141
جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه

العلمُ»۱؛ «مَنْ تَعَلَّمَ عَلِم».۲

نکته دیگر این‌که اگر رابطهٔ‌ تهیئی بین فرآیند و برآیند معرفت را نپذیریم و حصول علم را تماماً منوط به اراده و إعطای خداوند متعال و جبری محض بدانیم، مستلزم آن است که هیچ ربط و ارتباطی بین مقدمات تحصیل معرفت و خود معرفت نباشد و در این‌ صورت، دیگر مقدمیّت معنا نخواهد داشت و آنها اموری کاملاً متباین و نامربوط خواهند بود. اگر این‌گونه باشد این همه تأکید بر تحصیل مقدمات معرفت و حتی وجوب طلب علم، بی‌معنا و در تنافی با حکمت خواهد بود. همان‌گونه که بین امور دیگر و معرفت، مانند خوردن و آشامیدن و حصول معرفت، هیچ نسبتی نیست، باید بین فکر کردن و خردورزی و تعلیم و تعلّم هم همین نسبت برقرار باشد، در حالی که این‌گونه نیست!

۴. جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

حاصل سخن آن‌که شمار بالایی از اندیشوران امامیه در مدرسه کوفه به دو نوع معرفت اضطراریِ عام (همهٔ‌ معارف) و خاص (معرفت ‌اللّه) معتقد بودند. این دو نوع معرفت مشترکات و ویژگی‌هایی دارند که نباید با هم خلط شوند. اضطراری بودن همهٔ‌ معارف به این معناست که برآیند معرفت (حصول معرفت) از حوزهٔ‌ اختیار و اراده انسان خارج است، در نتیجه «معرفت» فعلِ انسان نیست؛ بلکه صنع خداست. به بیان دیگر، بین مقدمات تحصیل معرفت (فرآیند معرفت) و حصول معرفت (برآیند معرفت) رابطهٔ‌ سببی حتمی در کار نیست؛ بلکه یا از نوع رابطه سببیِ غیرحتمی (با خوانش امرٌ بین الامرینی) است و یا از نوع رابطهٔ‌ غیرسببی (تهیئی) است. معرفت اضطراری خاص (معرفت فطری) افزون بر آن‌که اضطراری و غیراختیاری است، فراتر از عقل، وهم و خیال انسان است؛ خداوند آن ‌را در عالمی با نام عالم ذر، به انسان عطا کرده است، به‌گونه‌ای که نتیجه آن (معرفت) در سرشت انسان‌ها باقی ‌مانده است. اندیشوران امامی در مدرسه کوفه چون تکلیف را بازبستهٔ‌ معرفت می‌دانستند، پیش از حصول معرفت، تکلیف به معرفت را بی‌معنا می‌خواندند؛ از این‌رو، هیچ‌گاه اصل معرفت ‌اللّه را تحت تکلیف ندانستند؛ چه برآیند معرفت ‌اللّه را و چه فرآیند آن را؛ یعنی نظر و استدلالی که به معرفت ‌اللّه می‌انجامد. از نظرگاه آنان، نخستین تکلیف، اقرار و ایمان به خداوند متعال است.

1.. آمدی، غرر الحکم، ص‌۴۳.

2.. همان.


جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
140

نوعی رابطه و تلازم را بیان کرده‌اند. جمع این روایات با روایت صنع اللّه بودن معرفت آن است که با نگاه امرٌ بین الامرینی و جزءالعله بودن اراده انسان در تحقق معرفت، به آنها نظر کنیم با این تفاوت که چون نقش اراده انسان در تحقق معرفت ناچیز است، اصلاً به‌شمار نیامده و فعل به خداوند نسبت داده می‌شود.

۳. ۲. رابطهٔ‌ غیرسببی (تهیّئی)

احتمال دوم آن است که معرفت و علم، مطلقاً فعل خداوند (صنع اللّه) است. در نتیجه، بین مقدمات تحصیل معرفت و نتیجهٔ‌ معرفت یا به تعبیر دیگر، بین فرآیند و برآیند معرفت، هیچ گونه سنخیت و رابطهٔ‌ سببی تعریف نشده است. انسان می‌تواند صرفاً مقدمات معرفت را اراده و تحصیل کند، اما حصول معرفت صنع خداوند بوده و خارج از قلمرو و استطاعت انسان است. بر مبنای این نظریه، در تعلیم و تعلّم، نه معلم که استدلال و خردورزی را آموزش می‌دهد و نه مُتعلّم که آنها را می‌آموزد و به کار می‌بندد، هیچ‌کدام معرفت را ایجاد نمی‌کنند: «لیس العلم بالتعلّم»،۱ بلکه همهٔ‌ اینها زمینه‌ها و ظرفیت‌های افاضه و اعطای معرفت از سوی خداوند متعال را فراهم می‌سازند.

بنابراین، اعطای نور معرفت و آگاهی، از جانب خداوند متعال است، البته، چون خداوند حکیم است، بر اساس حکمت إعطا و افاضه می‌کند. تحصیل مقدمات معرفت، گرچه موجب حصول معرفت نمی‌شود و سبب ایجاد آن نیست، اما می‌تواند زمینه‌ساز افاضهٔ‌ حکیمانهٔ‌ پروردگار باشد؛ هرچند ممکن است خداوند بر اساس حکمت و علم، معرفت را از طرق دیگر هم محقق ‌کند؛ همان‌گونه که ممکن است حتی با تحصیل مقدمات و نظر و استدلال هم معرفت را افاضه نکند. به بیان دیگر، در سنت الهی میان فرآیند و برآیند معرفت رابطهٔ‌ سببیت و مسببیت وجود ندارد. از همین‌رو، گاه مقدمات معرفت تحصیل می‌شود، اما نور معرفت ایجاد نمی‌شود، یا با تأخیر حاصل می‌شود و گاه نیز معرفت برای برخی حاصل می‌شود و برای برخی حاصل نمی‌شود! در‌ واقع، روشن نیست که چه رابطه‌ای میان آگهی‌یابی و تحصیل مقدمات فهم وجود دارد؟!

ناگفته نماند که این احتمال به رغم آن‌که ممکن و معقول است و با ظواهر روایات معارفِ اضطراری سازگار است، اما با ظواهر برخی دیگر از روایات که بین تحصیل مقدمات و تحقق معرفت به نوعی تلازم برقرار کرده‌اند، ناهمخوان است؛ مانند روایاتی چون «بالتعلیم یُنال

1.. مجلسی، مرآة العقول، ج ۱‍‍، ص‌۲۲۵.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 35488
صفحه از 572
پرینت  ارسال به