189
جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه

البته، نباید گمان کرد که امام‌گرایی و عقل‌گرایی، متکلمان امامیه را به تناقض‌گویی گرفتار ساخته است؛ چرا که در نگاه آنان در عین پذیرش حجیت نهایی عقل، بر این نکته تأکید می‌شود که حجت‌های الاهی - به‌عنوان عاقل‌ترین بندگان خداوند - عقل انسان‌ها را به بهترین استدلال‌ها هدایت می‌کنند و ممکن نیست انسان‌ها بی‌تذکار و تنبّه حجت‌های الاهی به این دلایل و معارف دست پیدا کنند.۱

این دیدگاه متکلمان امامیه در سه مرحله فهم (تفقه)، تبیین (نظریه‌پردازی) و دفاع از اندیشه‌های کلامی قابل تبیین است؛ چرا که علم کلام در حقیقت دربرگیرنده این سه بخش است و متکلمان امامیه در این عرصه‌ها نیز فعال بوده‌اند.

در مرحله نخست هرچند متکلمان امامیه در فهم و استنباط آموزه‌های کلامی (تفقه) خرد بشری را نیازمند راهبری امامان علیهم السلاممی‌دانسته‌اند، ولی به حجیت نهایی عقل باور داشتند. زرارة بن اعین - از نخستین متکلمان و فقیهان امامیه در دوره صادِقَین علیهما السلام- با اینکه باوری استوار به اصل امامت دارد و وظیفه همه مؤمنان را در امور دینی پرسش از ائمه علیهم السلامو علم امامان را مبتنی بر آموزه‌های الاهی می‌داند و از همه مهم‌تر، اطاعت از امامان علیهم السلامرا بر همه مؤمنان واجب می‌داند، ولی برای پذیرش سخنان ائمه علیهم السلامدر برخی مباحث کلامی رویکردی تعبدی نداشته و بارها با امامان علیهم السلامبه مباحثه علمی پرداخته است؛ برای مثال، می‌توان به مسئله ایمان و کفر اشاره کرد که او در ابتدا سخنان امام را نمی‌پذیرفت و بنا به گفته او که روزی بحث و مباحثه‌اش با امام علیه السلام در این مسئله چنان جدی شد که صدای آنان در بیرون از خانه نیز شنیده می‌شد.۲

همچنین می‌توان به مباحثه او با امام باقر علیه السلام در بحث ازدواج با غیر امامیه اشاره کرد که در نهایت، نیز سخن امام را نمی‌پذیرد.۳ دیدگاه خاص زراره درباره نظریه استطاعت که اختلافی جدی در مدرسه کوفه بین اصحاب امامیه ایجاد کرد، نیز می‌تواند شاهدی بر این ادعا باشد؛ برای مثال، نقل شده است که هنگامی به او خبر دادند امام صادق علیه السلام سخنان او را درباره

1.. برای نمونه، می‌توان به نقل قول شیخ مفید در کتاب اوائل المقالات دربارۀ دیدگاه امامیه در بحث رابطه عقل و وحی اشاره کرد که به‌خوبی بیانگر این دیدگاه است: «اتفقت الإمامیة على أن العقل محتاج‏ فی علمه ونتائجه إلى السمع وأنه غیر منفك عن‏ سمع ینبه العاقل على كیفیة الاستدلال وأنه لا بد فی أول‏ التكلیف‏ وابتدائه فی العالم من رسول» (شیخ مفید، اوائل المقالات، ص۴۴)‏.

2.. کلینی، الکافی، ج۴، ص۱۳۵-۱۳۶.

3.. همان، ج۲، ص۴۰۲- ۴۰۳.


جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
188

را به همه محدثان منتسب كرد. بی‌شک، ‌‌جریان‌های درونی محدثان در نوع روایات نقل شده آنها بی‌تأثیر نخواهد بود و نمی‌توان همه محدثان را همرأی قلمداد کرد.۱ به همین دلیل در گزارش و تحلیل دیدگاه محدثان تا حد امكان تلاش شده تا به ‌‌جریان‌های موجود در میان محدثان توجه شود. در صورتی كه امكان جریان‌شناسی در میان محدثان فراهم نشود، از شواهد موجود تنها برای نفی كلیت ادعاها بهره گرفته خواهد شد.۲

رابطه عقل و امام در مدرسه کوفه

دیدگاه متکلمان

متکلمان امامیه در سده‌های نخست - برخلاف معتزلیان و اهل حدیث - به حجیت توأمان عقل و وحی باور داشتند. «نظریه امامت» بنیان اندیشه همه امامیان در دوره‌های مختلف بوده است و متكلمان و محدثان در اصل پذیرش این نظریه هیچ اختلافی با یک‌دیگر نداشته‌اند۳ و متکلمان امامیه در تبیین این نظریه و دفاع از آن تلاش‌های بسیار كرده‌اند. مناظره‌های هشام بن حكم - بزرگ‌ترین متکلم امامیه در دوره حضور- كه در منابع روایی و غیرروایی به آنها اشاره شده است، ضرورت وجود امامی معصوم در هر دوره را اثبات می‌كند.۴ دیگر مناظره‌کنندگان امامیه مانند مؤمن طاق۵ نیز در این راستا كوشیده‌اند. نقطه اشتراک همه این متكلمان (و همچنین محدثان امامیه)، لزوم پیروی و اطاعت از رهنمودهای پیشوایان معصوم علیهم السلامبوده است. متکلمان در کنار این اعتقاد به حجیت عقل نیز باور داشتند و از اساس کسی که دل به دریای علم کلام می‌زند، نمی‌تواند عقل‌گرا نباشد و از براهین عقلی بهره‌ای نبرد.

1.. برای مثال، شیخ كلینی و شیخ صدوق كه هر دو از محدثان بزرگ مدرسۀ قم هستند، در شیوه و حتی در نقل روایات مرتبط با عقل با یک‌دیگر هم‌سو نیستند. شیخ صدوق هیچگاه مستقیماً به بحث عقل و روایات آن نپرداخته است در حالی كه كلینی كتابی با عنوان «كتاب العقل» در كافی دارد. همچنین شیخ صدوق روایاتی كه به حجیت عقل اشاره دارند و عقل را حجت انسان‌ها نزد خداوند می‌دانند یا روایت معروف هشام بن حكم دربارۀ عقل را نقل نكرده است.

2.. برای مثال، نقل روایتی در بحث حجیت مطلق عقل از یكی از محدثان می‌تواند كلیت این ادعا كه محدثان به حجیت عقل باور نداشته‌اند را رد كند.

3.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۱۶-۱۷؛ شیخ مفید، اوائل المقالات، ص۳۹- ۴۰.

4.. کلینی، الکافی، ج۱، ص۱۶۹-۱۷۰.

5.. همان، ج۱، ص۱۷۴.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 35904
صفحه از 572
پرینت  ارسال به