21
جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه

کرد که مباحث اعتقادی پیش از کوفه مطرح نبوده است. به هرحال، فعالیت فکری و علمی امام سجاد علیه السلامو جریان‌های منسوب به خاندان وحی (همچون مکتب فکری و اعتقادی محمد ‌بن حنفیه) فرمایشات اهل بیت علیهم السلام به ویژه گفتار حضرت علی علیه السلام و بالاخره حضور فکری و اعتقادی اصحاب ائمه علیهم السلام در مدرسه مدینه شواهدی بر فعال بودن مباحث اعتقادی در مدینه‌اند.

این زمینه روزبه‌روز به‌دلیل دیدگاه معرفت‌شناسانه امامیان توسعه می‌یافت؛ ‌دیدگاهی که هرچند عقل را حجت نهاییِ دریافت حقایق می‌دانست،۱ اما در کنار آن معتقد بود که این منبع برای راهیابی و دستیابی به معرفت، نیازمند ارشاد وحی و اولیای الهی است و تنها در کنار ارشادِ اولیای الهی راهِ حقیقت می‌یابد.۲ طبیعی بود این نقش معرفت‌شناسانه امام معصوم علیه السلام، به خوبی این ظرفیت را به وجود ‌آورد تا ایشان در بنیادی‌ترین معتقدات به دامن معصومان دست آویزند و مسیر اندیشه‌ورزیِ صحیح را از راه هدایت و تذکارِ ایشان بیاموزند. بر پایه همین مبنا نیز‌ شیعیان کوفی به اهل بیت علیهم السلام در مدینه مراجعه می‌کرده و به طرح معضلات و پرسش‌های خویش می‌پرداختند؛ اما با رونق گرفتن مدرسه کوفه و تحلیلِ عقلانی مسائل اعتقادی در آن دیار، فعالیت‌های نظری در غنی‌سازی میراث اعتقادی امامیه به نقطه عطفی در کلام تا آن عصر رسید.

کلام در مدرسه کوفه

کلام و فقه دو دانشی هستند که در ابتدای پیدایی، در مقابل یک‌دیگر قرار داشته‌اند. کلام در آغاز به دانشی اطلاق می‌شد که اثبات و دفاع از همه گزاره‌های دینی - چه اعتقادی و چه غیر اعتقادی - را بر عهده داشت. این معنا از کلام پس از نیمه نخست سده دوم و با گذر زمان، بسط پیدا کرد و معنای عام و گسترده‌تری یافت. در مقابل، فقه نیز معنایی عام‌تر از آنچه امروزه مطرح است، داشت؛ چونان که به هرگونه استنباط و فهم گزاره‌های نظری و عملی دین «فقه» اطلاق می‌شد.۳ بر پایه این دیدگاه، فقه چونان منطق فهم دین و کلام منطق رویارویی با رقیب بود که به ارائه و دفاع از آموزه‌ها و گزاره‌های دینی می‌پرداخت.۴

1.. کلینی، الکافی، مقدمه.

2.. شیخ مفید، اوائل المقالات، ص ۴۴-۴۵.

3.. نک: فارابی، احصاء العلوم، ص۸۵-۸۶.

4.. سبحانی، «کلام شیعی؛ ماهیت، تحولات و چالش‌ها»، ص۱۰-۱۵.


جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
20

این نوشتار می‌کوشد تا نشان دهد که امامیه در کوفه سده دوم، مدرسه‌ای کلامی‌ با چند جریان اصیل دارد و میراثی‌گران در این زمینه تولید کرده است. برخی جریان‌ها در این مدرسه در همان سده دوم به کلام مشهور بودند. جریان‌های دیگر نیز گرچه به کلام اشتهار نداشته‌اند، اما به خوبی رفتاری کلامی از خویش به جای گذاشته‌اند. این مدرسه به لحاظ تاریخی اگر نگوییم بر کلام اعتزال سبقت دارد، دست‌کم همزمان با آن فعال بوده است.

بدین ترتیب در این مقاله هم اصالت کلام امامیه مورد توجه است و هم استقلال آن از مکاتب کلامی دیگری چون معتزله نشان داده می‌شود.

پیشینه مدرسه کلامی کوفه

کوفه و مدرسه کلامی آن در تاریخ کلام امامیه، جایگاه ممتازی دارد. بازه زمانی این مدرسه را می‌توان حدود سال‌های ۸۰ تا ۱۸۰ هجری قمری دانست؛ سال‌هایی که هم‌زمان با دوره اخیر امامت امام سجاد علیه السلام شاهدِ آغازین تلاش‌های اصحاب برای تبیین و دفاع از معارف‌ هستیم. این تلاش‌ها در عصر صادِقَین علیهما السلامبه اوج می‌رسند و تا اواخر امامت امام کاظم علیه السلام که هم‌زمان با فشارهای سنگین هارون الرشید بر امام و شیعیان است، ادامه می‌یابند.

اهمیت تاریخی این مدرسه بیشتر بسته به این نکته است که در این دوره، به نیکویی مباحثِ صریح و آشکارِ نظری و اعتقادی در سطح جامعه علمی قابل مشاهده است. حال آن‌که پیش از این عصر، در مدرسه مدینه قشر فرهیخته جامعه بیشترِ تلاش و تأملات کلامی خود را گرداگرد مسئله‌های سیاسی و اجتماعی مصروف می‌کردند و غالب مسائل اعتقادی، همچون ایمان و کفر یا جبر و اختیار در سایه و زمینه مباحث سیاسی-اجتماعی مطرح می‌شدند.۱

این اتفاق را هرچند به خوبی می‌توان در میراث بازمانده از آن دوران یافت،۲ اما نباید تصور

1.. برای مثال، بحث از جبر و اختیار نه برای حل مسئله اختیار انسان و ارادۀ خداوند که عمدتاً به دلیل توجیه رفتار خلفای ظالم مطرح بود. ایمان و کفر نیز بیشتر به قصد نشان دادن دارالایمان و دارالکفر و از دست ندادن حقوق شهروندی مطرح می‌شد تا معنا و ماهیت ایمان و کفر!

2.. برای مطالعۀ شواهدی بر این ادعا، نک: خوارزمی، مناقب، ص۳۱۳، ح۳۱۴؛ امینی، الغدیر، ج۱، ص۱۶۶-۱۸۶؛ هیثمی، مجمع الزوائد، ج۹، ص۱۰۴؛ ابن ابی الحدید، شرح نهج‌البلاغه، ج۳، ص۲۰۸؛ مسعودی، مروج الذهب، ج۲، ص۳۸۲؛ ابن عساکر، تاریخ مدینه دمشق، ج۸، ص۵۶۸؛ متقی هندی، کنز العمال، ج۱۱، ص۳۳۲، ح۳۱۶۶۲؛ مجلسی، بحار الانوار، ج۳۶، ص۳۵۳؛ نصر بن مزاحم، وقعة الصفین، ص ۳۳۸.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 35490
صفحه از 572
پرینت  ارسال به