179
جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه

قائم بنفس باشد، به‌دلیل فضیلت‌اش نخستین مخلوق خداوند خواهد بود.۱

دیدگاه شیخ مفید و کراجکی از سوی دیگر، با نظریه بیشتر معتزله نیز متفاوت است. متکلمان معتزلی - به‌جز ابوالهذیل - که عقل را قوه اکتساب علوم می‌دانست۲ و جاحظ که عقل را ابزار استدلال می‌انگاشت،۳ به قوه‌ و عَرَضی به نام عقل باور نداشتند. به نظر آنها عقل تنها برخی علوم ضروری و بدیهی۴ است و تعقل انسان در حقیقت استفاده از این علوم برای استدلال است.۵ از دیدگاه آنان عقل در لغت به معنای بازداری است و سبب بازداری انسان عاقل از زشتی‌ها نیز همین علوم ضروری است؛ برای مثال، ابوعلی جبایی عقل را به مجموعه علوم (برخی از علوم بدیهی و ضروری که پایه استدلال و نظر است) تعریف کرد؛ وی در این دیدگاه خود تحت تأثیر تحلیلی زبان‌شناسانه بود؛ چراکه عقل در لغت به معنای منع و خودداری است و سبب خودداری انسان عاقل از زشتی‌ها (برخلاف دیوانگان)، نیز همین مجموعه علوم اوست.۶

با این حال، دلیل مهم‌تر در بازگشت ابوعلی از تعریف ابوالهذیل آن بود که تعریف ابوالهذیل از عقل سبب تکلیف بمالایطاق خواهد بود؛ چرا که تکلیف کردن انسان زمانی جایز است که عقل وی کامل باشد و بتواند برای اثبات وجود خداوند استدلال کند و اگر عقل قوه و حس باشد، این قوه و حس باید از کودکی نیز در انسان موجود باشد؛ در حالی که می‌دانیم کودکان را توان دلیل‌آوری نیست.۷ پس از ابوعلی جبایی، پسرش ابوهاشم و دیگر معتزلیان نیز عقل را مجموعه علوم دانستند.۸ از معتزلیان بغداد مانند خیاط و بلخی چیزی درباره تعریف عقل در دست نیست. با این حال گفته شده که در معتزله اختلافی در این بحث نبود و همه معتزلیان عقل را مجموعه‌ای از علوم ضروری می‌دانستند.۹

1.. کراجکی، کنز الفوائد، ج۱، ص۵۶-۵۷.

2.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۴۸۰.

3.. جاحظ، رسائل، ص۱۲۸- ۱۲۹.

4.. در بحث از دیدگاه سید مرتضی به این بحث که چه علومی در این مجموعه قرار دارند، خواهیم پرداخت.

5.. همان، ص۴۸۰.

6.. قاضی عبدالجبار معتزلی، المغنی، ج۱۱، ص۳۷۸- ۳۷۹.

7.. درباره نظر ابوهاشم و اندک اختلاف وی با ابوعلی جبایی، نک: قاضی عبدالجبار معتزلی، المغنی، ج۱۱، ص۳۸۵.

8.. الشرفی، شرح الاساس الکبیر، ج۱، ص۱۲۶.


جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
178

انسان نبوده‌اند؛ زیرا احتمالاً بنا به دیدگاه آنان انسان‌های مادی توانایی شناخت عقل را که از مرتبه روحانیان است، ندارند و شاید به همین دلیل، عالمان قم به کارکرد‌های عقل و به‌ویژه‌ کارکردهای عملی آن بیشتر توجه نشان داده‌ و حتی عقل را با کارکرد آن تعریف کرده‌اند.

۴. ماهیت عقل در مدرسه بغداد

هرچند مدرسه کلامی امامیه در بغداد با ظهور برخی متکلمان بزرگ امامیه مانند نوبختیان و برخی شاگردان آنها شکل گرفت؛ ولی از دیدگاه این دانشمندان درباره ماهیت عقل اطلاعی در دست نیست. نخستین گزاره‌های مرتبط با ماهیت عقل در این مدرسه از شیخ مفید به‌جا مانده است. وی عقل را از مقوله «معنا» دانسته است: «معنی یتمیز به من معرفة المستنبطات».۱ معنا در علم کلام عمدتاً (به‌جز دیدگاه هشام بن حکم) به معنای عَرَض به‌کار می‌رود.۲ ابوالفتح کراجکی - شاگرد شیخ مفید - نیز به‌جای «معنا» از «عَرَض» استفاده کرده است. به نظر او عقل «عَرَضی» است که در انسان زنده حلول می‌کند و بین نیک و بد تمییز می‌دهد.۳

برخلاف حدیث‌گرایان مدرسه کوفه در دیدگاه شیخ مفید و کراجکی اثری از وجود مستقل، خلقت نورانی یا وجود کیهانیِ عقل دیده نمی‌شود. شیخ مفید در هیچ یک از کتاب‌های موجودش از وجود مستقل عقل یاد نمی‌کند. با این حال شاگرد او کراجکی به چند روایت مهم در این بحث اشاره کرده و به توضیح و توجیه عقلی آنها پرداخته است؛ برای مثال، او پس از طرح روایت هبوط جبرئیل و عرضه عقل، حیاء و دین بر حضرت آدم علیه السلام، این پرسش را مطرح می‌کند که این سه همگی از اَعراض‌اند و اَعراض قائم بنفس نیستند و به همین دلیل حیات و تکلم از آنها ممکن نخواهد بود. او در مقام پاسخ دست از ظاهر این روایات برداشته و لباس مَجاز بر آنها می‌پوشاند؛ به این معنا که اگر اینها زندگی پیدا کنند و بتوانند سخن بگویند، چنین خواهند گفت. کراجکی همچنین در توضیح روایت دیگر که عقل را نخستین مخلوق از روحانیان دانسته است، نیز ادعای مَجازگویی می‌کند. به گفته او مقصود روایت آن است که اگر عقل از حالت عَرَض خارج شده و

1.. شیخ مفید، النکت فی مقدمات الاصول، ص۲۲.

2.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۳۶۹- ۳۷۰.

3.. کراجکی، کنز الفوائد، ج۱، ص۳۱۸.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 35454
صفحه از 572
پرینت  ارسال به