴۰۴ق.

۲. ابن ابی زینب، محمد بن ابراهیم، الغیبة، تهران‌‌: نشر صدوق‌، ۱۳۹۷ق.

۳. ابن حیون، نعمان بن محمد، دعائم الاسلام، قم‌‌: مؤسسة آل البیت علیهم السلام‌، ۱۳۸۵ش.

۴. ابن شعبه حرانی، حسن بن علی، تحف العقول، قم‌‌: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم‌، ۱۴۰۴ق.

۵. ابن طاووس، علی بن موسی، کشف المحجة لثمرة المهجة، قم‌‌: بوستان کتاب‌، ۱۳۷۵ش.

۶. اشعری، علی بن اسماعیل، مقالات الاسلامیین واختلاف المصلین، آلمان - ویسبایدن‌‌: فرانس شتاینر‌، ۱۴۰۰ق.

۷. اقوام کرباسی، اکبر، «مدرسه کلامی کوفه»، نقدونظر، شماره ۶۵، ص۳۸-۶۶‌، ۱۳۹۱ش.

۸. برقی، احمد بن محمد بن خالد، المحاسن، قم‌‌: دارالکتب الاسلامیة‌، ۱۳۷۱ش.


جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
208

مدرسه کوفه گزارش می‌دهد که امام صادق علیه السلام مؤمن طاق را به دلیل پرداختن به مناظره و مخاصمه با مخالفان به حضور نپذیرفتند. به گفته امام علیه السلام، مخاصمه با دیگران نیت را فاسد و دین را نابود می‌کند.۱ همچنین در روایتی دیگر ابوعبیده حذاء از امام باقر علیه السلام نقل کرده است که مشاجره و مخاصمه با دیگران سبب شک، نابودی اعمال و تباه شدن صاحبش خواهد شد۲ و بنا به گزارشی دیگر جدال با مخالفان مایه بیماری قلب انسان‌ها معرفی شده است.۳

همان‌گونه که گفته شد، محدثان صرف - برخلاف دو گروه پیشین - به فهم عقلانی معارف دینی توجهی نداشتند و تنها به نقل طوطی‌وار سخنان ائمه علیهم السلاممی‌پرداختند. آنان حتی اگر در مسئله‌ای روایتی از ائمه علیهم السلام نشنیده‌ بودند، تنها به گفتن این جمله بسنده می‌کردند که «نظر ما همان نظر امام است» حتی اگر ندانند نظر امام چیست.۴ این شیوه در بین برخی اصحاب امامیه، اشعری را بر آن داشت تا در هنگام نقل اختلافات و اقوال امامیه در برخی موارد از گروهی یاد کند که چنین می‌گویند‌‌: «نظر جعفر بن محمد هرچه باشد نظر ما نیز همان است».۵ این گروه هیچ جایگاهی برای عقل قائل نبودند و به گفته اشعری معتقد بودند که عقل هیچ حجیتی در عرصه دین ندارد و عرصه دین جولانگه عقل نیست و این راه پرپیچ و خم تنها به یاری حجت‌های الاهی ممکن است.۶

جمع‌بندی

بنا به آنچه گفته شد می‌توان به این نتیجه رسید که متکلمان امامیه در دوران حضور و در مدرسه کوفه در عین اعتقاد به نظریه امامت، به حجیت عقل نیز باور داشتند. آنان سخنان ائمه

1.. ابن طاووس این گزارش را از اصل عبدالله بن حماد نقل کرده است (ابن طاووس، کشف المحجة، ص۶۱-۶۲).

2.. ابن طاووس، کشف المحجة، ص۶۲-۶۳.

3.. کلینی، الکافی، ج۲، ص۲۱۳.

4.. «عُمَرَ بْنِ یزِیدَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلامیخْتَلِفُ أَصْحَابُنَا فَأَقُولُ قَوْلِی هَذَا قَوْلُ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ قَالَ بِهَا نَزَلَ جَبْرَئِیل» (صفار، بصائر الدرجات، ج۱، ص۵۲۵)‏.

5.. همچنین می‌توان به موضعی مشابه در بحث خلق اعمال توجه کرد: «الفرقة الثانیة منهم یزعمون انه‏ لا جبر كما قال الجهمىّ ولا تفویض كما قالت المعتزلة لأن الروایة عن الائمة زعموا جاءت بذلك ولم‏ یتكلّفوا ان یقولوا فى اعمال العباد هل هى مخلوقة أم لا شیئا»‌ (اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۳۶و۴۱).

6.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۵۲-۵۳.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 35595
صفحه از 572
پرینت  ارسال به