113
جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه

صحیح و قابل اعتماد به‌حساب می‌آمدند.۱ هرچند عمده روایات غیر کلامی هشام بن حکم از سوی خط فکری او منتقل شده است،۲ اما منابع روایی ما سرشار از روایات غیرکلامی‌اند که از خط فکری هشام بن سالم و مؤمن طاق نقل شده‌اند‌‌‌‌‌‌‌‌. ‌بنابراین، اختلاف محدثان با متکلمان با روحیه جسورانه آنان که لازمه روش فکری کلام محض است ارتباط پیدا می‌کند‌‌‌‌‌‌‌‌.

اين اختلافات در میان خود متكلمان نيز به طور چشم‌گيری قابل مشاهده است. صرف نظر از كتب ملل و نحل سُنی كه به نحو برجسته‌تر و گاه اغراق‌آميزتری از اين اختلافات ياد كرده‌اند۳ منابع شيعی نيز به روشنی تحت عنوان فرضی روايات ذم به آن پرداخته‌اند.

بررسی اين گزارش‌ها و روايات، ما را با‌ اختلافات كلامی،۴‌ اختلافات فقهیِ احياناً ريشه‌دار در مباحث كلامی۵ و در نهايت خطوط متقابل فكریِ در آن دوره آشنا می‌كند. به برخی از این اختلافات اشاره می‌شود. علاوه بر خطّ فكری بسيار پرحاشيه هشام بن حكم،‌ خط كلامی زراره نيز از خطوط جنجالی بوده است. صرف نظر از گزارش‌های روشن اشعری در مقالات،‌ روايات ذم زراره كه عمدتاً از ناحيه خطّ يونس بن عبدالرحمن به دست آمده بخشی از اين جنجال‌ها را به ما نشان می‌دهد.۶

1.. طوسی، فهرست، ص۵۱۲.

2.. نک: نبهی، مسند هشام بن الحکم، ص۲۶۲-۴۰۲.

3.نک:‌ اشعری،‌ مقالات الاسلامیین، ص ۳۰-۶۵؛ شهرستانی،‌ الملل والنحل، ج۱، ص۲۱۶-۲۲۰ كه هشامیه (اصحاب هشامین)،‌ زراریه،‌ نعمانیه و یونسیه را در زمرۀ غلات ذكر كرده‌اند؛ یا نک: ‌بغدادی، ‌عبدالقاهر،‌ الفرق بین الفرق، ص ۳۸-۵۳ كه همچون شهرستانی امامیه را در كنار هشامیه،‌ زراریه،‌ یونسیه و شیطانیه به عنوان فرقه‌ای جداگانه آورده‌اند.

4.برای نمونه‌هایی از این اختلافات، نک: كشی،‌ رجال، ص ۲۴۶، ش۴۵۶ که اختلاف عبدالله بن ابی يعفور با معلی بن خنيس بر سر نبی بودن امام را نشان می‌دهد؛ يا همان، ص ۲۶۷، ش۴۸۲ که اختلاف جريان هشام بن حكم با جريان زراره در اين باره كه هشام هواء را بر خلاف زراره مخلوق می‌دانست تا زمان امام رضا علیه السلام هم در ميان اصحاب اماميه ادامه داشت؛ يا همان، ص۲۸۴، ش ۵۰۳ که دربارۀ ايده صورت هشام بن سالم و جسم هشام بن حكم است؛ همچنين، همان، ص۳۵۶، ش۶۶۴ که دربارۀ گزارش مفصل سليمان بن خالد دربارۀ علم غيب امام است؛ يا همان، ص۴۸۷ که دربارۀ اختلاف شديد مردم بصره با يونس بن عبدالرحمن و دفاع امام رضا علیه السلام از اوست؛ يا همان، ص۴۹۰، ش۹۳۴ که دربارۀ اختلاف بصری‌ها با يونس بر سر مخلوق بودن كلام است كه يونس آن را مخلوق نمی‌دانست و امام رضا علیه السلام يونس را تأييد فرمود.

5.برای مثال، نک: اختلاف ا‌بن ابی يعفور با معلی بن خنيس بر سر حلال بودن ذبايح يهود، كشی،‌ رجال، ص۲۴۸، ش۴۶۰.

6.. برای مثال، نک: سعد بن عبدالله در كشی، رجال، ص۱۴۱، ش۲۲۳؛ ص ۱۴۴، ش‌۲۲۸ از یقطینی و یونس؛ ص۱۴۵، ش۲۳۱-۲۳۲ از یقطینی؛ ص۱۴۹، ش۲۳۶ -۲۳۹ از یقطینی و یونس؛ ش۲۴۰ - ۲۴۱ از یونس بن عبدالرحمن یا یونس دیگر و ش۲۴۲ -۲۴۳ از یقطینی؛ بر خلاف ش۲۳۴ كه از خط قمی‌های احتمالاً طرفدار زراره است و همچنین بر خلاف ش۲۴۵ كه از عمار ساباطی است و ش۲۴۶ از محمد بن عیسی (احتمالاً اشعری) از ابن ابی عمیر كه به نوعی اشاره به دیدگاه بد امام به خاندان زراره دارد و ش۲۵۰ كه از حنان بن سدیر نامعلوم از نظر خطی است.


جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
112

همگی از خط حدیثی هستند‌‌‌.۱ همچنین به روایات باب «قضا و قدر» اشاره می‌شود که تقریباً نیمی از مجموع چهارده روایت، از خط حدیثی نقل شده‌اند‌‌‌.۲ تمام سیزده روایت باب «المشیئه» در کتاب صدوق۳ و بیشتر روایات «باب الاستطاعه» آن۴ از خط حدیثی هستند‌‌‌‌‌‌‌‌. اگر علی بن حکم را که روایت شماره ۲ و ۳ از او عبور کرده را محدّثِ محض بدانیم، به نظر می‌رسد تمام ۴ روایتِ باب «استطاعت» کافی از خط حدیثی‌اند.۵ عبدالرحمن بن ابی نجران که گویا بر اساس گفته‌های نجاشی و شیخ، رویکردی حدیثی داشته۶ نیز به پرسش‌های کلامی در باب صفات خداوند پرداخته‌ است‌‌‌.۷ ‌بنابراین، جای تردید باقی نمی‌ماند که چالش اساسی متکلمان با اکثریت امامیه صِرفِ نگاه عقل‌گرایانه نبود.

پس ‌مسئله اساسی چه بود؟ گویا منشأ عمده این درگیری‌ها این بود که نحوه برخورد متکلمان با نصوص برای اکثریت جامعه امامی غیرقابل انتظار می‌نمود‌‌‌‌‌‌‌‌. ‌‌‌به‌ویژه این که متکلمان برجسته و شاگردان آنان گاهی از نظر احادیث غیرکلامی از موقعیت بالایی نزد اصحاب برخوردار بودند‌‌‌‌‌‌‌‌. زراره گواه روشنی بر این ادعاست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. همچنین از دیدگاه ابن ولید راوی برجسته قمی، تمامی کتب روایی یونس بن عبدالرحمن - شاگرد مکتب فکری هشام بن حکم - صرفاً با یک ملاحظه‌،

1.. كلینی، الکافی، ج۱، ص۱۰۷، ح۱، ۳، ۵ و۶. تنها دو روایت یكی از هشام بن سالم و یكی از ایوب بن نوح كه خط كلامی به حساب می‌آیند.

2.. كلینی، الکافی، ج۱، ص۱۵۵، احادیث ۱، ج۲، ۳، ج۸، ۱۲و ۱۳. روایت ۳ و ۸ و ۱۲ و ۱۳ به طور خاص، حاوی پرسش و پاسخ كلامی در این باره هستند.

3.. شیخ صدوق، التوحید، ص۳۳۶.

4.. ۲۱ روایت از ۲۵ روایت (به جز روایات ۱۱، ۱۴، ۱۹و ۲۰‌)؛ شیخ صدوق، التوحید، ص۳۴۴.

5.. كلینی، الکافی، ج۱، ص۱۶۰.

6.. نجاشی، رجال، ص۲۳۵، ش‌۶۲۲؛ شیخ طوسی، فهرست، ص۳۱۱.

7.. (کلینی، الکافی، ج۱، ص ۸۷، ح۱ و ۳، ص۸۲، ح۱). همچنين صرفاً به عنوان نمونه‌هايی ديگر به روايت حسين بن سعيد دربارۀ شيئ بودن خداوند (همان، ص۸۲، ح۲) و روايت محمد بن عيسی (احتمالاً اشعری)‌در همان باب (همان، ص۸۵ ، ح۷) اشاره می‌شود. همچنین نک: گزارش سهل بن زياد در کافی (همان، ص۸۶، باب ادنی المعرفه، ح۲) كه به نقل پرسش طاهر بن حاتم یكی از محدثانِ بدون سابقه كلامی (اثری از تكلم در او یافت نمی‌شود (نجاشی، رجال، ص۲۰۸،‌ طوسی، الفهرست، ص۲۵۵) می‌پردازد كه در آن به بحث دقیق معرفت پرداخته است. همچنین دربارۀ همین پرسش‌های کلامی نک: حدیثی در کافی که در آن خط محدثان دربارۀ نسبت خدا از خلق پرسش می‌کنند (كلینی،‌ الکافی، ج۱، ص۹۱، ح۲ از باب النسبه). خاندان حمران به عنوان شخصیت‌های حدیثی گاهی امام را با پرسش‌های عمیقی مواجه می‌كردند كه به وضوح نشان می‌دهد كه برخاسته از یک اندیشۀ عمیق كلامی است (برای نمونه، نک: كلینی،‌ الکافی، ج۱، ص۱۵۰، ح۲؛ ص۸۷ ، ح۳ و ص۸۲ ، ح۱).

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 35896
صفحه از 572
پرینت  ارسال به