این دوره «به راه عقل در كسب معارف باور داشت و آن را حجت نهایی و مرجع فرجامین بشر در دریافت حقایق میدانست». با اینحال، آنان بر این باور بودند كه «خرد آدمی با هدایت و ارشاد اولیای الاهی است كه راه به بلندای معارف عقلانی میگشاید و بدون دستگیری اولیای الاهی و بیآنكه عقل آدمی را اثاره كنند و گنجینههای پنهانش را آشكار سازند، عقل به خودی خود ره به حقیقت نخواهد برد و راه سعادت را نخواهد یافت». از اینرو، اصحاب امامیه در مدرسه كوفه «حتی در اساسیترین معتقدات دست به دامن اهل بیت علیهم السلاممیشدند و راه تفكر و اندیشهورزی صحیح را از طریق تنبیه و تذكار میآموختند».۱ به همین دلیل ایشان به جای اصطلاح عقلگرایان در برابر نصگرایان از اصطلاح «متكلمان» در برابر «محدثانِ متكلم» بهره برده است.
به گفته او متكلمان در پی تبیین عقلانی معارف مدرسه اهل بیت علیهم السلامو دفاع از آن در مقابل جریانهای رقیب بودند؛ در حالی كه محدث - متكلمان در پی فهم دقیق همان معارف و عرضه آن به جامعه مؤمنان بودند. به همین دلیل گروه نخست برای دفاع از اندیشههای ائمه علیهم السلامساختار و قالب روایات را كنار زده و به تبیین عقلانی اندیشههای ائمه علیهم السلامدست میزدند؛ در حالی كه گروه دوم این رویّه را روا نمیدانستند و از همینرو، از سر مخالفت، به انتقاد از متكلمان میپرداختند.۲ البته، در کنار این دو گروه میتوان به محدثان صرف نیز اشاره کرد؛ کسانی که به فهم عمیق معارف وحیانی (اعم از آیات و روایات) توجه نداشتند و صرفاً به نقل و انتقال میراث حدیثی امامیه میپرداختند.۳
در این مقاله با پذیرش دیدگاه محمدتقی سبحانی بهطور جزیی به دیدگاه اصحاب ائمه علیهم السلامدر مباحث مربوط به رابطه عقل و امامت خواهیم پرداخت. با توجه به اینكه متكلمان امامیه در عصر حضور اندک و انگشتشمارند میتوان به دیدگاه همه آنان و نقاط امتیازشان از یکدیگر پرداخت. با اینحال، در بررسی دیدگاه محدثان باید توجه داشت كه آیا با استناد به یک روایت میتوان به تحلیلی كلی درباره دیدگاه یک محدّث دست یافت یا نه و همچنین آیا میتوان دیدگاه یک محدّث
1.. سبحانی، «کلام امامیه: ریشهها و رویشها»، ص۲۴.
2.. همان، ص۲۶-۲۷. این دیدگاه در مقالات برخی از شاگردان ایشان با تفصیل بیشتری در قالب سه گروه مطرح شده است: ۱) متكلمان؛ ۲) محدث -متكلمان؛ ۳) محدثانِ صرف. محدثان صرف كسانی هستند كه برخلاف گروه دوم، توجهی به فهم دقیق معارف ائمه علیهم السلامنداشته و دغدغهمند اندیشههای كلامی و اعتقادی نبودهاند، با این حال او نیز معتقد است كه همۀ امامیه عقل را حجت میدانستند (نک: اقوامکرباسی، «مدرسۀ کلامی کوفه»، ص۴۵).
3.. اقوام کرباسی، «مدرسۀ کلامی کوفه»، ص۳۸- ۶۶.