151
جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه

۱.۳. اعطای معرفت در عوالم پیشین

در بعضی روایاتِ اندیشمندان مدرسه کوفه، درباره معرفت اضطراری پرسش و بحث دیگری طرح شده است و آن این‌که خداوند متعال این معرفت را چه هنگام ایجاد و به انسان اعطا و عرضه می‌‌‌کند؟ پاسخ به این پرسش، از چند جنبه مهم است:

۱) در منظومه اعتقادی امامیه، همواره از وجود عوالمی پیش از زندگی این‌جهانی انسان سخن به میان ‌آمده تا جایی که برخی مدعی تواتر روایی بر وجود چنین اعتقادی در امامیه‌‌‌اند.۱ به اعتقاد متکلمان کوفه و نیز محدثان ادوار مختلف، مهم‌‌‌ترین رخدادی که در عوالم پیشین رخ داده، اعطای معرفت به انسان است؛ تا جایی که به نظر رسد، فلسفه وجود این عوالم پیشینی از همین باب بوده است.

۲) در آیات شریفه قرآن، با اصطلاحات «فطرت» و «صبغة ‌‌‌اللّه» روبه‌رو می‌‌‌شویم.۲ معناشناسی دقیق «فطرت» برای اندیشمندان مسلمان، خود دغدغه‌‌‌ای مهم و اساسی است؛ اما از آن‌جا که در روایات و تفاسیر مأثور امامیه، چیستیِ «فطرت» با طرح «عوالم پیشینی» و مسئله «معرفت» و پدیده «میثاق» همراه شده است، برای تکمیل ابعاد نظریه مورد نظرمان ناگزیریم این بخش را نیز به بحث بیفزاییم.

در نگاه اندیشمندان نخستین، خلقت در بُعد زمانیِ خود، با دنیا و زندگی آدم در کره زمین آغاز نمی‌‌‌شود، بلکه پیش از به دنیا آمدنِ نسل‌‌‌های انسانی، عوالم و مواقف دیگری۳ وجود دارند که یکی از آن‌ها «عالم ذر» یا «عالم میثاق» است. عالم ذر، موقفی است که در آن خداوند متعال همه انسان‌‌‌ها را یک‌جا با ابدان ذری خلق و در پیشگاه خود حاضر می‌‌‌کند،۴ سپس در مواجهه‌‌‌ای فوق‌‌‌العاده خود را بر مخلوقات نمایان ساخته تا ربّ خویش را رؤیت و معاینه کرده و به او معرفت پیدا ‌‌‌کنند.۵ وقتی خداوند ‌چنین معرفتی را عرضه داشت، آن‌گاه از ایشان به ربوبیت خویش اقرار می‌‌‌گیرد و تمام بنی‌‌‌آدم نیز به ربوبیت و معرفت اعطاشده، اقرار و اعتراف می‌‌‌کنند. پس از این واقعه و بنا به دلایلی، خداوند متعال رؤیت و معاینه آدمیان را از یادشان می‌‌‌برد و به اصطلاحِ اصحاب، «انساء» صورت می‌گیرد، ولی از سوی دیگر، در قلب‌‌‌ انسان‌‌‌ها اقرار و اصل چنین معرفتی را

1.. حر عاملی، الفصول المهمه، ج۱، ص۴۲۵.

2.. سورۀ روم، آیۀ ۳۰؛ سورۀ بقره، آیۀ ۱۳۸.

3.. عالم اظله و ارواح؛ عالم طینت؛ عالم ذر و میثاق.

4.. کلینی، الکافی، ج۲، ص۱۲ و ۱۳؛ شیخ صدوق، التوحید، ص۳۳۰؛ حلی، مختصر البصائر، ص ۳۹۹.

5.. برقی، المحاسن، ج۱، ص۲۸۱؛ شیخ صدوق، التوحید، ص۱۱۷؛ حلی، مختصر البصائر، ص۳۹۸.


جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
150

مسئله‌‌‌ای دیگر باشد، اما در بیان معرفت اضطراری، این امر یکی از مؤلفه‌‌‌های سازنده نظریه است که به آن تصریح شده است.۱

بنا بر این دیدگاه، معرفت از خداوند متعال آغاز می‌‌‌شود؛ به طوری که خداوند، معرفت را ایجاد می‌‌‌کند و به انسان عرضه می‌دارد: «أن المعرفه من صنع اللّه عزّوجل فی القلب مخلوقه»؛۲ و اگر نبود چنین ساخت و عرضه‌‌‌ای، اصلاً امکان و راهی برای معرفت‌‌‌یابی و شناخت خداوند فراهم نمی‌‌‌شد: «فعرفهم وأراهم نفسه ولولا ذلك لم یعرف أحد ربه‏».۳ از این‌رو، در تعبیرهای کلامی و حدیثی آن دوره، اصطلاح «صُنع» برای معرفت، توصیف ویژه و دقیقی به حساب می‌‌‌آمده است.

در چنین فرایندی انسان در ساخت و کسب معرفت، نقشی ندارد: «لم یکلف اللّه العباد معرفه ولم یجعل لهم الیها سبیلا»؛۴ به عبارت دیگر، «معرفت» اکتساب انسان نیست، بلکه این معرفت از روی اضطرار و ضرورت، به او اعطا شده است. بر این مبنا، روشن است که انسان‌‌‌ها به‌دلیل نداشتن ابزار لازم برای معرفت، به اکتساب آن نیز مکلف نشده‌‌‌اند: «قلت: فهل کلفوا المعرفه؟ قال: لا، على اللّه البیان‏».۵

در این‌جا چه بسا یک پرسش باقی بماند و آن این‌که نقش انسان و حدود اختیار او در «معرفت» چگونه است؟ در این نظرگاه، انسان تنها دریافت‌‌‌کننده بالاضطرار است و در تولید و دریافت معرفت هیچ نقشی ندارد، ولی در پذیرش متذکر شدن و اقدام بر اساس معرفت اعطایی، کاملاً مختار و البته، مکلف هم هست؛ نکته‌‌‌ای که اصحاب در پرسش‌‌‌ها و ائمه علیهم السلام در پاسخ‌‌‌ها به آن عنایت داشته و متذکر آن نیز شده‌‌‌اند:

۰.لیس للعباد فیهما من صنع ولهم فیهما الاختیار من الاکتساب؛ فبشهوتهم الإیمان اختاروا المعرفة؛ فکانوا بذلک مؤمنین عارفین و بشهوتهم الکفر اختاروا الجحود؛ فکانوا بذلک کافرین جاحدین ضلالا.۶

1.. کلینی، الکافی، ج۱، ص۳۹۶.

2.. شیخ صدوق، التوحید، ص۲۲۷؛ کلینی، الکافی، ج۱، ص۳۹۵.

3.. کلینی، الکافی، ج۲، ص۱۳؛ صفار، بصائر الدرجات، ص۷۱ و ۷۲؛ برقی، المحاسن، ج۱، ص۲۸۱؛ عیاشی، تفسیر العیاشی، ج۲، ص۴۰ و ۴۱.

4.. برقی، المحاسن، ج۱، ص۱۹۸.

5.. همان، ج۱، ص۱۹۸؛ کلینی، الکافی، ج۱، ص۱۶۳.

6.. شیخ صدوق، التوحید، ص۲۲۷ و ۴۱۶؛ کلینی، الکافی، ج۱، ص۳۹۸.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 35649
صفحه از 572
پرینت  ارسال به